Naturlig glutenfritt? Lunsj til barselsgruppen.

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Jeg har en i barselsgruppen som må ha glutenfritt. Jeg har null erfaring med det (fritt for egg, melk og nøtter kan jeg, men gluten kan jeg ikke)

Enkleste tenker jeg må være noe som bare er uten gluten, i stedet for å tenke erstatning.

Men hodet mitt kommer ikke på noe. Brød og rundstykker utgår jo da (evt kjøpe andre til henne og ha et helt nytt smør ingen andre får bruke og sånn)
Pastasalat....Må ha spesialpasta... Og spiser vanligvis brød til.

Gryte eller suppe må jeg i så fall lage fra grunnen.

Må jeg bare tenke erstatning likevel?

Vi har også ei med glutenallergi i gruppa.

Synes det var null stress, vi har alltid bare pålegg, brød, frukt, grønt og noe søtt (sjokolade/kake e.l). Kjøper et vanlig brød og et glutenfritt. Hun kan spise samme smør da.

Glutenfripasta smaker det samme som vanlig, så det er lett å bytte ut.

Risotto er lett å lage samt godt og naturlig glutenfritt.

Mislykka sjokoladekake er uten hvetemel.
Suksessterte, palova, mandelkake/nøttekake, havrekuler, dadelkuler, bananpannekaker, Daimiskake, appelsinkake+++

Pga smuler skal jo cøliaki ikke bruke samme smør?

Kommer vel litt ann på hvor allergisk man er. Men kan jo løses ved å ta ut litt av smører å legge på en asjett :)

Kan lage kyllingsalat eller noe, og ha pasta kokt ved siden av. Kake basert på nøttebunn som alt nevnt. Minitapas om man har tid og ork. Det er egentlig ikke så vanskelig, må bare tenke litt annerledes. Spør hun som er allergisk, hun kan helt sikkert hjelpe deg med hva som lønner seg :) Det blir helt sikkert bra. Det viktigste er jo at man møtes og har det trivelig, ikke nødvendigvis hva man spiser :D

Kaker er enklest, alle de beste er uten mel. :D Ellers tenker jeg kanskje grønnsaker og dipp?

Kommer vel litt ann på hvor allergisk man er. Men kan jo løses ved å ta ut litt av smører å legge på en asjett :)

Kan lage kyllingsalat eller noe, og ha pasta kokt ved siden av. Kake basert på nøttebunn som alt nevnt. Minitapas om man har tid og ork. Det er egentlig ikke så vanskelig, må bare tenke litt annerledes. Spør hun som er allergisk, hun kan helt sikkert hjelpe deg med hva som lønner seg :) Det blir helt sikkert bra. Det viktigste er jo at man møtes og har det trivelig, ikke nødvendigvis hva man spiser :D
Cøliaki er ikke allergi i så måte, og alle som har cøliaki ødelegger tsrmtottene om de utsettes for litt gluten. (de som spiser glutenfritt av mer sånn "Moteårsaker" tåler sikker smuler da.?)

Min venninner kan helt fint det (har tre stykker med cøliaki og en som ikke kan spise samme smør/steke rundstykker sammen med vanlige rundstykker). Det kommer Ann på hvor sensitiv man er.

Ellers finnes det også å få kjøpt glutenfrie rundstykker og brød på butikken!

Back
Topp