Navn og betydning

Pouri

Betatt av forumet
Vi har diskutert masse fram og tilbake med navn, og ikke blitt enige. Så foreslo jeg Cain, et navn som jeg liker veldig godt. Jeg trodde han skulle avslå tvert, men det viser seg at han virkelig liker navnet. Grunnen til at jeg trodde han ikke ville ha det er at han er kristen, og Cain er den første morderen i bibelen... For min del var ikke det så nøye, men nå tenker jeg litt på om det kanskje er det.... Hva synes dere?
 
Jeg synes det var ett flott navn. Hadde ikke selv reagert på betydningen og hvis gubben din også liker navnet og ikke tenker på betydningen så hadde ihvertfall jeg vurdert navnet sterkt
 
Hvis dere begge liker navnet Cain er det helt fint å gi det navnet, tenker jeg. Kanskje bare unngå å få en sønn til som heter Abel. ;) Og hvis dere tenker utelukkende negativt om opphavet til navnet kan dere alltids lese boka "En tid for alt", hvor forfatteren har skrevet en romanaktig skildring av historien om Kain og Abel, hvor man får en slags sympati for Kain (jeg husker at jeg fikk det, i hvert fall). :) Men jeg er ikke kristen da, så det kan jo hende det stiller seg annerledes for personer som har Bibelen veldig kjær.
 
Jeg har Abel på lista her :) men syns Kain/Cain er flott også. Ville hatt med k, foretrekker norsk skrivemåte.

Skjønner tanken. Tror jeg også ville nølt litt. Men tenker at klangen og det at dere er enige er viktigst?
 
Back
Topp