NAV og foreldrepenger

• Trådstarter Trådstarter 1453
  • Opprettet Opprettet
1

1453

Guest
Hei! Jeg hadde håpt noen kunne hjulpet meg uten å måtte ringe til NAV, da jeg har hatt store problemer med dem før.
Jeg har en sønn født i juni, og har permisjon frem til april. Pappa til barnet har ikke mulighet til å ta permisjonen sin før neste jul igjen (i 2015)! Hva kan jeg gjøre? Får jeg penger for å gå hjemme, da jeg ikke har mulighet til å jobbe? Og hva kan jeg da eventuelt søke på?

Og når pappa får permisjon, må jeg jobbe - eller kan jeg også gå hjemme?

Du har ikke rett på noen penger for å gå hjemme i ulønna permisjon. Hvis du er arbeidsledig etter endt permisjon har du muligens rett på dagpenger. Men det forutsetter selvsagt at du er reell arbeidssøker. Er det sykdom som gjør at du ikke kan jobbe må du ta kontakt med legen din for å finne ut hva du skal gjøre. Da vil nok NAV bli koblet inn etter hvert. De samme reglene gjelder uavhengig av om pappaen tar ut fedrekvoten rett etter din permisjon eller venter en stund før han tar ut sin permisjon.

Hei! Jeg hadde håpt noen kunne hjulpet meg uten å måtte ringe til NAV, da jeg har hatt store problemer med dem før.
Jeg har en sønn født i juni, og har permisjon frem til april. Pappa til barnet har ikke mulighet til å ta permisjonen sin før neste jul igjen (i 2015)! Hva kan jeg gjøre? Får jeg penger for å gå hjemme, da jeg ikke har mulighet til å jobbe? Og hva kan jeg da eventuelt søke på?

Og når pappa får permisjon, må jeg jobbe - eller kan jeg også gå hjemme?
Ingen får penger for å gå hjemme. Du kan få kontantstøtte fra ungen er 13 mnd. Men dere har jo rett på bhg neste år, så da må du ev ha ulønnet permisjon fra april-august. Sånn er det for alle.
For å få dagpenger må du være arbeidssøkende. Og det vil jo ikke funke om du er hjemme med ungen.

Hvorfor kan du ikke jobbe? Ingen får penger for å gå hjemme, med mindre det er uførhet e.l. inn i bildet.

Far kan søke om å få utsatt permisjonen, den må tas ut før barnet fyller 3 år.

Det er ikke krav til mors aktivitet under fedrekvoten. Dvs, du trenger ikke å jobbe mens far har permisjon.
Du må kun være i aktivitet hvis far skal ha mer permisjon enn fedrekvoten.

Du har ikke krav på noe når du går hjemme. Eneste du får fra NAV er kontantstøtten på 6000kr f.o.m den mnd barnet er 13mnd, altså i ditt tilfelle fra juli 2015. Disse pengene kan du bruke til evt dagmamma hvis du må starte å jobbe. Du har jo også ferie for 2015 så den kan du jo også bruke, så er ikke mange mnd det er snakk om:) er slikt for alle. Jeg fødte i januar. Må ha ulønnet permisjon f.o.m nå t.o.m april. Slik er det bare:p

Hvis du ikke vil ringe dem kan du også bruke nav-siden deres, den skal visstnok være god. :)

hvis du ikke vil ringe NAV, kan du ringe 800GJELD (80045353) De som svarer der er utrolig forståelsesfulle

Her er det jo NAV som kan svare deg best. Hva med å sende en mail?

Back
Topp