Navlestrengsblod

Nei, den tanken har ikke falt meg inn. Hvorfor gjør man det? Det er noe man eventuelt gjør privat antar jeg?

Nei. Men ble nyfiken på hvorfor man gjør det o_O

Navlestrengsblod kan brukes for å ta ut stamceller til behandling i for eks kreft. Det er større sjanse for vellykket resultat i en stamcelle behandling om det kommer fra et familiemedlem enn ukjent donor.
Hvis et barn trenger en stamcelletransplantasjon og ingen familiemedlemmer kan være donor, er det mulig å bruke stamceller fra navlestrengsblod til et nyfødt søsken.
I mange land er dette nesten en selvfølge å gjøre , bare vi i Norge som henger langt etter der , dessverre :shifty:

Jeg synes det er så hinsides dyrt at det ikke gir noen mening for oss. Bor i et land hvor man kan, men holy shit altså, de pengene setter jeg heller av til barnet mitts framtidige boligkjøpskonto. Oddsen er forhåpentligvis større for huskjøp enn sykdom.

Jeg synes det er så hinsides dyrt at det ikke gir noen mening for oss. Bor i et land hvor man kan, men holy shit altså, de pengene setter jeg heller av til barnet mitts framtidige boligkjøpskonto. Oddsen er forhåpentligvis større for huskjøp enn sykdom.
Har du peiling på hvor mye det koster? (Ikke at jeg har planer om det)

Lagring av bare blod, 10 år: Fra 10,000kr.
Lagring av bare blod, 25 år: Fra 27,000kr

Lagring av blod og vev, 10 år: Fra 15,000kr.
Lagring av blod og vev, 25 år: Fra 36,000kr.

Første jeg fant på google for mitt land (omregnet fra Euro).

Synes også det er veldig dyrt, men tanken er veldig bra! Når jeg var gravid med førstemann i Australia for 14 år siden var det ikke helt uvanlig der... vi kommer nok ikke til å gjøre det, men vurderer..

Synes også det er veldig dyrt, men tanken er veldig bra! Når jeg var gravid med førstemann i Australia for 14 år siden var det ikke helt uvanlig der... vi kommer nok ikke til å gjøre det, men vurderer..

Absolutt, tanken er kjempebra. Helt enig. Har ingen ting i mot det og ønsker utviklingen velkommen. Man får håpe at våre egne barn kanskje kan benytte seg av et slikt tilbud for 500-1000kr?

Per dags dato klarer jeg imidlertid ikke personlig å forsvare prisen(e) i forhold til vår økonomi og den følelsen man har av "nytte" fra det (altså hvor sannsynlig det er at jeg skal føle det lønnte seg).

Back
Topp