NAV og permisjonspenger...

FruSolsikke

Flørter med forumet
Jeg fatter null av dette, og husker heller ikke noe særlig fra sist gang. Kan noen forklare det veeeeeeeldig enkelt til meg. Saken er den at jeg har en 100% fast stilling, men har redusert den stillingen til 50% i en liten periode nå. Skal gå tilbake til min 100% faste stilling i august igjen.

Det som jeg stresser litt med er at jeg er redd for at bekkenet og sykemelding.

Slik jeg forstår det må jeg har arbeidet 6 av de siste 10 mnd før permisjon for å få permisjonspenger. Og det har jo jeg, men vil jeg få permisjonspenger ut fra min 100 % stilling, siden jeg trer inn i den før permisjonen starter??? Og hva om jeg blir sykemeldt ETTER jeg har startet i 100% stillingen? Vil det ha noe å bety???

Jeg er grønn!!!! Sist gang var det ikke noe problem fordi jeg hadde arbeidet i 100 % i flere år da......Håper dere forstår spørsmålet mitt!!!

Jeg forstår spm ditt :) Jobber selv i 80 % og begynner ikke før september i 100 %. De sa jeg trengte omså bare å jobbe en dag i 100 % for å få krav på d i permisjonen. Så lenge man hadde 100 % fast så var d d som gjaldt. Men tør ikke helt stole på d svaret, for ikke alle som vet i nav har jeg inntrykk av.... Så skal sjekke litt til med noen flere :)

......

snupsii skrev:
Jeg forstår spm ditt :) Jobber selv i 80 % og begynner ikke før september i 100 %. De sa jeg trengte omså bare å jobbe en dag i 100 % for å få krav på d i permisjonen. Så lenge man hadde 100 % fast så var d d som gjaldt. Men tør ikke helt stole på d svaret, for ikke alle som vet i nav har jeg inntrykk av.... Så skal sjekke litt til med noen flere :)

Ja det er slik jeg også har blitt fortalt, men klarer ikke helt stole på det..... Men dvs at dersom jeg skulle bli delvis eller fult sykemeldt etter kun 1 dag i 100% stilling, vil jeg likevel få permisjonspenger ut fra 100%.... JAH da er i hvertfall vi enige. Det er såååååå komplisert!!!

FruSolsikke skrev:
snupsii skrev:

Ja det er slik jeg også har blitt fortalt, men klarer ikke helt stole på det..... Men dvs at dersom jeg skulle bli delvis eller fult sykemeldt etter kun 1 dag i 100% stilling, vil jeg likevel få permisjonspenger ut fra 100%.... JAH da er i hvertfall vi enige. Det er såååååå komplisert!!!

Alt for komplisert!!!! Men håpe virkelig det er slik.... Nå har jeg jo egentlig stolt på de og blitt gravid før planlagt egentlig. Så da burde d være slik!! Jeg får vite helt sikkert når jeg avslører dette, da har jeg mange å spørre ;) Blir sikkert ikke mange ukene før d er ute :)

FruSolsikke skrev:
snupsii skrev:

Har venninner som har sjekket det samme og det stemmer faktisk :)

Jeg har planer om å gå opp til 100% igjen fra august, må bare søke/gi beskjed. (da starter vi i en bhg som er mye nærmere enn nå og levere/hente kabalen går opp med meg i 100 %)
Jeg er bare redd for at noe skjer før den tid! Må holde ut frem til ferien i alle fall! (tenker mer på tilrettelegging på jobben jeg, hva hvis jeg må få svangerskapspenger fra NÅ av liksom? Hva hvis jeg blir sykemeldt nå?)
Vel, uansett så tenker jeg at jeg skal klare å jobbe 100% ut på høsten. Har tenkt å ha 80% dekning i permisjonen for å få lengst mulig perm!

I min jobb fyller jeg ut skatte og inntektsopplysninger til nav for de som skal ha sykepenger, svangerskaps penger ol

Hoved regelen til nav er at de tar utgangspunkt i lønnen din for de 4 siste uker.
Men om lønnen din er veldig variabel kan man ta utgangspunkt i de 3 eller 6 siste månedene.

Men om jobbsituasjonen din til sier at du feks tjener sinnsyke summer i sommer månedene fordi da er det sesong, og mindre i vintermånedene kan de faktisk ta gjennomsnittet for hele året..

Om du skulle bli delvis sykemeldt, så blir jo sykepengene beregnet på det lønnsgrunnlaget du har der og da, de justeres ikke om du øker stillingen og forsatt er sykemeldt.
Permisjonsgrunnlaget blir da, sykepengene (om du er 100% sykemeldt) og er du delvis sykemeldt, utgjør jobb-lønnen + sykepengene grunnlaget for foreldrepenger..

Du trenger hvertfall ikke å være redd for å bli sykemeldt, for du får permisjonspenger om du blir sykemeldt frem til fødselen ;)

Jeg var svært uheldig i mitt første svangerskap, var sykemeldt i to mnd pga hypermesis ( sterk svangerskapskvalme ), og når den ga seg kom bekkenløsningen for fulle mugger, og jeg gikk sykemeldt 8 av 9 mnd av svangerskapet. Og fikk ut 100 % permisjonspenger. Så det er jo fint, om det skulle være noe. Håper alt ordner seg for deg, og at du slipper å gå sykemeldt emoticon

Back
Topp