Navlebrokk... *oppdatert*

Csam

Glad i forumet
Har fått navlebrokk. Skikkelig vondt[:(] 
Lurer på et par ting. Virker som den blir værre når jeg går eller står lenge av gangen, stemmer det ? Er det noe jeg kan gjøre for at det ikke skal gjøre så vondt ? Noen med erfaring ?


___________________________________________________________________________

De ville ha meg inn på sykehuset for sjekk. Blir det ikke bedre etter noen dagers hvile må den opereres. Legen dyttet den inn igjen med en finger. Vooooooooooooooondt !!!!!!!!!!!!!!!!!

Så til dere andre som også har smertefull navlebrokk: Kom dere til legen i tide. Ikke bra å gå med over lengere tid !!!!!!!!!!!!!
 
Bare et spørsmål hvordan merket du at du hadde fått brokk ?
Jeg har smerter på venstreside i navlehøyde , stikking når jeg drar pusten dypt og vist jeg snur meg eller jør kjappe bevegelser.

Ei venninde av meg har også brokk , hun fikk det forige svangerskap og nå er den blitt forverret.
Håper det ordner seg for deg [:)]
 
huff, vil bare gi deg en trøsteklem[:(]

Vet ingenting om det dessverre[:(]
 
ORIGINAL: Hobbit

Bare et spørsmål hvordan merket du at du hadde fått brokk ?
Jeg har smerter på venstreside i navlehøyde , stikking når jeg drar pusten dypt og vist jeg snur meg eller jør kjappe bevegelser.

Ei venninde av meg har også brokk , hun fikk det forige svangerskap og nå er den blitt forverret.
Håper det ordner seg for deg [:)]

 
Har fått "utover" navle.... Den stikker rett ut og gjør skikkelig vondt[:(]
 
ORIGINAL: gira

huff, vil bare gi deg en trøsteklem[:(]

Vet ingenting om det dessverre[:(]


 
Tusen takk gira[:)]
 
fant dettepå lommelegen:

Navlebrokk skyldes en defekt i bukveggen der hvor navlen befinner seg. Dette er et punkt hvor bukveggen er svak. Defekten i bukveggen kalles gjerne brokkåpningen eller brokkporten. Det som ”tyter ut” gjennom brokkåpningen kalles for brokksekken.

Hos voksne: Forekommer hyppigst hos middelaldrende og eldre kvinner. Fedme og flere svangerskap disponerer for tilstanden. Selve brokkåpningen er som regel rett ovenfor eller rett nedenfor selve navlen. Åpningen i bukveggen kan variere i størrelse. Brokksekken, som er en "sekk" av bukhinne som kommer gjennom brokkåpningen kan inneholde en slynge av tynn- eller tykktarm, men ofte bare fettvev.

Hos barn: Relativt vanlig tilstand som skyldes ufullstendig lukking av navleringen (som navlesnoren går gjennom) etter fødselen. Denne lukkingen er en langsom prosess som kan pågå helt til 3-4 års alder, så det er vanlig å vente til etter denne alderen med å operere.

Operasjon: Små navlebrokk kan ofte opereres i lokalbedøvelse, mens større brokk krever narkose. Unntaksvis kan også ryggbedøvelse benyttes. Huden over brokket åpnes. Brokksekken fridissekeres fra åpningen i bukveggen for deretter å bli puttet inn i buken. Åpningen i bukveggen syes så igjen. Dersom det foreligger større defekt (åpning) i bukveggen kan det bli nødvendig å forsterke med å sy inn et nett av kunststoff for å forhindre at det opptrer et nytt brokk i det opererte området senere. I enkelte tilfelle, ved store brokk, kan det også være aktuelt å rekonstruere navlen. Operasjon for et lite navlebrokk er et lite inngrep med liten risiko. Generelt kan det sies at jo større brokket er, jo større blir operasjonen. De fleste navlebrokk kan dog opereres med liten risiko for pasienten. Dersom en pasient har hatt smerter fra et navlebrokk, bør brokket absolutt opereres! Dette kan bety inneklemming av brokket, noe som kan medføre fare dersom det skulle være en tarmslynge i brokksekken.
 
Oiiiiiiiiii...... Vil helst slippe å operere... Den er ikke kjempe stor. Litt større enn en drue kanskje... Tror jeg ringer legen min i morgen. Vil jo ikke ha tarmslyng da[:o][:o][:o]
 
Er det brokk hvis man har "åpning" i magemusklene når man lener seg bakover, eller er det noe ytterligere? Hvis ja til det første har jeg det også, men heldigvis ikke vondt. Det er veldig vanlig blant gravide og pleier å gå tilbake etter fødselen.

Oppdater oss hvis du går til legen da!
 
ORIGINAL: beapia89

tror det er det jeg har jeg også, har noen helt forferdelige smerter. hvis du er i tvil om du har det, kan du bruke magemusklene og "presse" med magen, hvis det da dukker opp en kul ved navlen, som kan dyttes inn igjen, er det mest sannsynligvis navlebrokk.
har hatt det en god stund nå men blir bare værre og værre, får helt sinnsyke smerter til tider og kulen tyter skikkelig ut og er øm og jeg klarer ikke presse den tilbake. er helt forferdelig[:(]

 
Huff[:(] Har det akkuratt på samme måte. Noen ganger blir det vanskelig å puste pga smertene. Skal ringe legen i morgen å høre om det er noe jeg kan gjøre så den ikke blir så vond. 
 
