Navn i familien?

Nøtta17

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
Er det vanlig i din familie at barnet blir oppkalt etter noen?
Her er det igrunn ikke veldig mange navn som faller i smak, men det går jo ann å vri litt om på navn da, tenker jeg :)
Eldste jenta er oppkalt etter min morfars mor, synes det er fint å gi en slik "gave" :D
Men vanskelig!!
Noen som har/skal kalle opp etter familie? :)

Vi ville gjort det om det ble jente men blir vist bare gutter på oss :)

Mannen og alle hans søsken er oppkalt, og svigers prøver seg hver gang jeg er gravid.. De er veldig opptatt av at svigerfars navn skal videre. Hadde de ikke mast sånn skulle jeg heller vurdert det. Men når det blir forventningspress og mas blir jeg negativ til hele greia. Og ønsker heller ikke at barna mine skla føle press om å kalle opp sine barn. Så her er ingen oppkalt og tror ikke bitteliten i magen blir det heller..:/ (alle mine søsken er for så vidt også oppkalt, men aldri hørt et pip fra min side om hva navna skal bli på våre barn).

I min familie har en del navn gått igjen på morssiden men føler ikke noe press så vi får se. Vi skal ikke diskutere navn før etter OUL.

Datteren min er oppkalt etter meg selv :D Lillebror i magen blir mest sannsynlig oppkalt etter ene tippoldefaren sin.

Det er ingen direkte oppkalling, men det er andre varianter av navnet. For å ta et eksempel så det er mulig å skjønne hva jeg mener. Si at mormor heter Kari, datter Karianne og barnebarn Karina. Det blir min form for oppkalling.

Datteren min er oppkalt etter to av sine tippoldemødre og ei tipptippoldemor :) Tanken var å kalle opp etter min oldemor på farsiden, men så viste det seg at det i familien var flere som het det også :) Har veldig lyst til å kalle opp lillesøster i magen etter noen også, tenker litt på to av barnets oldemødre. Men vi får se, synes navn er utrolig vanskelig denne gangen...

Vi skal kalle opp gutten, hvis det blir det, etter min oldefar :) også har mannen lyst til å bruke mitt mellom navn på jenta hvis deg blir aktuelt. Jeg har samme mellom navn som min mormor :)

Blir oppkalling på babyen :) etter våre bestemødre, min bestefar og samboeren sin oldefar:)
Dette er jo mitt første barn, og jeg syns det er utrolig flott å gi navn som har litt betydning, selv om man ikke kaller sønnen sin for Arne Siggleif fordi man hadde en nær relasjon til en onkel med samme navn. Her gjør vi litt om på det: Johan blir til Johannes eller Jonathan og Solfrid har blitt Solveig, mens Ada har blitt til Alida:) det eneste som blir som det er, er mellomnavnet til gutten som er Olai:)
Både min lillesøster og min lillebror har navn fra besteforeldre eller oldeforeldre. Bare at lillebror fikk velge selv om han skulle hete Pareli til mellomnavn når han ble eldre. Siden det er så spesielt, men det ville han etter vår bestefar:)

Sent from my iPad using BV Forum

Elste e i praksis oppkalt etter mi oldemor, men det e bare fordi jeg syntes det var ett så flott navn. Det var bestemt allerede tidlig i min ungdom at fikk jeg jente skulle hun ha det navnet. Gutten er ikke oppkalt etter noen pappa og svigerfar prøvde seg siden de har navn man kan sette sammen... Lille i magen har vi kansje blitt enig om hvis det blir jente da. Da blir hun også i teorien oppkalt. Det blir etter 2 tanter til pappa som er døde for lenge siden. Begge het det samme. Her har barna bare ett navn. Både jeg og søstra mi er oppkalt og likeså foreldrene våre. Var mere vanlig her før i tiden at barna skulle kalles opp ...

Blir oppkalling på babyen :) etter våre bestemødre, min bestefar og samboeren sin oldefar:)
Dette er jo mitt første barn, og jeg syns det er utrolig flott å gi navn som har litt betydning, selv om man ikke kaller sønnen sin for Arne Siggleif fordi man hadde en nær relasjon til en onkel med samme navn. Her gjør vi litt om på det: Johan blir til Johannes eller Jonathan og Solfrid har blitt Solveig, mens Ada har blitt til Alida:) det eneste som blir som det er, er mellomnavnet til gutten som er Olai:)
Både min lillesøster og min lillebror har navn fra besteforeldre eller oldeforeldre. Bare at lillebror fikk velge selv om han skulle hete Pareli til mellomnavn når han ble eldre. Siden det er så spesielt, men det ville han etter vår bestefar:)

Sent from my iPad using BV Forum
Olai skal vår hete også :) Ser ut til at det blir Jonas Olai. Olai er etter mannens oldefar :)

Tja, si det? Jeg er den første av mine søsken som har barn, så det er i grunn bare jeg som utgjør statistikkgrunnlaget her :p Foreldrene mine kalte ikke opp med noen av oss, da. Min eldste datter heter Ingeborg, og det er det samme som oldemoren min het. Mer eller mindre tilfeldig, nå sant skal sies, mest fordi jeg synes det er et veldig fint navn - men det er jo litt koselig. Særlig bestefaren min synes nok det er veldig koselig at hans første oldebarn heter det samme som moren hans :)

Har kun hørt om 1 før, men han skrev det med Y. (Olay). Men det er jo et sminkemerke. Olai er nydelig <3 Men vil ha Jonas foran, for Jonas passer så innmari godt sammen med Jenny som vi har fra før :)

Back
Topp