NATUSAN ELLER IKKE??

Arda`s-mamma

Gift med forumet
Jeg husker hørt/lest et sted at natusan produkter ikke var så bra allikvel, og at de ikke lot sine produkter allergitestet... Er det flere som  har hørt / vet om dette???   Hvilke merker bruker dere på såpe produkter til bebisen???

Har noen natusan produkter, men bruker ikke så mye såpe og sånn. Bruker a creme og zink salve. Men salven er fra cosmica tror jeg.

Det er ganske riktig. Natusan nektet og la seg teste av de som setter svanemerket tror jeg. Det gjør at jeg blir litt mistenksom.
Bruker babyline her og er veldig fornøyd med det.
Brukte natusan på nr en da og det gikk bra det også.

bruker shampoen fra natusan..den lukter så godt=) bruker olje fra babyline..den er mye bedre enn natusan sin synes jeg..natusan sin minner mer om vann!er så veldig flytende..!Isteden for zink salvefra natusan anbefaler jeg inotyol..får kjøpt den på apoteket..er kjempe god!=)

bruker bare babyline og vitapan salve . er kjempefornøyd med det[:)] ingen parabener her i huset

skal bruke babyline jeg

Denne testen er ikke oppdatert så jeg vet ikke om NATUSAN har gjort noen forbedringer siden 2004.
Men lurt å sjekke hva hudpleieproduktene inneholder.[:)]

6 av produktene inneholder stoffer med en dokumentert hormonforstyrrende effekt.
Foto Kjell Herning NRK PULS

Våtservietter1: Natusan Baby Wipes

Dette er kritikken:
* Inneholder fem forskjellige parabener, hvorav fire har en dokumentert hormonforstyrrende effekt. Parabener kan også gi kontaktallergi.
* Inneholder Glyceryl stearate og Glyceryl oleate, som regnes som miljøfarlig.
* Inneholder azo-fargestoffet CI 15985. Azo-fargestoffer kan gi kontaktallergi.
* Inneholder Tetrasodium EDTA. EDTA-forbindelser kan kompleksbinde tungmetaller og gjøre dem vannløselige, slik at de lettere kan tas opp av vannlevende organismer.
* Inneholder parfyme, som kan gi allergi.

2 Natusan Baby Wipes Perfume Free

Dette er kritikken:
* Inneholder fem forskjellige parabener, hvorav fire har en dokumentert hormonforstyrrende effekt. Parabener kan også gi kontaktallergi.
* Inneholder Glyceryl stearate og Glyceryl Oleate, som regnes som miljøfarlige
* Inneholder Tetrasodium EDTA, se over

3): Natusan Baby Våtservietter

Dette er kritikken:
* Inneholder Tetrasodium EDTA, se over
* Inneholder Iodopropynyl butylcarbamate, som ikke er tillatt i produkter som skal brukes til munnhygiene eller lepper. Den danske Miljøstyrelsen anbefaler at man ikke bruker stoffet i produkter til barn overhodet. Stoffet mistenkes også for å være skadelig for leveren. Det brukes også som sprøytemiddel i trebeskyttelsesmidler.

Lotion mm.

Foto: Kjell Herning NRK PULS1: Natusan Baby Lotion

Dette er kritikken:
* Inneholder to parabener, hvorav den ene har en dokumentert hormonforstyrrende effekt. Parabener kan også gi kontaktallergi.
* Inneholder cetyl alcohol og carbomer, som regnes som miljøfarlige

2: Natusan Baby Cream

Dette er kritikken:
* Inneholder Methyldibromo Glutaronitrile. EUs vitenskapelige komité mener at dette stoffet kun bør forekomme i produkter som er ment å skulle skylles av igjen umiddelbart ette bruk. Årsaken er at stoffet, i følge komitéen, er allergifremkallende.

3: Natusan Baby Oil Gel

Dette er kritikken:
* Inneholder Bisabolol, som regnes som miljøfarlig
* Inneholder parfyme, som kan gi allergi

SjampoNatusan Baby Shampoo

Dette er kritikken:

Foto: Kjell Herning NRK PULS
* Inneholder Tetrasodium EDTA, se over.
* Inneholder Iodopropynyl butylcarbamate, som ikke er tillatt i produkter som skal brukes til munnhygiene eller lepper. Den danske Miljøstyrelsen anbefaler at man ikke bruker stoffet i produkter til barn overhodet. Stoffet mistenkes også for å være skadelig for leveren. Det brukes også som sprøytemiddel i trebeskyttelsesmidler.

SåperNatusan Baby Creamsoap

Dette er kritikken:
* Inneholder Quaternium-15, som regnes som miljøfarlig.

2: Natusan Baby Softwash
* Inneholder Tetrasodium EDTA, se over .
* Inneholder to parabener med dokumentert hormonforstyrrende effekt. Parabener kan også gi kontaktallergi.

3: Natusan Baby Softwash calming

Dette er kritikken:
* Inneholder to parabener med dokumentert hormonforstyrrende effekt. Parabener kan også gi kontaktallergi.

