Navn - idéer!

Kryssedull

Gift med forumet
VIP
Aprillykke 2016
Jeg er nok over gjennomsnittet glad i å diskutere navn, men kanskje er der flere enn meg som allerede har "bestemt" seg, eller hvertfall funnet ut flere fine alternativ? Jeg vil sette pris på en sånn idétråd!

Hvilke navn syns dere er pene, og kanskje: hva legger du til grunn når du velger navn?

Jeg kan starte:
akkurat nå er jeg forelsket i tanken på
- Otto
- Johan
- Maria
- Ida 
- Sofie

Åååh..dette begynte vi å drømme om for mange år siden,hihi.. 
Hmm... 
Guttenavn:
Nathaniel
Elias
Daniel

Jentenavn:
Amina
Linnea
Hedda

Har egentlig maange fler, så tror det kommer til å bli veldig vanskelig å velge når vi først må det... :p

Ikke tenkt så ille mye på navn enda. Men har noen fra forrige gang jeg fortsatt synes er fine. Oliver, Amanda Amalie Tale

Navnene er klare! ;) Og har vært det siden vi begynte å prøve! :)

Men navn jeg syns er fine (som vi ikke skal bruke), er;
-Jonatan, Casper, Adrian, Alexander

- Camilla, Cathrine, Liva

Jenta mi heter Marielle og vi har snakket om å kanskje ha samme forbokstav på nummer to også.

Maya/Maia, Mathea, Mira, Mariana, Mirja, Miriam
Matheo, Mathis, Mikal, Marco, Mario

noe i den duren.

eller Dennis... det bare elsker jeg, men da blir det ikke samme boktav, noe som mannen min har veldig lyst på.

Jentenavn skal være søte og feminine:
Michelle, Melanie, Melinda, Marielle, Julianne, Sofia

Guttenavn skal være barske og maskuline:
Vegard, Bjørnar, Jostein, Joar, Vebjørn, Thorbjørn

Jeg er og veldig glad i navn, men stort sett er jeg og kjæresten uenige akkurat når det gjelder dette. Jeg liker f.eks godt jentenavn som ender på a. F.eks Helena.
Han mener det er for svensk..
Så erfaringsmessig venter vi til vi vet kjønn, så trenger vi bare å diskutere halvparten av navnene ;)

Gutt:

Patrick el. Nikolai (ev begge to for eg klara ikkje bestemme meg)

Jente:

Eira Johanne
Erle Johanna
Iris Johanne
Iris Anine

Har fra før en Markus og ei Tiril Sofie :)

Jeg er veldig glad i navn jeg også :)
Jenta vår har dobbeltnavn, og begge vi foreldrene har det, så lille i magen må også få det...

Storesøster har et navn som er italiensk opprinnelse og et navn som er fransk og historisk.. Ser etter litt det samme denne gangen, så våre lister ser slike ut:

Jente:

Stella
Carla
Freya
Bella
Clara
Elvira
Flora
Keira
Lucia
Lydia
Livia
Ophelia
Roselin
Sienna
Christel
Cordeli
Coraline
Adelia

Gutt:
Felix
Marcus
Ferdinand
Marlow
Amadeus
Felix
Marcel
Armand
Cornelis
Gianluca
Edward
Abel
Dante
Pascal
Constantin

Jeg er igrunnen helt blank og kommer til å følge med på denne tråden for idéer... Om det blir gutt har jeg veldig sansen for Jostein og Johan men sistnevnte er brukt av flere i familien så jeg føler det er litt oppbrukt...

Og så har jeg jo en jente fra før og hun har et ganske spesielt navn. (vil ikke røpe det her nå, siden dette ikke er lukket forum...jeg er litt for gjenkjennelig på det navnet ^^ )
Men jeg kan si såpass at det navnet er keltisk og når hun ble født var hun nr 8 i Norge som het det og det var et navn som basicly holdt på å dø ut her med dets eiere... men nå har det tatt seg opp og nærmer seg 20 (!!) som heter det :D håper og tror det er grunnet min forumvirksomhet ^^

Men, for at navnet skal passe over ens med storesøsters føler jeg at jeg må holde meg innenfor enten keltisk eller evt noe norrønt for det kan også klinge godt. Men de norrøne navnene jeg liker er jo så himla mye brukt de siste årene og favorittguttenavnet tok pappaen til jenten min og ga sin nye sønn :P hun kan ikke ha to brødre med samme navn om det blir gutt her ^^

LITT OT, men føler det er på sin plass å ta det opp siden vi allerede har begynt å fundere på/diskutere navn.
Hvordan ville du følt det om du nevnte favorittnavnet i en tråd og så valgte noen andre her inne også å bruke det? Ville du følt at navnet ble "stjålet" fra deg? Eller ville du blitt stolt over at flere likte samme navnet? Litt kjedelig om man bor vegg i vegg kanskje men her inne vil jeg tro vi dekker hele landet.... Er man av den sorten som ville følt at navnet ble stjålet, kanskje man da skal tenke som om en gang eller to før man legger det ut? ;) Har vært på andre forum før der det endte med GIGAkrangel nettop grunnet dette :P

Ang å "stjele"navn så tror jeg faktisk jeg hadde syntes det hadde vært litt kjedelig om noen valgte akkurat det samme navnet.. Men vi skal ha dobbelt navn, så sjansen for et identisk navn er relativt liten regner jeg med... At et av dobbeltnavnene blir brukt får jeg leve med..
Jeg har veldig lyst på Ophelia om dagen, men sambo er ikke helt med.. Det er jo et navn som er relativt sjeldent her i Norge... Men om noen også bruker det, så går nok det også bra.
Er jo som du sier litt hyggelig at flere liker samme navn! :)

jeg bryr meg ikke om noen som jeg bare kjenner på nettet (forum-venner) bruker samme navnet. det kunne jeg ikke brydd meg mindre om.

men jeg kommer ikke til å skrive det endelig navnet her på forumet fordi jeg har flere venner som også er på BV, og ingen av de som jeg kjenner i den reelle verden får vite navnet før barnet er født.

hadde noen som jeg kjenner valgt samme navnet pga at de hadde lest det her så hadde jeg nok blitt veldig sur og irritert.

vi har bestemt oss for noen, og så får vi bare se hvordan han/hun ser ut så navne passer :)

gutt:
Haakon Tobias
Ailo Tobias
Haakon joakim

jente:
Petra Amalie
Mie Amalie
Lone Amalie
Linnea Amalie

jeg har tenkt på navn leeeeeenge. jeg liker mange veldig forskjellige type navn å aner ikke hva slags type navn som kommer til å bli tatt i bruk.det blir dobbelt navn men har ikke satt sammen noen kombinasjoner.

Ingeborg/ingvild/ingrid
Valborg
Frida
Fiona
Clothilda
Talia
Fredrikke
Magnolia
Eiril
Mathilda

Willem
Silas
Arthur
Anton

Sønnen vår har et norrønt navn og vi liker norske og enkle navn vi da.

Har ingen helt klare favoritter men liker:

Aksel, Eirik, Emil

Eva, Ingrid, Signe, Iris

Har en gutt med et ganske så sjeldent navn fra før og har tenkt mye på jentenavn.
Jentenavn jeg liker godt er:

Lydia
Ophelia
Isa
Maja
Olivia
Ronja
Aurora
Alida
Oline
Alma
Sofia