NAV..

Bøllefrøimagen

Elsker forumet
❤️Mailykke 2022❤️
Hei[:D]

Jeg er for tiden i 100% fast jobb.. Men har store plager med ryggen, og har derfor vært hyppig sykemeldt i 2009. Men har vært langtidssykemeldt siden september. I november fant jeg ut at jeg var gravid, venter vår førstefødte i august. Allerede nå sliter jeg med bekkenløsning, og legen vil fortsatt sykemelde meg. Men det er vel sånn at når en er sykemeldt i 12 mnd, så går en over på trygd.. Men hvordan teller nav disse 12 mnd.. Er det fra første sykemelding i 2009, eller er det fra september, siden jeg ikke har vært på jobb siden da? Noen som vet hvordan dette fungerer? Det er vel forskjell på vanlig sykemelding og sykemelding pga svangerskap også?? Bah, er så redd for at jeg skal miste retten på sykepenger nå som jeg er gravid[:o]

ORIGINAL: Myfirst

Hei[:D]

Jeg er for tiden i 100% fast jobb.. Men har store plager med ryggen, og har derfor vært hyppig sykemeldt i 2009. Men har vært langtidssykemeldt siden september. I november fant jeg ut at jeg var gravid, venter vår førstefødte i august. Allerede nå sliter jeg med bekkenløsning, og legen vil fortsatt sykemelde meg. Men det er vel sånn at når en er sykemeldt i 12 mnd, så går en over på trygd.. Men hvordan teller nav disse 12 mnd.. Er det fra første sykemelding i 2009, eller er det fra september, siden jeg ikke har vært på jobb siden da? Noen som vet hvordan dette fungerer? Det er vel forskjell på vanlig sykemelding og sykemelding pga svangerskap også?? Bah, er så redd for at jeg skal miste retten på sykepenger nå som jeg er gravid[:o]

Om du har vært sykemeldt siden september så vil de telle fra september ja, det er ingen forskjell på vanlig sykemelding og sykemelding pga svangerskap. De teller også med perioder man er gradert sykemeldt (mange som tror at de bruker bare 50% av sykepengedagene om man er 50% sykemeldt men det stemmer ikke) så om du vil være sykemeldt resten av svangerskapet vil sykepengeretten din gå ut i september 2010.. Men om du er gravid nå er du jo minst 4 uker på vei og da vil vel det holde akkurat?

Takk for svar[:)] 
Ok.. jeg tenkte om de kanskje tellte med fra første sykemelding i 2009.. men det ville jo blitt helt feil.. Det er noen regler som er anneledes om du er sykemeldt pga svangerskap.
 Hehe, jeg sa til sjefen min at jeg var gravid, da lo hun og sa at det var jo kjempebra, for da ville de få dekket alt fra nav... vet ikke helt hvordan det er jeg.. alt handler jo om å spare penger[8|]
Men om de teller fra september så er det jo ingen fare.. håper jo selfølgelig at jeg kan jobbe litt før jeg går ut i perm...[:D]

Nei, dette må du ta med NAV.
De regner det ikke på den måten, mest sannsynlig vil de korte sykemeldingene før det også telles med.

ORIGINAL: copyright

De regner det ikke på den måten, mest sannsynlig vil de korte sykemeldingene før det også telles med.

Signerer denne. I utgangspunktet må du ha vært friskmeldt i 6 mnd før du får ny rett til opptjening av sykepenger. Om du har hatt korte sykemeldinger fra f.eks mars 2009, men bare 2 uker opphold mellom sykepengene er det mars 2010 som er maksdato for sykepenger. Ring NAV i morgen og hør når maksdato for sykemelding er.
Du kan gå over på rehabiliteringspenger når retten til sykepenger opphører. Og fra og med 1. mars 2010 gir rehabiliteringspenger opptjening til foreldrepenger. (Dette fordi stønaden endres til arbeidsavklaringspenger)

Ok, ja jeg får ringe nav i morgen. Synes ikke nav er så greie å ha med å gjøre, men jeg får vel svar på det jeg lurer på[:)]

