Natursti for barn..

Kattepus

Glad i forumet
Jeg skal arrangere natursti for førskolebarna i bhg.. er heelt blank..
Noen som har tips til opplegg, evt spørsmål??

Jeg har laget natursti med fokus på sporløs ferdsel i flere barnehager, og det har funket kjempefint og vært veldig gøy!
Har plassert 10-20 ulike objekter (avhengig av antall barn) som IKKE hører til i naturen rundt i skogen, og sendt barna ut i grupper for å lete. Etterpå sorterer vi tingene etter hvordan de skal resirkuleres (papp, plast, flaske osv.), og snakker om hvor viktig det er at vi tar bosset vårt med oss hjem når vi er ute i naturen. Ungene storkoser seg, og de kan fortsette i evigheter, de finner alltid MYE mer enn det jeg har lagt ut på forhånd ;)

Jeg lagde natursti sammen med basisgruppa mi i faget kropp og natur, da jeg gikk på førskolelærer.
Lagde kart over området. Poster hvor barna skulle innom.
Oppgavene var alt fra kaste kongler i en bøtte, lytte etter lyder i skogen, balansere på en stokk, gjette hva dyr spiser, gjette hvordan bæsjen til dyr ser ut, putte hånden oppi noen bokser og gjette hva de tror det er og laminerte et bilde av en sopp som vi klipte opp og la de utover i stien. Så de måtte finne alle og sette de sammen, for å se hva det var bilde av.

Back
Topp