NAV - Papirer som må ordnes ifm babyen!

Charlotte_86

Flørter med forumet
Heisann!

Lurer på om noen der ute kan fortelle meg hva man har krav på ift babyen..
Har hatt fast jobb i 8 år, og har hørt at jeg da har krav på den lønna jeg har nå pr.d.d når jeg går ut i permisjon i oktober.
Også er det noen som sier at 80% lønner seg ift 100%, og omvendt...
Stemmer det? Og hva mer har vi krav på?

*Tusen takk for svar*

hva som lønner seg av 80% og 100%, har jeg ikke regna på. men siden jeg har råd til å gå ned på 80% av lønna mi så velger jeg heller det, så jeg kan vere lenger hjemme med babyen..

Jeg mener å huske at 100 % lønner seg. Andre papirer får du ikke sent inn før etter at du er passert uke 26.... Når jeg søkte sist så fikk jeg beskjed om at jeg måtte søke minst 3mnd før, men nå får man ikke søkt før etter uke 26. Da må man ha bekreftelse fra lege på hvor langt man er på vei. Og så må du ha en signatur av pappen (hvis det er far inni bildet da) på søknaden.

Du kan velge mellom 80% lønn og dere vil da få 57 uker permisjon. Eller dere kan velge 100% lønn og få tilsammen 47 uker permisjon.

Uansett om du velger 80 eller 100 prosent så får far bare 12 uker. Dvs velger du 80 får han 80 prosent i de 12 ukene, velger du 100 får han full lønn i 12 uker. Det som lønner seg er å velge 100 prosent, så dere begge får full lønn i hele permisjon, legge av penger og søke 1-2 mnd permisjon uten lønn:)

Sist så valgte vi 80% lønn, altså den lengste permisjonen.

Regna på det og kom fram til at jeg igrunn ikke "tapte" mer enn 3000,- pr mnd. 

Men det vi ikke regna på var sambo sin lønn, på han sin så "tapte" han nesten 9000,- 

Den gangen her tar vi 100% lønn, usikker på om vi skal gå for ulønnet den gangen her, eller om jeg skal finne meg en ny jobb ...

Jeg var hjemme i 13 mnd med storebror 

Ok, tusen takk for svar jenter :-)
Alt man skal holde styr på i disse dager altså :-)

Har regnet på det, og det blir billigere for oss å å ta 100%, legge til sider penger og ta ulønnet permisjon. Vi velger heller å ta 100% og bruke ferie til å forlenge slik at lille kan begynne i barnehage i januar 2014 :)

ja det var disse papirene ja :P når jeg er inne på siden deres og ser alle disse ulike linkene for søking kjenner jeg at hodet blir låst.. er så mye greier!

jeg skal ta ut 100%.. men usikker på om mannen min vil ha 3 mnd i strekk eller gradert.

vi kommer til å levere alle papirer direkte, er så mye surr hos vårt kontor med at de sier at "nei de papirer har vi ikke fått". så her skal det bes om kopi med stempel :)

har heldigvis "et par" uker igjen å sette seg inn i dette med de ulike kravene og papirer som skal sendes inn! kjenner jeg blir svett! :P

heldige dere som har vært igjennom dette før

Vi også har regnet på det og det lønner seg helt klart å ta 100% lønn og heller være hjemme ulønnet et par måneder. Mannen min må ta gradert slik som sist - da tok han en dag i uken - og siden han har maks lønn er det ikke tvil om at vi taper på det dersom han bare tar 80%..

Det er et styr med NAV og kan være smart å be om stempel på at papirene er innlevert...  min svigerinne fikk kjempetrøbbel pga trøbbel fra NAV på at det ikke var innlevert. Men heldigvis så var det arbeidsgiveren hennes som måtte ta støyten og hun slapp å tilbakebetale.

har aldri vært borti nav tidligere jeg, men har hørt at det lett kan trøble seg til hos de. Jeg får heldigvis full lønn fra arbeidsgiver og ikke fra nav i permisjonen, men må alikevel sende inn de samme papirene. Synes det er veldig vanskelig å skal fylle ut når man har tenkt å ha ferie for å forlenge permisjon. regelen sier vel at man kan ha 4 uker og 1 dag i kalenderåret. I og med at vi føder så sent på året, så er det bare for oss å glemme å bruke dette i år siden man ikke får tatt ferie for å forlenge permisjon før 6 uker etter babyen er født. Tenkte vi kunne bruke 1-2 uker for å forlenge, men hvem vet når ungen kommer da? Noen synske her? ;)

Noen som vet om man kan overføre mer enn 2 uker ferie til neste år? Har hørt at ferieloven sier 2 uker, men at man kan lage egen avtale mellom arbeidsgiver- og taker, og dermed  få overført mer.

Back
Topp