ORIGINAL: mammamarte

Er det brokk hvis man har "åpning" i magemusklene når man lener seg bakover, eller er det noe ytterligere? Hvis ja til det første har jeg det også, men heldigvis ikke vondt. Det er veldig vanlig blant gravide og pleier å gå tilbake etter fødselen.

Oppdater oss hvis du går til legen da!

 
Har ikke så veldig greie på dette. Men hos meg er det en kul rett over navlen som "buler" ut. Den er der hele tiden. Kan dyttes inn med fingeren, men det gjør helt forjævlig vondt.....
 
ORIGINAL: Csam

ORIGINAL: mammamarte

Er det brokk hvis man har "åpning" i magemusklene når man lener seg bakover, eller er det noe ytterligere? Hvis ja til det første har jeg det også, men heldigvis ikke vondt. Det er veldig vanlig blant gravide og pleier å gå tilbake etter fødselen.

Oppdater oss hvis du går til legen da!


Har ikke så veldig greie på dette. Men hos meg er det en kul rett over navlen som "buler" ut. Den er der hele tiden. Kan dyttes inn med fingeren, men det gjør helt forjævlig vondt.....



Når jeg leste de første innleggene dine, tenkte jeg først at det ikke er brokk. Det at man får utovernavle når man er gravid er helt vanlig, og har sjelden noe med brokk å gjøre. Det er bare livmoren som tar opp mer plass, og dermed dytter ut navlen.
Men det du skriver i det siste innlegget, at du har en kul ovenfor nvalen, kan tyde på at det kan være et brokk.

Ved et brokk, uansett om det er i lysken eller navlen eller andre steder, for den saks skyld, er et svakt punkt/ liten åpning i bukveggen som ligger rundt alle indre organer (det er nesten som en slags pose som tarmer, magesekk, nyrer, lever m.m. ligger inni), og som gjør at deler av organer kan havne gjennom åpningen. Det er vel vanligvis en liten del av tarmen som kan havne gjennom åpningen. Dette er ofte smertefult, men behøver ikke være farlig i det hele tatt. Dersom den delen av organet som kommer gjennom åpningen kommer i klem, slik at blodsirkulasjonen i det området blir dårlig, kan det derimot være farlig, da det kan skade det organet. I slike tilfeller vil det være nødvendig med en operasjon for å få dyttet tilbake organet, og reparert hullet i bukveggen.


Jeg mistenker at jeg kan ha et lite navlebrokk, men at det er så lite at det ikke er farlig, bare vondt. Jeg har kjent slike smerter gjennom hele oppveksten, men bare noen ganger i året. Da har det kommet plutselig, og det har hjulpet litt om jeg har bøyd meg litt framover, og holdt inn magen litt, og trykkket en finger lett i navlen. Jeg har aldri tidligere tenkt på at dette kunne vært et brokk, og siden det sjedde så¨sjeldent, har det ikke vært et problem. Kan aldri komme på at jeg har kjent en kul før (før jeg ble gravid), og iallfall ikke sett noe kul. Nå i svangerskapet, derimot, har jeg kjent det ofte, og ved 4-5 anledninger har det vært utrolig smertefullt, slik at jeg ikke har greid å puste, fordi pustebevegelsen gjorde for vondt. Det som har hjulpet da, er at jeg har fått lagt meg ned. Dersom det er et brokk, stemmer dette overens med hva som bruker å funke.
Når man legger seg ned får brokket (det som stikker ut, eller dytter på åpningen) vil ofte trekke seg tilbake. Man kan også hjelpe det tilbake ved å legge litt press på det med en finger, og holde til det trekker seg tilbake.
De siste gangene jeg har kjent disse smertene, har jeg også kjent en liten bul i navlen, litt på oversiden.

Jeg har fått henvisning til UL abdomen (mage) for å undersøke om jeg har brokk, men har ikke fått time før 18. august, så det blir lenge å vente før jeg får vite hva som skjer. Blir jo ikke gjort noe så lenge jeg er gravid, men dersom det faktisk er et brokk, kan det hende de gjør noe etter jeg har født.

Hobbit: Jeg er ganske sikker på at det du beskriver ikke er et brokk, men at det heller er ubehag/smerter pga at den voksende livmoren dytter og strekker på ligamenter o.l. Vi har jo mye indre organer som er festet i bukhulen med ligamenter, og når livmoren tar opp større plass, dytter den på disse organene, og dermed blir ligamentene strukket. OG det er vanlig at dette kjennes ekstra godt ved brå bevegelser, vridninger o.l.

Er kjedelig med smerter, uansett årsak. Håper det ordner seg for alle sammen![:)]
 
Bare et spørsmål hvordan merket du at du hadde fått brokk ?
Jeg har smerter på venstreside i navlehøyde , stikking når jeg drar pusten dypt og vist jeg snur meg eller jør kjappe bevegelser.


Jeg også.., trodde jeg holdt på å få brokk jeg.., er jo innmari vondt i det sekundet det stikker til...
 
Back
Topp