Navn.. Hvordan bli enige

CecilieS

Flørter med forumet
Jeg synes det er kjempe vanskelig å finne ett navn. Vi venter ei lita jente og jeg har skrevet ned mange navn. Min samboer har kommet med forslag som også har blitt skrevet opp. Ingen av navnene han har kommet med er noe jeg har likt sånn kjempe godt.
Hvordan blir man enig? Hvordan ble dere enige?
 
Ja si det, ikke lett med navn!
Vi har ikke begynt å skrive noe enda engang:p nå skal jo vi forspvidt finne 2 jentenavn så kanskje litt lettere å bli enig. Men er ikke lett å finne noe begge liker :p
 
Ja si det, ikke lett med navn!
Vi har ikke begynt å skrive noe enda engang:p nå skal jo vi forspvidt finne 2 jentenavn så kanskje litt lettere å bli enig. Men er ikke lett å finne noe begge liker :p

Nei, det er ikke lett i det hele tatt. Man ønsker jo å være enige. Har du noen tanker om hva du kunne tenke deg at jentene dine skal hete da?
 
Vi hadde det litt på samme måte sist. Ingen av hans forslag var noe jeg likte så godt - og omvendt. Vi tok bare tiden til hjelp og stresset ikke med det. Og plutselig kom jeg over et navn vi begge likte. Det var litt det samme som skjedde nå, bare at nå skjedde det enda tidligere. Var sikker på at vi skulle bruke evigheter på å finne et potensielt navn. Vi er fortsatt ikke 100% sikre, men ganske sikre i alle fall :) Så jeg tror jeg bare ville fortsatt å kikke etter og merke seg navn, og så skal det jo litt til for at man ikke finner noe begge enes om til slutt.
 
Nei, det er ikke lett i det hele tatt. Man ønsker jo å være enige. Har du noen tanker om hva du kunne tenke deg at jentene dine skal hete da?
Nei :p har vært så stressa over andre ting at jeg hsr ikke kommet så langt, men kjenner at jeg skal sette meg ned med det snart:) vi har hvertfall blitt enig Om å skrive liste:) hva med deg, funnet noe navn du?:)
 
Tidligere har vi skrevet hver vår liste, og så har vi prøvd å lage en felles utifra det vi liker best fra hverandres lister. Men det er neimen ikke lett! Vi hadde nesten falt på Josefine nå, men nå er vi mer usikre igjen. Tror vi må gå mer systematisk til verks, har bare småpratet litt om det denne gangen. Med begge de to storesøsknene har vi ventet i et par-tre dager før vi heeelt har bestemt oss og fortalt andre om det.
 
Tidligere har vi skrevet hver vår liste, og så har vi prøvd å lage en felles utifra det vi liker best fra hverandres lister. Men det er neimen ikke lett! Vi hadde nesten falt på Josefine nå, men nå er vi mer usikre igjen. Tror vi må gå mer systematisk til verks, har bare småpratet litt om det denne gangen. Med begge de to storesøsknene har vi ventet i et par-tre dager før vi heeelt har bestemt oss og fortalt andre om det.

Josefine står på listen hos oss også. Jeg har falt for Hedda. Men han synes det er viktig at det funker på engelsk også. Så vi får se.
 
Josefine står på listen hos oss også. Jeg har falt for Hedda. Men han synes det er viktig at det funker på engelsk også. Så vi får se.
Hedda står på vår, og gjorde det også sist! Morsomt :) Min mann vil også gjerne at navnet skal fungere internasjonalt. Jeg er ikke så opptatt av det.
 
Josefine står på listen hos oss også. Jeg har falt for Hedda. Men han synes det er viktig at det funker på engelsk også. Så vi får se.
Sniker fra desember, her er jentenavn på blokka også. Josefine/Josephine står meget høyt hos meg, men samboer tenker bare på kaninspillet fra det glade 90tallet :woot: Jeg gjorde og det, men klarer jo å tenke videre :hilarious: Så her må det flere navn ned.. Heldigvis har vi god tid :happy: Liker ellers
Olivia, Emma, Cornelia og Mille. Noen er oppkallninger, så de står jo litt sterkere også :happy:
 
Sist kjøpte vi navnebok, ble enig om Hermine nesten med en gang. Jeg har alltid likt det.
Nå hadde jeg fler navn på lista, så ser det ut som Frida er det eneste vi liker begge to.
Guttenavn hadde vi vært enige om med en gang, men det får vi ikke bruk for :p
 
