Nav og foreldrepenger

Anitata

Gift med forumet
Er det sånn at den dagen du går ut i permisjon, er den lønna de går ut i fra når de skal beregne foreldrepenger?

Er det ikke et gjennomsnitt fra de siste X mnd før permisjonen starter?
Hvis du har jobbet normalt de siste årene...

Ble kanskje litt rotete dette

Ja jeg har sett den, men det jeg tenker på er at jeg skal gå opp i stillingsandel pluss at jeg skal ha lønnsforhøyelse på jobb før permisjonen starter. Så det jeg tenker på da er om dette må skje så og så lenge før permisjonen starter for at jeg skal få max ut av pengene Eller om at det er nok at d skjer 1 mnd før permisjonen starter....

det sies at de skal regne ut i fra det du kommer best ut av.... enten de siste tre mnd eller de tre siste årene.... hva som blir gjort er en annen sak.....

Det er den lønn du har ved permisjonsstart som teller, så lenge lønnsendringen er varig og trer i kraft før permisjonsstart. Jeg jobber med lønn og sendte inn et brev til NAV vedr lønnsendring på en kollega og hun fikk sin nye lønn i permisjonen. Grunnen til at jeg måtte sende et eget brev var at jeg hadde sendt inn inntektsskjema på henne med gammel lønn før hun fikk lønnsøkning.

Ok, tusen takk for svar

Har du lovverket på dette? Jeg er går nemlig opp et lønnstrinn i april neste år, og permisjonen starter 1.april...hadde jo vært kjekt å fått med seg dette i permisjonen også :)

Foreldrepenger regnes på samme måte som sykepengene. Det står om sykepengegrunnlaget i folketrygdloven paragraf 8-30. Det står ikke svart på hvitt der at en varig lønnsendring skal gjelde, mulig jeg leste om det i vår rådgivningstjeneste på jobb. Jeg har i alle fall erfart at det er slik. Men du bør høre med lønningskontoret der du jobber. Når det gjelder sykepenger er det et viktig poeng at du ikke skal tape på å være syk. Og at det er den lønn du har på sykemeldings tidspunktet som gjelder for hele perioden dersom lønnen ved sykem.tidspunkt er representativ. Det samme skal da gjelde foreldrepenger. Beklager litt vagt svar da jeg ikke fant rett paragraf på dette. Men lønningskontoret og NAV bør vite :-)

Hm, forrige svar fra meg var da virkelig svar på en annen tråd.. Litt surrete i dag :-) Men jeg fant paragrafen ang varig lønnsendring: Folketrygdloven paragraf 8-28: Beregningsperioden fastsettes slik: ... I et arbeidsforhold der arbeidstaker har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, skal tidsrommet etter lønnsendringen legges til grunn. :-)

Nassemor skrev:
Hm, forrige svar fra meg var da virkelig svar på en annen tråd.. Litt surrete i dag :-) Men jeg fant paragrafen ang varig lønnsendring: Folketrygdloven paragraf 8-28: Beregningsperioden fastsettes slik: ... I et arbeidsforhold der arbeidstaker har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, skal tidsrommet etter lønnsendringen legges til grunn. :-)

Supert!!
Tusen takk:)

Back
Topp