Navn =D

GlædeMæMasse

Forelsket i forumet
E jo litt tidlig, men har begynt å tenke sånn på navn til lillingen. Syns det e utrulig vanskelig! Kjæresten liker ingenting av det æ liker og sir bare "næi, hvertfall ikke det!" når æ kommer med nåkka superfint

Har så lyst at lillingen ska hete Sander Nikolay hvis det e gutt, men det e uaktuelt for kjæresten. Liker også William kjæmpegodt, men det e så vanlig... Nån som har forslag til navn som ikke e så vanlig? Vet jo ikke om det e jente eller gutt enda, så trenger begge type navn =)

Har dåkker tenkt på navn til lillingen enda?

Det er ikke alltid like lett å få med samboeren på alle navnvalg nei. 
Jeg ønsker gjerne litt mer moderne/spesielle navn allà:
Timian, Chrisander, Nathaniel, Adriel - Leona, Mikaela, Sienna...
Mens samboeren foretrekker "normale" navn som:
Petter, Sander, Liam, Benjamin - Dina, Natalie, Victoria osv....

Vi får se hva det ender på.. vi har vel sånn halvveis blitt enige per nå - men ting kan jo forandre seg på 7 måneder.

Har igrunn ikke begynt å tenke på navn enda... Kanskje fordi jeg vet det er en evig diskusjon mellom meg og gubben,så jeg drøyer den litt!

Vi venter til vi vet hva det blir før vi begynner å tenke på det.
Med storesøster satte vi oss ned med hver vår navnebok, og begynte på "A".
Skrev ned forslag begge to etterhvert som vi fant navn vi likte, og endte opp med å bli enige til slutt.
Siden lille-kula får to etternavn er det iallefall uaktuelt med dobbelt-navn.

Har ikke begynt å diskutere navn med samboer'n enda, for jeg ser for meg det blir en lang diskusjon :P Tror vi har ganske forskjellig navne-smak...
Dessuten sliter jeg litt med å finne navn jeg liker selv enda.. spes guttenavn! Jeg har INGEN favoritter... Det er så vanskelig!

Jentenavn har vi klart og det ble vi enige om med en gang, men guttenavn... Fryktelig vanskelig!

Vi er ganske enige om type navn vi vil ha på knoppen, her blir det nok noe tradisjonelt og "staut", gjerne gamle kongenavn, alá Astrid, Hallvard, Haakon etc. Vi er også enige om at begge kan legge inn veto mot navn vi absolutt ikke vil ha og dermed fjerne dem fra forslagslisten. Den største uenigheten vår ligger i det at mannen vil kalle opp etter våre besteforeldre og jeg vil absolutt ikke kalle opp... Regner med at det løser seg og at vi blir enige ila. det neste halvåret:)

Mannen har fått frie tøyler til å velge navn om det blir gutt da vi aldri blir enige om det allikevel, så da blir det nok Odin. Ikke veldig fan av navnet, men det vokser nok på meg.

Om det blir jente så håper jeg veldig at vi kan bruke Vilja da det ikke er noe annet navn for meg, men mannen liker Tuva. 

Har ikke nevnt Vilja mer enn akkurat med en gang og da likte han det, men han er fortsatt ikke så begeistret, så vi snakker ikke så mye om babyen.

Synes også det er kjempevanskelig.
Får vi en gutt til så tror jeg han forblir navnløs :p

Det E vanskelig ja.. e nu enda godt at man har nån måneda igjæn å tenke på! =) Regner med at æ får masse rare forslag fra mamma når æ fortæller ho at æ e gravid! Ho som ville at æ sku hete Elfi (?!?), høres jo ut som et elefantnavn.. huff altså =p

Jeg hadde både jente og guttenavn klart leeeenge før jeg ble gravid, men måtte endre og kompromissere litt underveis. Byttet ut to navn med to navn samboeren min veldig gjerne ville ha. For ikke å snakke om en venninne av meg som presterte å stjele det navnet jeg egentlig skulle ha, så det er ikke mange som vet om hva denne ungen skal hete, enten det er gutt eller jente.

