NAV og foreldrepenger

Guesswho

Elsker forumet
Himmelbarn
Aprilbarna`15
Hei. Jeg mottok svar fra NAV om godkjennelse av foreldrepenger, så logga jeg meg inn i sted for å se hvor mye jeg får, og ser jeg får 155kr per dag.. Synst det er veldig rart om dette stemmer. Hadde forventet at det ble mye mer?? Det blir jo kjempelite på en mnd!!

Jeg er 100% student, så jeg kommer til å fødselsstipendet fra Lånekassen. I tillegg har jeg jobb der jeg har jobber så jeg har rett til foreldrepenger. Lønnsdamen på jobb skrev i inntektsskrivet at jeg i snitt tjener 8500 ca i mnd, og da skjønner jeg ikke hvordan de kommer fram til at jeg skal ha så lite? Dessuten så stemmer ikke det helt som hun damen skrev, dersom jeg går ut i fra lønnsslippen min og tar de seks beste av de ti siste månedene har jeg i gjennomsnitt fått 11500ca i måneden, men hun har regnet ut gjennsomsnitt av hele året, og det blir jo litt feil vell? Kommer jo best ut av det når jeg tar de seks beste av ti siste... Er det bare jeg som er helt på bærtur og har misforstått alt? Kan noen forklare meg litt? Skal selvsagt kontakte NAV, men hadde hvert greit å ikke vær helt grønn...vil jo komme best mulig ut av dette. :p

Her har jeg hatt samme fastlønn hele året før jeg gikk ut i permisjon, så jeg veit ikke hvordan det er med utregningen. Jeg får 1.440 pr.dag og har 32.000 brutto. De går nok ut ifra de summene de har fått av lønnsansvarlige

Kan se ut som om de tar utgangspunkt i hva lønnsdamen har skrevet at du har tjent. Så vidt jeg har forstått så er det kun ved drastisk nedgang i lønn i løpet av de 10 mnd at NAV ser på de beste mnd, men jeg vet jo ikke dette sikkert. F.eks. Ved overgang fra vanlig lønn til dagpenger. Hovedsaklig så ser NAV på det du tjener den mnd du går ut i permisjon.
Du får be om å få snakke med NAV forvaltning så du kan få høre hvordan de har regnet ut det beløpet. Ved å ta 8500kr delt på antall dager i en mnd (hverken med eller uten helg) så får man ikke 155kr, så for meg høres det feil ut.

Hos meg tok de de 3 siste månedene. Skikkelig kjipt for jeg hadde jobba så lite de siste 3 månedene (har 41% fast stillimg, resten ekstravakter). Hadde jeg fått et snitt av de siste 6 månedene hadde jeg fått nesten dobbelt så mye i mpneden i permisjon.

Dem rekner det ut ifra den lønnen du har hatt gjennomsnittlig, så om du har hatt først månder med rundt 8000kr i månden så er det og det du får i foreldrepenger :/ Foreldrepenger er det samme som lønnen din. Jeg går på AAP fra NAV, og får 5370kr annen hver uke, det får jeg og nå når jeg begynner på foreldrepenger. Men du når du får foreldrepenger så kam du og søke om overgangsstønad itillegg og da får du mer i månden :) Jeg snakket med dem selv i dag for og høre om jeg kunne søke om overgangsstønad itillegg til foreldrepenger, og det kunne jeg :) Så jeg ville ha snakket med kontaktpersonen din eller noen på NAV kontoret ditt og sendt inn en søknad om overgangsstønad :)

Dem rekner det ut ifra den lønnen du har hatt gjennomsnittlig, så om du har hatt først månder med rundt 8000kr i månden så er det og det du får i foreldrepenger :/ Foreldrepenger er det samme som lønnen din. Jeg går på AAP fra NAV, og får 5370kr annen hver uke, det får jeg og nå når jeg begynner på foreldrepenger. Men du når du får foreldrepenger så kam du og søke om overgangsstønad itillegg og da får du mer i månden :) Jeg snakket med dem selv i dag for og høre om jeg kunne søke om overgangsstønad itillegg til foreldrepenger, og det kunne jeg :) Så jeg ville ha snakket med kontaktpersonen din eller noen på NAV kontoret ditt og sendt inn en søknad om overgangsstønad :)
Overgangsstønad er vell bare dersom man er enslig forsørger eller?

