Nav hjelp!!

Mamsama

Flørter med forumet
Hei! Noen som har god peiling på foreldrepenger fra NAV? Har fått min første utbetaling, men ble trukket 50% i skatt, er det vanlig?

Ikke så mye peiling, men første tanke er; har du skattekort?
Vet fra arbeidslivet og lønn at hvis arbeidstaker ikke har skattekort (eller frikort) så trekkes det automatisk 50% skatt.

Hei! Noen som har god peiling på foreldrepenger fra NAV? Har fått min første utbetaling, men ble trukket 50% i skatt, er det vanlig?
Du må oppdatere skattekortet ditt på skatteetaten.no. NAV kan ikke hjelpe med skattetrekk, det har man selv ansvar for å sørge for at er i orden.

Mener du kan ta kontakt med kemnerkontoret for å få tilbake noe av pengene, men de er veldig strenge. Det samme skjedde med meg i 2014 da jeg hadde første utbetaling av foreldrepenger. Jeg fikk pengene mine tilbake, men det var en litt slitsom prosess med tanke på at jeg nettopp hadde fått en nyfødt baby.

Om det ikke er krise økonomisk får du pengene tilbake neste år ved skatteoppgjøret. Men som sagt er det vi som har ansvar for å sjekke skattekort og trekk, ikke NAV.

Takk for svar.. er kjempe krise økonomisk.. Skjønner ikke helt hvordan dette har skjedd da det er NAV som er min "arbeidsgiver". Har gått på AAP i snart 3 år nå og frem til fødselspengeneperioden startet i august. Dem kunne da ha informert meg i det minste?? Trengte virkelig ikke dette nå som jeg er på overtidsdag 4, deprimert og hormonell og nå begynne å styre med nav og kemnerkontoret :arghh:

Takk for svar.. er kjempe krise økonomisk.. Skjønner ikke helt hvordan dette har skjedd da det er NAV som er min "arbeidsgiver". Har gått på AAP i snart 3 år nå og frem til fødselspengeneperioden startet i august. Dem kunne da ha informert meg i det minste?? Trengte virkelig ikke dette nå som jeg er på overtidsdag 4, deprimert og hormonell og nå begynne å styre med nav og kemnerkontoret :arghh:
Hvis NAV har betalt deg de siste 3 årene skal de stå som arbeidsgiver. Før du kontakter NAV så gå inn på altinn og sjekk om de står oppført der som arbeidsgiver og sjekk skattekortet ditt. Hvis dette er i orden skal feilen ligge hos NAV og de kan da utbetale deg de resterende pengene.

Sjekket du på din side på NAV at det er trukket 50% skatt? Om du ikke har gjort det så anbefaler jeg at du logger deg inn med BankID og ser på dine utbetalinger.

Er du sikker på at du har blitt trukket i skatt og ikkje bare fått færre dager? Er av og til det skjer at utbetalingen kommer i 2 omganger på 1 mnd. Altså at du kommer til å få en til utbetaling før måneden er slutt. :)

Nav klarte å trekke 50%skatt av sykepengene mine første måneden. En tlf og de fikset opp i det, fikk resten av pengene på konto noen dager senere.

Du må huske på det at før permisjonen din begynte så fikk du utbetaling hver 14 dag hvor det ble også trekt skatt to ganger altså hver 14 dag :-) Nå når du får foreldre penger av aap så vil jo også all skatt for en mnd bli trekt samtidig. Jeg skal også ha permisjons pengene av aap og trekker til sammen rett over 2 tusen hver 14 dag men dette blir jo ett beløp når permisjonen begynner. En annen ting du må tenke på er om du har tatt riktig permisjons grad, har du 100 % lønn så er det jo det samme men er det 80 % så vil du jo få mindre utbetalt enn til "vanlig" :-/ Ta en tlf til nav du :-)

Back
Topp