Jeg vil også gjerne dele min begeistring for Ellisiv. Jeg synes det er et helt fantastisk navn :) Noen her burde gi det til barnet sitt :D Hihi

Vi har snakket litt om det, eller jeg har kommet med forslag og han har sagt nei, hehe. Jeg synes Caspian er et kjempe fint navn, men det liker ikke sambo. Men han likte ikke storebror sitt navn først heller (Nathaniel), men når han ble mer vant til det så synes han etterhvert at det var fint:) Jeg har lyst å kalle en eventuell jente for Irmelin etter min mormor, han vil ha Luna.....Såååå det blir nok noen runder før vi bestemmer oss;)

Æ syns Kaspian e heeeelt nydelig! Liker det best med K, vet ikke helt koffår.. Fant det plutselig igår kveld, aldri tenkt over det før, meeen kjæresten sir bare NÆÆÆÆI =p hehehe.. Æ trur at han vil ha litt vanligere navn, men æ må væll vente til æ e høygravid før han begynner å engasjere sæ og finne navn ;)

Her må vi nok skrive oss lister, og sammenligne slik vi gjorde sist. Tenker vi venter til etter UL da, så vi slipper dobbelt opp. Vi har pratet litt om det da, for enkelte navn må modnes litt før man blir vant til de. Mannen fikk det siste ordet forrige gang, så denne gangen er det min tur. Vi er forsåvidt enig om guttenavn, selv om vi må ta en ordentlig runde på det dersom det blir gutt. Jeg har gått bort fra mitt førstevalg, Nathaniel, siden mannen absolutt ikke vil ha det :( Forrige gang ble vi enig om Nora dersom det ble jente, men nå er det så mange som har kalt barna sine det, så tror ikke det blir aktuelt nå.

Her har ikke navne-emnet blitt tatt opp riktig enda.. Selv om jeg tenker litt på det iblant da.. ;) Tror nok vi begynner å prate skikkelig om det når vi vet hva det blir. 
Sønnen vår heter Leon, og sønnen som samboeren har fra tidligere heter Odin. Og det vil bli helt feil for oss å velge et "vanlig" navn nå, det må liksom passe litt til de 2 andre. 
Syns guttenavn er vanskeligst.. Har følelsen av at det blir gutt denne gangen også, om det stemmer får vi litt å jobbe med og gruble på ;). Men om det skulle bli jente, har vi nok navnet rimelig klart allerede. :)

Guttenavn jeg liker er for eksempel Balder (men når jeg fikk høre at bikkja til ei jeg kjenner heter det, ble det automatisk utelukket desverre - men superfint navn!), Abel, Theo, Trym (det er litt mer vanlig - men veldig fint!)

Jentenavn jeg liker er for eksempel Ylva (!!!!!), Ebba, Alma, Alva, Lily, Vilja, Nova, Ella, Milla, Luna, Lotta, Lykke, Alba

Jeg liker MANGE navn!!! ;) Blir det gutt igjen, er jeg redd samboeren vil jobbe hardt for at han skal hete Varg. Han ville egentlig at Leon skulle hete det, men det ble helt feil for meg... Så heldigvis ble vi enige om Leon. :) Han kunne ikke hatt et annet navn. :)

Gleder meg til å kunne starte diskusjonen! Og gruer meg litt kanskje... *Grugleder meg*

Guttenavn har vi klart fra sist, men er rimelig sikker på at det kommer en jente til. Og på jentenavn fronten er vi ikke helt enige enda, så må en del tenking, grubling og tygging fremover. Og jeg elsker det!

LykkeligMamma83 skrev:
Her har ikke navne-emnet blitt tatt opp riktig enda.. Selv om jeg tenker litt på det iblant da.. ;) Tror nok vi begynner å prate skikkelig om det når vi vet hva det blir. 
Sønnen vår heter Leon, og sønnen som samboeren har fra tidligere heter Odin. Og det vil bli helt feil for oss å velge et "vanlig" navn nå, det må liksom passe litt til de 2 andre. 
Syns guttenavn er vanskeligst.. Har følelsen av at det blir gutt denne gangen også, om det stemmer får vi litt å jobbe med og gruble på ;). Men om det skulle bli jente, har vi nok navnet rimelig klart allerede. :)

Guttenavn jeg liker er for eksempel Balder (men når jeg fikk høre at bikkja til ei jeg kjenner heter det, ble det automatisk utelukket desverre - men superfint navn!), Abel, Theo, Trym (det er litt mer vanlig - men veldig fint!)