Overgangsstønad er vell bare dersom man er enslig forsørger eller?

Ja :/ Trodde det kanskje var muligt og få det om man er med partneren og, men fikk beskjed om det igår (når jeg spørte om det og sendte inn søknad) at man må være alene.. Så lenge man ikke er alene så har du kun rett på foreldrepenger og engangsstønad (om jeg ikke husker totalt feil). Og foreldre penger blir reknet ut ifra din faste lønn eller det du i gjennomsnitt får utbetalt enten fra NAV eller lønn, så om du tjener rundt 8000-9000kr i månden, så er det og det du får i foreldrepenge :/

Jeg tjener nå alt mellom 9.000 og 13.000 i mnd, men som vikar. Jobber i barnehage august-juni og skal jobbe i hjemmetjenesten i sommer (7 uker).

Om jeg nå er gravid, hvordan vil de da regne ut hva jeg har rett på?

Jeg tjener nå alt mellom 9.000 og 13.000 i mnd, men som vikar. Jobber i barnehage august-juni og skal jobbe i hjemmetjenesten i sommer (7 uker).

Om jeg nå er gravid, hvordan vil de da regne ut hva jeg har rett på?

Da vil jeg tro at den regner ut ifra hvilket beløp du får di siste 3 eller 6 månedene før du sender inn søknad, og da tror jeg og dem rekner ut ifra det beløpet du gjennomsnittlig får (var ihvertfall det jeg fikk beskjed om)

Da vil jeg tro at den regner ut ifra hvilket beløp du får di siste 3 eller 6 månedene før du sender inn søknad, og da tror jeg og dem rekner ut ifra det beløpet du gjennomsnittlig får (var ihvertfall det jeg fikk beskjed om)

Det er da godt. La inn det jeg har tjent de siste 3 årene samt dagens gjennomsnittlige månedslønn, og fikk at jeg får under 1500 kr/uke :eek: Men så står det også at det var mer enn 25 prosent variasjon mellom årsinntekt og dagens bruttolønn, så er vel heller slik du sa :) Da hadde jeg fått (med forbehold om at jeg opprettholder 80 prosent stillingen) rundt 3500 kr/uke, og sammen med foreldrestipend på rundt 8000 i mnd (pluss ekstra i august og januar) hadde det faktisk gått ganske greit :D

Nå er det bare å overtale mannen eller håpe symptomene ikke bare er ønsketenkning :nailbiting:

Ja :/ Trodde det kanskje var muligt og få det om man er med partneren og, men fikk beskjed om det igår (når jeg spørte om det og sendte inn søknad) at man må være alene.. Så lenge man ikke er alene så har du kun rett på foreldrepenger og engangsstønad (om jeg ikke husker totalt feil). Og foreldre penger blir reknet ut ifra din faste lønn eller det du i gjennomsnitt får utbetalt enten fra NAV eller lønn, så om du tjener rundt 8000-9000kr i månden, så er det og det du får i foreldrepenge :/

Du kan ikke få foreldrepenger OG engangsstønad. Engangsstønad er for de som ikke har tjent opp rettigheter til foreldrepenger.

Du kan ikke få foreldrepenger OG engangsstønad. Engangsstønad er for de som ikke har tjent opp rettigheter til foreldrepenger.

Jeg som ordla meg feil. Mente ikke at man hadde rett til begge, men generelt til dem. Men man kan få foreldrepenger og overgangsstønad, var det jeg mente og skrive, ikke engangsstønad

Back
Topp