Nav sykemelding

Solmåne

Blir kjent med forumet
Er det noen som vet regler når der gjelder nav og permittering? Stresser så voldsomt med det, har prøvd å få tak i nav, kommer ikke igjennom. Saken er at jeg etter planen skulle bli sykemeldt 24 mars ( altså på tirsdag), har legetime da, avtalt med jobb og lege for 5 uker siden. Men sist mandag ble jeg permittert. Ville dere fremdeles blitt sykemeldt under permitteringen? Hvordan regnes sykepengene ut da? Har det noe å si at det er under de 20 første dagene, altså skal ha full lønn?
Eller ville dere ventet til permitteringen er over? Hvordan regnes sykepengene ut da? Etter dagpengesats? Eller vanlig lønn? Takk for alle svar!

Hvis dette var en sykemelding avtalt med lege på forhånd, så kan den vel tilbakedateres? Det er vanskeligere om du har jobbet fullt frem til permittering.

Vet at hovedregelen er ved sykmelding at du skal få den lønna som du hadde fra du ble sykmeldt. - var iallefall det mitt Nav kontor sa til meg. Men jeg ble sykmeldt før permitteringer. Så vet ikke hvordan det blir for deg da evt. Får du lønna du hadde før permittering eller den lønna du har mens du er permitert. Usikker.

Hvis dette var en sykemelding avtalt med lege på forhånd, så kan den vel tilbakedateres? Det er vanskeligere om du har jobbet fullt frem til permittering.
Ble avtalt sist legetime at da sykemeldes jeg neste gang, ca 6 uker siden. Har jobbet fult etter det

Sykepenger blir beregnet av dagpenge grunnlaget dersom man blir sykemeldt etter permittering er iverksatt.

foreldrepenger blir muligens ikke berørt da dem som mottar dagpenger når de søker foreldrepenger får beregnet foreldrepengene ut ifra 6 beste inntektsmnd av dei 10 siste inntjeningsmnd.

Best å bli sykemeldt om det er grunnlah for det, best økonomisk og så bruker du ikke opp dagpengerettigheter

Derfor jeg skynta meg å ringte legen og fikk sykemelding samme dag jeg fikk permitteringsvarselet..

Ingenting å stresse for, du skal få samme lønn i svangerskapspenger uansett pga denne permitteringen er på grunn av koronaviruset. Nav på Facebook skrev innlegg om dette. Legger ved bildet av innlegget.

Vedlegg

• 67FFA226-C6B9-4525-83BC-21842A9F84F0.png
    67FFA226-C6B9-4525-83BC-21842A9F84F0.png
    82,6 KB · Visninger: 25
Ingenting å stresse for, du skal få samme lønn i svangerskapspenger uansett pga denne permitteringen er på grunn av koronaviruset. Nav på Facebook skrev innlegg om dette. Legger ved bildet av innlegget.

men det er forskjell på svangerskapspenger og sykmld tenker jeg? Så ikke sikkert dette svaret blir korrekt da?

Hei:)
Jeg er i den situasjonen. Jeg måtte stenge klinikken min som følge av nasjonal corona dugnaden. Jobber i eget AS som fast ansatt. Jeg var dårlig 11 og 12 mars så jobbet bare halve dager. Fra fredag 13 måtte jeg stenge virksomheten. Er i uke 19. Kjørte ut permittering på meg selv fredag 13, men hadde legetime 17 mars. Han kjørte full sykemelding og tilbake daterte til 13 mars på meg pga at da får jeg bedre grunnlag for beregning av penger enn på permitterings grunnlaget. Og i og med at jeg hadde vært litt svimmel og susete pga lavt blodtrykk var det ikke noe tema. Han var ganske klar på at sykemelding var en bedre ordning enn permittering og evt sykemelding seinere i en permitteringsperioden. Håper det var greit forklart :):):):Heartpink

Er det noen som vet regler når der gjelder nav og permittering? Stresser så voldsomt med det, har prøvd å få tak i nav, kommer ikke igjennom. Saken er at jeg etter planen skulle bli sykemeldt 24 mars ( altså på tirsdag), har legetime da, avtalt med jobb og lege for 5 uker siden. Men sist mandag ble jeg permittert. Ville dere fremdeles blitt sykemeldt under permitteringen? Hvordan regnes sykepengene ut da? Har det noe å si at det er under de 20 første dagene, altså skal ha full lønn?
Eller ville dere ventet til permitteringen er over? Hvordan regnes sykepengene ut da? Etter dagpengesats? Eller vanlig lønn? Takk for alle svar!
Hei. Du må ha blitt sykemeldt før du er permittert for at du skal få sykepenger. Ellers er det dagpenger som vil være gjeldende. Om det er dagpenger du går på frem til permisjonen er det de beste 6mnd av de siste 10 mnd som blir foreldrepenger grunnlaget. Er du i jobb eller sykemeldt er det de siste 3 mnd. Så kanskje det vil lønne seg å være sykemeldt for deg. Legen kan tilbake datere sykemeldingen, men spørs om det kun er noen dager. Ville kommet meg til lege så fort som mulig for å drøfte dette med legen.

Back
Topp