Jentenavn jeg liker er for eksempel Ylva (!!!!!), Ebba, Alma, Alva, Lily, Vilja, Nova, Ella, Milla, Luna, Lotta, Lykke, Alba

Jeg liker MANGE navn!!! ;) Blir det gutt igjen, er jeg redd samboeren vil jobbe hardt for at han skal hete Varg. Han ville egentlig at Leon skulle hete det, men det ble helt feil for meg... Så heldigvis ble vi enige om Leon. :) Han kunne ikke hatt et annet navn. :)

Gleder meg til å kunne starte diskusjonen! Og gruer meg litt kanskje... *Grugleder meg*

Balder heter hunden til svigerinnen min :) Svigerfar også har en slik hun, og om det blir gutt her, så får svigersønn mest sannsynlig hundens navn til andre fornavn.

I Bergen er det en drøss småttiser som heter både Ylva og Alva (ofte kombinert med Elena eller andre navn på E), ser ut til at folk fikk opp øynene for dette navnet ca samtidig. De fleste har fått jenter rundt meg, så er ikke så mange guttenavn ute og går, bare det til min yngste nevø, og det er verdens fineste <3 Men jeg er ikke helt for å legge det ut siden det er såpass uvanlig og min søster kanskje ikke hadde blitt så fornøyd med det ;p

Om det er masse krangel om navn, så er det jo så enkelt som å gi barnet fler? Jeg er døpt med to, mine barn skal ha tre, jeg har nå foreløpig tre fornavn og tre mellomnavn, kjært barn har mange navn ^^

Navnjungelen er virkelig vanskelig,jeg hadde kommet frem til to gutte navn,men sambo hater de! Og han kommer med kjedelige navn forslag som Lucas og Matheo,og jeg er ikke for navn som andre har! Og vi kan ikke ha slikt navn siden vi lagde så spesielt navn til datteren våres,og da må vi har det til denne spiren også  MEn det blir nok en laaang kamp :P 

Mortania skrev:

LykkeligMamma83 skrev:

Balder heter hunden til svigerinnen min :) Svigerfar også har en slik hun, og om det blir gutt her, så får svigersønn mest sannsynlig hundens navn til andre fornavn.

I Bergen er det en drøss småttiser som heter både Ylva og Alva (ofte kombinert med Elena eller andre navn på E), ser ut til at folk fikk opp øynene for dette navnet ca samtidig. De fleste har fått jenter rundt meg, så er ikke så mange guttenavn ute og går, bare det til min yngste nevø, og det er verdens fineste <3 Men jeg er ikke helt for å legge det ut siden det er såpass uvanlig og min søster kanskje ikke hadde blitt så fornøyd med det ;p

Om det er masse krangel om navn, så er det jo så enkelt som å gi barnet fler? Jeg er døpt med to, mine barn skal ha tre, jeg har nå foreløpig tre fornavn og tre mellomnavn, kjært barn har mange navn ^^

Så synd at de fine, og i utgangspunktet ikke så vanlige, navnene plutselig skal bli populære da?!? Leon ble mer vanlig etter sønnen vår kom til verden også.. Virker som flere enn oss fikk øynene opp for det fine navnet.. ;)
Vi har det "handikappet" at vi jobber og har jobbet med veldig mye mennesker, og masse masse barn. Og da er det VELDIG mange navn som liksom er "oppbrukt". Før hadde jeg kjempemange navn jeg syns var fine, men de aller fleste av de har blitt ødelagt... Så vi må finne navn som vi ikke har noe forhold til fra før... Og det er ikke så lett..!
Også blir det uaktuelt med dobbeltnavn her, for barna våre får så langt etternavn.. Jeg vil at mine barn skal ha mitt etternavn, fordi det er sjeldent, og samboer har 2 etternavn, som det ikke passer å dele opp.. Så da er mitt etternavn mellomnavn, og hans 2 satt sammen med bindestrek som etternavn... 

Så da får vi lete etter et kort og fint navn!! :) Og gjerne spesielt og sjeldent...! :)

Spennende med navne-jakt!! 

Back
Topp