NAV og foreldrepenger

Guesswho

Elsker forumet
Himmelbarn
Aprilbarna`15
Hei. Jeg mottok svar fra NAV om godkjennelse av foreldrepenger, så logga jeg meg inn i sted for å se hvor mye jeg får, og ser jeg får 155kr per dag.. Synst det er veldig rart om dette stemmer. Hadde forventet at det ble mye mer?? Det blir jo kjempelite på en mnd!!

Jeg er 100% student, så jeg kommer til å fødselsstipendet fra Lånekassen. I tillegg har jeg jobb der jeg har jobber så jeg har rett til foreldrepenger. Lønnsdamen på jobb skrev i inntektsskrivet at jeg i snitt tjener 8500 ca i mnd, og da skjønner jeg ikke hvordan de kommer fram til at jeg skal ha så lite? Dessuten så stemmer ikke det helt som hun damen skrev, dersom jeg går ut i fra lønnsslippen min og tar de seks beste av de ti siste månedene har jeg i gjennomsnitt fått 11500ca i måneden, men hun har regnet ut gjennsomsnitt av hele året, og det blir jo litt feil vell? Kommer jo best ut av det når jeg tar de seks beste av ti siste... Er det bare jeg som er helt på bærtur og har misforstått alt? Kan noen forklare meg litt? Skal selvsagt kontakte NAV, men hadde hvert greit å ikke vær helt grønn...vil jo komme best mulig ut av dette. :p

Her har jeg hatt samme fastlønn hele året før jeg gikk ut i permisjon, så jeg veit ikke hvordan det er med utregningen. Jeg får 1.440 pr.dag og har 32.000 brutto. De går nok ut ifra de summene de har fått av lønnsansvarlige

Kan se ut som om de tar utgangspunkt i hva lønnsdamen har skrevet at du har tjent. Så vidt jeg har forstått så er det kun ved drastisk nedgang i lønn i løpet av de 10 mnd at NAV ser på de beste mnd, men jeg vet jo ikke dette sikkert. F.eks. Ved overgang fra vanlig lønn til dagpenger. Hovedsaklig så ser NAV på det du tjener den mnd du går ut i permisjon.
Du får be om å få snakke med NAV forvaltning så du kan få høre hvordan de har regnet ut det beløpet. Ved å ta 8500kr delt på antall dager i en mnd (hverken med eller uten helg) så får man ikke 155kr, så for meg høres det feil ut.