Navn.. Hvordan bli enige

Jeg og mannen har en liste med navn vi begge synes er fine, men er ikke i mål enda. Mulig at storesøster kupper hele navnevalget ;) Hun har hatt ett navn lenge. Det har ikke vært på lista, men nå begynner vi å like det alle sammen :D
 
Stein, saks, papir...?, Vente til staten bestemmer for dere?

Neida. For oss funket det å skrive hver våres liste med 15 navn hver, og sammenligne. Vi fant ett navn begge hadde på lista.
Om ikke det funker. Så kan dere gjøre det. Også skrive opp 5 av navnene fra den andres liste som kan være aktuelle, også diskutere.
 
Stein, saks, papir...?, Vente til staten bestemmer for dere?

Neida. For oss funket det å skrive hver våres liste med 15 navn hver, og sammenligne. Vi fant ett navn begge hadde på lista.
Om ikke det funker. Så kan dere gjøre det. Også skrive opp 5 av navnene fra den andres liste som kan være aktuelle, også diskutere.

Vurdere å vente til staten bestemmer. hehe neida. Vi blir vel enige om at jeg bestemmer.. hehe eller ikke. Takk for mange gode tips. Skal prøve de.
 
Jeg har en app som heter graviditet+, jeg har betalt-utgaven. Der har de tusenvis av navn delt opp etter land, popularitet, kjønn, osv osv, der fant vi noen gode forslag.
Vi så også mye på ssb og googlet masse. Ifjor sommer fant vi et jentenavn som vi begge liker, og da ble vi enige om at hvis det ble ei jente, og bare ei, skulle hun hete det.
Fungerer godt på engelsk og norsk, med etternavnet "vårt" og det ender på det samme som mitt navn slik at det på en måte blir mor og barn-navn, så det blir veldig koselig egentlig.
 
Uff ja, dette blir ikke lett ...! Mannen og jeg har blitt enige (heldigvis) om et første fornavn, men vi vil at ungen skal ha to (ett som har et opphav i tråd med mannens, og ett med norrønt/nordisk opprinnelse) - og det er det andre navnet som vi sliter med. Jeg har nemlig funnet et som jeg *ELSKER* men som mannen ikke likte da jeg nevnte det for ham. Det er så utrolig perfekt, ikke for sært, enkelt å uttale/skrive både på norsk og engelsk, passer flott med det første navnet, og har en nydelig betydning, så jeg blir litt frustrert her:hungover::hilarious::sorry:

Vi skal uansett sette oss ned og finne et par flere alternativer til navn snart, i tilfelle ungen kommer ut og vi ser at "dette er jo ikke en [X]".
 
Vi skrev hver vår liste, og fjerna nei navn fra den andre sin liste. Og sparte på alle pluss vi samla på de vi hadde likt. Så står mellom 3 komboer og 6 navn:) men vi er vel igrunn enige:)
 
Med førstemann var vi så uenige at det var helt håpløst. Vi var enige om jentenavn men siden vi ikke visste om det ble en gutt eller jente så måtte vi jo ha et guttenavn også. Vi likte ikke noen av de samme navnene. Endte opp med at han plutselig ombestemte seg da jeg lå der med veer, og da likte han et av de navnene jeg hadde foreslått mange ganger. Så da ble det det :hilarious:

Denne gangen venter vi en jente, og vi ble overraskende fort enige om hva hun skal hete.
 
Denne gangen har jeg tatt ut en liste fra seg over alle navn som har blitt gitt siste ti årene, samt hvor mange som har fått navnet hvert år.
Vi gikk alfabetisk nedover denne listen og noterte alle vi synes var fine.
Så har vi gått gjennom nånog da og funnet ut om noen navn skal fjernes eller hvilke vi liker best. Vi har ca 10 igjen, mens kanskje 3-4 er aktuelle.

Mannen prøvde seg her for litt siden, å navngi lillebror hver gang han snakket med og om ham, men da måtte jeg bare be ham slutte med det, for jeg visste ikke om jeg var helt enig ennå.

Uansett er vi ganske enige om ca ordlyd og kriterier og det er fint.
 
Med storebror så bare ramset eg opp namn kvar gong eg kjeda meg og gikk på google, og så satt han og sa nei til alle :hilarious: Eg skreiv ned dei eg virkelig likte, og tok dei opp igjen fleire gongar, han meinte vi hadde så god tid så han kom ikkje med så mange forslag. Men plutselig ein dag så foreslo han eine namnet som eg hadde sagt fleire gongar før, sjølv om han påstår den dag i dag at nei det hadde eg ikkje, men då var vi jo veldig einige då :)

Denne gangen var det faktisk han som foreslo namnet, og det betyr mykje for meg det namnet han kom med så då var valget enkelt!

Tenker at det ikkje er noko å stresse med, plutselig ein dag kan eit namn du har likt bere føles feil og omvendt, så det kjem til dere til slutt :D Etternamnet til ungen ombestemte vi oss for 30 min etter fødsel sist :hilarious:
 
Back
Topp