NAV-søknad

Solfrua

Elsker forumet
Septembermødre <3
Så var det på tide å fylle ut søknad om foreldrepenger... Ikke så glad i skjemaer!

Pappan her har vært student til nå i juni, og har derfor ikke rett til foreldrepenger nå. Men han har jo tenkt å jobbe og kan, hvis vi har skjønt det riktig, opparbeide seg rettigheter mens jeg er i permisjon. Noen som har det samme? Jeg kan jo søke om å overføre hans kvote når han ikke har rettigheter, men er det riktig at han bare kan vente med å søke til det nærmer seg slutten av fellesperioden (som jeg kommer til å ta)?

Skriver man opp kun de siste 10mnd med jobb, eller skal jeg sette faktisk startdato i jobben?
I morgen kommer første lønning etter lønnsoppgjøret i år, så da får jeg se hva ny lønn blir :)

På nav sa de til meg at det holdt at far søkte først de siste 4-6 ukene før min perm går ut. Søker man mye tidligere vil han bare legges til side så det hadde ingen hensikt

Mamma til storebror og lillesøster
<3

Men med tanke på studier osv som kan komplisere det ville jeg ringt dem

Mamma til storebror og lillesøster
<3

Man skriver ansettelsesdato og lar til feltet stå åpent om man fremdeles jobber der. Jeg spurte de på chat mens jeg fylte ut, veldig kjekt! :)

Skal på navkontoret hær i dag å få hjelp, hater nav sine skjemaer så skjønner fint lite :P
Har litt mye rot i forhold til jobb, sykemelding, oppsigelse og dagpenger så trenger hjelp :P

så greit med chat :) Men jeg jobber hver dag, så da får jeg ikke brukt den siden den bare en åpen på dagtid.
takk for hjelp!

Har dere fått svar på deres søknader enda? Jeg sendte inn pr post for tre uker siden, men ikke hørt noe enda..

Har dere fått svar på deres søknader enda? Jeg sendte inn pr post for tre uker siden, men ikke hørt noe enda..
fikk svar etter 2uker og da stod det at det var 2mndrs behandlingstid... så håper det går i orden før baby kommer ;)

På fredag sendte jeg papirene. Krysser fingrene for at det ble riktig :)

fikk svar etter 2uker og da stod det at det var 2mndrs behandlingstid... så håper det går i orden før baby kommer ;)
Oi! Og så vil de jo heller ikke at vi sender inn søknadene før rundt seks uker før en skal ut i permisjon, så det der er jo håpløst.. Tror jeg får prøve og ringe imorgen, siden jeg ikke har fått noen bekreftelse på at søknaden er mottatt.

Last edited:

Ikke jeg heller har hørt noe, og i morgen er det 4 uker siden jeg var nede å leverte den personlig... Hmm...

Oi! Og så vil de jo heller ikke at vi sender inn søknadene før rundt seks uker før en skal ut i termin, så det der er jo håpløst.. Tror jeg får prøve og ringe imorgen, siden jeg ikke har fått noen bekreftelse på at søknaden er mottatt.
ja, jeg fikk også beskjed om at jeg skulle levere mellom 6-8uker før permisjon.. så leverte 6uker før.. Skal vel mye til at de ikke får ordna det iom utbetalinga er på slutten av mnd og behandlingstida skal være ferdig i begynnelsen i mnd :) så rekker det nok, bare hadde vært greit med et svar før jeg er på sykehuset liksom ;p

Men om de bruker lenger tid, så får man pengene likevel, bare sent?

Omg! Opptil 12 ukers behandlingstid her i rogaland!! Jøss.... Hun sa også at det var faktisk ikke vanlig å motta brev at de har mottatt søknaden...

Men om de bruker lenger tid, så får man pengene likevel, bare sent?
ja, får etterbetalt det man evt ikke har fått :) Men kjedelig å gå uten penger etpar mndr ;) mest sannsyniglig rekker dem å fikse det i tide :)

ja, får etterbetalt det man evt ikke har fått :) Men kjedelig å gå uten penger etpar mndr ;) mest sannsyniglig rekker dem å fikse det i tide :)

Enig i at det er kjedelig å gå uten pengene i lang tid ;) Jeg leverte min 6 uker før da det var det jeg fikk beskjed om da jeg spurte på FB chatten... Også er det kjipt om det er noe feil med søknaden slik at man må ordne flere papirer eller rette på ting, kjedelig å styre med det etter at lille har kommet! :eek:

Enig i at det er kjedelig å gå uten pengene i lang tid ;) Jeg leverte min 6 uker før da det var det jeg fikk beskjed om da jeg spurte på FB chatten... Også er det kjipt om det er noe feil med søknaden slik at man må ordne flere papirer eller rette på ting, kjedelig å styre med det etter at lille har kommet! :eek:

Jeg sendte min søknad i begynnelsen av juli og fikk brev for et par dager siden om at søknaden var mottatt, og at det var ca tre mndrs behandlingstid. Hos meg er det arbeidsgiver som utbetaler til meg for deretter å få refundert pengene av Nav. Tror dere det er slik at jeg ikke vil få betalt av jobben så lenge søknaden ikke er ferdigbehandlet...?

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Jeg sendte min søknad i begynnelsen av juli og fikk brev for et par dager siden om at søknaden var mottatt, og at det var ca tre mndrs behandlingstid. Hos meg er det arbeidsgiver som utbetaler til meg for deretter å få refundert pengene av Nav. Tror dere det er slik at jeg ikke vil få betalt av jobben så lenge søknaden ikke er ferdigbehandlet...?

Lurer også på dette... Jobben betaler også direkte til meg mn har fått beskje av dem at de skal ha kopi av vedtaksbrevet og at utbetaling skjer dersom søknad går i orden (det vet jeg jo) mn alikevel... I ett statlig firkanta system...

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Jeg prøvde chat'en i dag siden det har gått fire uker uten at jeg har hørt noe, og der sa de at det er 12 ukers behandlingstid! (Jeg bor i Oslo). Litt upraktisk når man ikke skal sende inn søknaden før 6 uker før man går ut i perm.. De sa også at det ikke blir sendt noen bekreftelse på at søknaden er mottatt (noe som også er rart siden det står noe annet på deres hjemmesider). Uansett, de sa at hvis arbeidsgiver skal utbetale lønn i permisjonstiden og få refundert av NAV vil man få utbetalingene som normalt.
Jeg ble oppfordret til å ringe dem hvis jeg ønsket å dobbeltsjekke at søknaden var mottatt, og da jeg gjorde det fikk jeg til svar at min søknad allerede var behandlet og fattet vedtak på, så jeg kan vente meg brev i posten denne uka. Snåle greier :) Satser på at det er et positivt svar da hehe.

Back
Topp