Sniker fra desember, her er jentenavn på blokka også. Josefine/Josephine står meget høyt hos meg, men samboer tenker bare på kaninspillet fra det glade 90tallet :woot: Jeg gjorde og det, men klarer jo å tenke videre :hilarious: Så her må det flere navn ned.. Heldigvis har vi god tid :happy: Liker ellers
Olivia, Emma, Cornelia og Mille. Noen er oppkallninger, så de står jo litt sterkere også :happy:
Hehe, det kaninspillet tror jeg ikke jeg har vært borti :hilarious:
 
Sist kjøpte vi navnebok, ble enig om Hermine nesten med en gang. Jeg har alltid likt det.
Nå hadde jeg fler navn på lista, så ser det ut som Frida er det eneste vi liker begge to.
Guttenavn hadde vi vært enige om med en gang, men det får vi ikke bruk for :p
Frida er jo nydelig da :) Det har vi også på vår liste!
 
Har gitt opp navnediskusjon jeg.

Mannen har satt seg fast med ett navn, og det liker ikke jeg.
Han liker ingen andre navn som blir foreslått.

Ender kun med krangling, fordi han ikke prøver engang.

Så nå har vi ikke snakket om navn på flere uker, og kommer ikke til å gjøre det før hun er født, så får vi håpe hun får navn til slutt:)

Var vanskelig med gutten vår også, han var navnløs til han var 6 uker gammel.
 
Hva med å lage dobbeltnavn? Et fra dere hver?
 
Har gitt opp navnediskusjon jeg.

Mannen har satt seg fast med ett navn, og det liker ikke jeg.
Han liker ingen andre navn som blir foreslått.

Ender kun med krangling, fordi han ikke prøver engang.

Så nå har vi ikke snakket om navn på flere uker, og kommer ikke til å gjøre det før hun er født, så får vi håpe hun får navn til slutt:)

Var vanskelig med gutten vår også, han var navnløs til han var 6 uker gammel.

Litt godt å høre at vi er flere som har det samme problemet. Er jo viktig at begge liker navnet. Det er så vanskelig. Jeg vil jo helst overtale han til å velge navnet jeg liker, men vet jo at det er feil. Han må jo få ha noe å si han også.
 
Litt godt å høre at vi er flere som har det samme problemet. Er jo viktig at begge liker navnet. Det er så vanskelig. Jeg vil jo helst overtale han til å velge navnet jeg liker, men vet jo at det er feil. Han må jo få ha noe å si han også.
Jeg gråt meg til å få mitt valgte navn på vår første :hilarious: ikke planlagt, men hver gang vi diskuterte det tok gravidhormonene over og jeg storgråt :hilarious: Så da ble det mitt valg, men han sier støtt nå at han ikke ville endret det for noe, så de forandrer jo mening :)
 
Jeg gråt meg til å få mitt valgte navn på vår første :hilarious: ikke planlagt, men hver gang vi diskuterte det tok gravidhormonene over og jeg storgråt :hilarious: Så da ble det mitt valg, men han sier støtt nå at han ikke ville endret det for noe, så de forandrer jo mening :)

Hmmm.. kanskje det er det jeg bør gjøre? Hehe er ikke langt unna noen tårer. Men vi har ikke satt oss ned å virkelig diskutert navn enda. Jeg har sagt mine forslag og ha sine. Han tar mer lett på det.. jeg vil gjerne ha et navn, mens for han så har vi såååå god tid.
 
Jeg bare snakket om navnet hele tiden, så likte han det til slutt :p første er oppkalt etter min morfar, og er ett navn som min mann aldri hadde hørt før (han er ikke norsk), men han ble vant til det. Navnet vi har bestemt oss for nå er det storebror som har bestemt, og det bare passet så bra :)
 
Vi var enige om kriterier på forhånd (norrøn opprinnelse, sjeldent, må høres ut som et navn, ikke et rent gudenavn).

Jeg samlet en laaang liste med navn jeg syns var fine (ca 50stk), som passet de kriteriene.
Han fikk gå gjennom og velge de han syns var fine. Så gjorde jeg det samme, og slik fjernet vi ca 35 av de på lista.
Så la vi lista bort et par uker, og så på den igjen senere. Da skulle vi velge topp 5.
Slil fjernet vi enda fler, og det var lett å se hvor vi overlappet.
Så ble vi enige.

Forrige gang måtte vi ned til topp 3 før vi ble enige.
 
Back
Topp