NAV

Amy09

Gift med forumet
Hvordan er reglene for rett til foreldrepenger?

I min situasjon:

Skal ha 4 mnd ulønnet permisjon nå. Begynner i jobb(hatt fast jobb siden 2001)igjen jan -11. Er det slik at jeg må jobbe 6 av de 10 mnd fra januar for igjen å ha rett på foreldrepenger?

Plz anyone?? [:)]

ORIGINAL: Christine88

ORIGINAL: Amy09

Er det ikke slik at foreldrepenger er likestilt med lønn?

Jo, er da i allefall slik jeg har forstått det.
At foreldrepenger, gir grunnlag til nye foreldrepenger.

Stemmer det[;)][:D]

jeg trodde at det var 6 utav de 10 siste, så dersom du skal ha 4 mnd ulønnet perm, teller ikke disse men både før og etter teller!
si du skal ut i ny permisjon i mai!
da har du jobbet jan-april 2011 = 4 mnd
og juli + aug 2010 = 2 mnd
det blir da 6 utav de 10 siste!

MEN jeg er ikke sikker på at det er slik!

Du må ha hatt lønna permisjon/jobb 6 av 10 siste mnd.
Foreldrepenger teller som lønn. Men har man hatt 80% lønn under permisjon, blir det jo regna av det beløpet og ikke "full lønn" f.eks. Så om du har de 4mnd ulønna i de siste 10mnd før du går ut i permisjon. må du ha lønn både før og etter. Du er gravid eller? det er det vi snakker om liksom[:)] ?
Det er viktig at man regner hele måneder, mangler man tre dager på en måned om man f.eks. føder før tiden og de 3 ukene før forsvinner rister bare nav på hodet...
Men tror det skal gå helt fint så lenge det bare er 4mnd ulønna og ellers foreldrepenger eller lønn skal alt være i boks.

TonjeJenta: Sånn jeg egentlig også trodde det var, ja. Ikke gravid, men håper på det ganske snart. Vil være sikker på at finansene er i orden før nr 2 flytter inn i magen[:)]

Back
Topp