4: Natusan Baby Oil Bath

Dette er kritikken:

5: Natusan Baby Top To Toe Wash

Dette er kritikken:
* Inneholder tre parabener, hvorav to har en dokumentert hormonforstyrrende effekt. Parabener kan også gi kontaktallergi.

6: Natsuan Baby Bad

Dette er kritikken:
* Inneholder Benzyl Alcohol. EUs Vitenskapelige komité regner dette stoffe for å være en av de mest potente allergener som brukes i kosmetikk.
* Inneholder Quaternium-15, som regnes som miljøfarlig. Dette stoffet kan også fraspalte formaldehyd, som bl.a kan være allergifremkallende.

7: Natusan Baby Soap (fast såpe)

SalverNatusan Baby Salve

Dette er kritikken: Inneholder Bisabolol, som regnes som miljøfarlig.

PudderNatusan Baby Pudder

Dette er kritikken:

Vi bruker cosmica og sebamed. Den inotyol salven er kjempe god, men umulig og få av vist det kommer på klær.

Jeg bruker kun Natusan zink salve.. Den er grei.. Ellers bruker jeg SebaMed. De er uten parabener. Brukte babyline, men kastet alt da Magnus ble tørr, og fikk utslett... Har hørt at den er værre enn Natusan....

Jeg sendte en mail til Natusan og fikk dette i retur:

Hei!

Takk for e-post.

Vårt firma, SCA Hygiene Products AS, samarbeider med og selger Natusan
baby-produkter fordi produktene har høy kvalitet og med god margin oppfyller
alle de sikkerhetsmessige krav som offentlige myndigheter i Norge og Europa
stiller til produkter som skal brukes på små barn.  

Natusan er spesielt utviklet for å ta vare på babyenes hud og har
bl.a.godkjenning fra Mattilsynet på at de kan bruke "dokumentert mild" på
produktene. Dette fordi de ikke svir i øynene og gir minimalt med
irritasjoner.        

For ca. 2 år siden gikk Grønn Hverdag, en miljøorganisasjon i Norge, ut i
media og kritiserte parabener, som er konserveringsmidlene som er brukt i
Natusan baby-produktene.
Det er lovpålagt å ha konserveringsmidler i produkter som inneholder vann
for å forhindre bakterieoppvekst, og parabener foretrekkes ofte framfor
andre konserveringsmidler fordi de medfører mindre risiko for allergiske
reaksjoner.

At Parabener er et trygt konserveringsmiddel å bruke understøttes nå
ytterligere av en undersøkelse hvor all eksisterende litteratur om Parabener
er vurdert på nytt (Tidsskritet "Critical Reviews in Toxocology" nr.
35:435-458). Undersøkelsen konkluderes bla. med at "det er biologisk
usannsynlig, at Parabener selv under "Worst case" forhold, skulle kunne øke
risikoen for østrogenlignende effekter".

Vi håper at denne informasjonen vil gjøre deg tryggere i forhold til
Natusan, og vi vil understreke at vi selvfølgelig ikke vil markedsføre
produkter som skal kunne gi helseskade på noen som helst måte.

Med vennlig hilsen
Natusan baby forbrukerservice
v/Kari

ORIGINAL: sivannett

Jeg bruker kun Natusan zink salve.. Den er grei.. Ellers bruker jeg SebaMed. De er uten parabener. Brukte babyline, men kastet alt da Magnus ble tørr, og fikk utslett... Har hørt at den er værre enn Natusan....

hmm...hvorfor ble den da best i test for 2 år siden da[8|][8|]

Jeg er også veldig forvirret nå... [&:]

Jeg tror at alle hudpleieprodukter inneholder noe "mindre" bra uansett. Kanskje lage såpene selv
og bruke olivenolje eller noe lignende i badevannet. Vet ikke, blir confused jeg og. [:)]

ORIGINAL: *Løvehjerte*

Jeg tror at alle hudpleieprodukter inneholder noe "mindre" bra uansett. Kanskje lage såpene selv
og bruke olivenolje eller noe lignende i badevannet. Vet ikke, blir confused jeg og. [:)]

rapsolje er vist fint og ha i badevannet og bruke til babymasage.[;)]

ORIGINAL: Mesaana

ORIGINAL: *Løvehjerte*

rapsolje er vist fint og ha i badevannet og bruke til babymasage.[;)]

Sikkert mye bedre enn de andre oljene. Jeg bruker oliven- eller solsikkeolje i grøten. Jenta mi
får så fin hud!! [:)]

Brukte natusan på førstemann, og det gikk greit. Nå bruker jeg babyline og cosmica.

ORIGINAL: Bekka84

JEG ER FORVIRRA

signerer den!!!

Jeg spurte om dette da jeg var på sykehuset. De sa at babyoljen til natusan uten parfyme var grei og bruke.(den brukte de der også) Ellers skulle man kun bruke vann, evt såpe en gang inni mellom. har gjort det med jenta mi og hun har kjempe fin og myk hud[:)]

Bruker apoteket sine varer og weleda! Barnelegen sa klart ifra at jeg ikke måtte bruke natusan!!

Back
Topp