Navlestrengen og ADHD

Marrylou

Forumet er livet
Julibaluba 2017
It's gonna be May 2019
Jeg ble fortalt noe her en dag, som jeg undrer meg veldig over. Og jeg er ikke en person som tror på ting uten å ha fakta. Meeen...
d var ei som sa at en av årsakene til at de klipper navlestrengen når alt blodet er tilbake i babyen er for at babyen ikke skal få ADHD.
Min spontane reaksjon var- faen, d er det dummeste jeg noen gang har hørt. Men så begynte jeg å tenke, kan det være at navlestrengen inneholder stamceller osv og mye annet, som kan bidra til å minimere sjangsene for nevrologiske sykdommer? Vi kan jo aldri være helt sikre på alt....
jeg bare lurer nå, og tørr ikke å være bastant på noe, for dette er jo helt ukjent territorie for meg, er det noen forskning eller noe som støtter dette som noen kjenner til?

Har aldri hørt om det tidligere, men googlet det og fant noen artikler fra babyverden og media. Har ikke funnet forskningen de baserer seg på. Godt mulig det stemmer :)

Vel. Altså.. Det er jo ikke DERFOR de gjør det da. Det er jo pga de nyfødte gjerne har nytte av det ekstra blodet, mindre sannsynlighet for gulsott og gir baby en jern-boost for de neste 6 mnd.

Men, leste også noe teorier om at jernmangel hos babyer kunne føre til adhd og autisme, så.. KAN jo ha en sammenheng likevel (mtp den jern-boosten)

Vel. Altså.. Det er jo ikke DERFOR de gjør det da. Det er jo pga de nyfødte gjerne har nytte av det ekstra blodet, mindre sannsynlighet for gulsott og gir baby en jern-boost for de neste 6 mnd.

Men, leste også noe teorier om at jernmangel hos babyer kunne føre til adhd og autisme, så.. KAN jo ha en sammenheng likevel (mtp den jern-boosten)

Haha, jeg og tenkte at "hallo- for noe teit å si, d er jo ikke derfor de gjør det da"! Men så har jeg lært meg til å ha et åpent sinn og ikke avfeie utsagn fra folk som mangler kunnskap, så skulle gjerne lest noe faglig om det [emoji23]
Blir jo nysgjerrig! [emoji23]
Men dama avslutta med å si: "derfor er så mange på 80-tallet født med ADHD". Da var det deilig å kunne smelle tilbake og motsi dette [emoji23]

Haha, jeg og tenkte at "hallo- for noe teit å si, d er jo ikke derfor de gjør det da"! Men så har jeg lært meg til å ha et åpent sinn og ikke avfeie utsagn fra folk som mangler kunnskap, så skulle gjerne lest noe faglig om det [emoji23]
Blir jo nysgjerrig! [emoji23]
Men dama avslutta med å si: "derfor er så mange på 80-tallet født med ADHD". Da var det deilig å kunne smelle tilbake og motsi dette [emoji23]
Er jo bare teorier, som jeg skjønte det, da [emoji14]

Back
Topp