Ah, har funnet ut at nav regner sånn: Det tar datoen idag, altså 03.01.2010, så teller de 12 mnd tilbake og legger sammen alle sykedagene en har hatt disse 12 mnd.. Skal fortsatt til nav imorgen, så da håper jeg at jeg ikke går ned i lønn før fødselen.

hei jeg er en jente som for tiden ikke jobber jeg er gravid i 17 uke å gleder meg..
jeg er da en klient hoos nav siden jeg er hjemmeværende... men jeg gikk nettopp fra å være sosialklient med vanlig livsopphold til rehabliteringspenger...

vill det bli noe stor forskjell økonomisk for meg å barnet??
vill det bli mer eller mindre???
hvilke krav har jeg???[&:]

jeg er bekymret for nettopp det for min mor har forhørt deg rundt å ringt til sosial kontorer å sitt på nettet å di sier en ting.. men min saksbehandler hos nav sier det ikke stemmer men forteller meg ingenting...[:(][:(]

jeg håper noen kan gi meg ett svar eller råd eller en link å følge...

hei jeg er en jente som for tiden ikke jobber jeg er gravid i 17 uke å gleder meg..
jeg er da en klient hoos nav siden jeg er hjemmeværende... men jeg gikk nettopp fra å være sosialklient med vanlig livsopphold til rehabliteringspenger...

vill det bli noe stor forskjell økonomisk for meg å barnet?? [&:]
vill det bli mer eller mindre??? [&:]
hvilke krav har jeg??? [&:]

jeg er bekymret for nettopp det for min mor har forhørt deg rundt å ringt til sosial kontorer å sitt på nettet å di sier en ting.. men min saksbehandler hos nav sier det ikke stemmer men forteller meg ingenting... [:(]

Hei[:)] 
Hmz.. De på nav må jo fortelle deg hva som er forskjellen på dette økonomisk.. Jeg vet av erfaring at nav ikke er så lette å ha med å gjøre, men om du spør de rett ut så må de jo svare.

Jeg visste heller ikke hva jeg hadde krav på, men så fikk jeg et tips om å spørre jordmor.. Det gjorde jeg, og hun visste det meste og hjalp meg med evt. forskjellige søknadsskjema.. Kanskje du også kan høre med din jordmor?

ORIGINAL: angel1989

vill det bli noe stor forskjell økonomisk for meg å barnet??
vill det bli mer eller mindre???
hvilke krav har jeg???[&:]

jeg er bekymret for nettopp det for min mor har forhørt deg rundt å ringt til sosial kontorer å sitt på nettet å di sier en ting.. men min saksbehandler hos nav sier det ikke stemmer men forteller meg ingenting...[:(][:(]

Du har i utgangspunktet kun krav på engangstønaden. Dvs ca 35 000 kr.. Om du kan fortsette med rehabiliteringsprogrammet også etter fødsel kan du nok få beholde rehabpengene, men om det er et opplegg som ikke er forenlig med å ha en liten baby så får du som sagt kun engangsstønaden - og evt sosialstønad.

ORIGINAL: *Becca*

ORIGINAL: copyright

Signerer denne. I utgangspunktet må du ha vært friskmeldt i 6 mnd før du får ny rett til opptjening av sykepenger. Om du har hatt korte sykemeldinger fra f.eks mars 2009, men bare 2 uker opphold mellom sykepengene er det mars 2010 som er maksdato for sykepenger. Ring NAV i morgen og hør når maksdato for sykemelding er.
Du kan gå over på rehabiliteringspenger når retten til sykepenger opphører. Og fra og med 1. mars 2010 gir rehabiliteringspenger opptjening til foreldrepenger. (Dette fordi stønaden endres til arbeidsavklaringspenger)

Dere har selvsagt rett, jeg blingsa når jeg leste innlegget til HI og fikk ikke med meg at hun hadde hatt kortere sykemeldingsperioder før hun ble langtidssykemeldt. De korte periodene teller også med selvsagt... Håper det ordner seg for deg Myfirst!

Back
Topp