Naturlig fødsel

LofotPia

Glad i forumet
Har lest flere plasser at flere kvinner mener det ikke er naturlig fødsel dersom man tar imot smertelindring:wideyed: Det kan jeg ikke forstå, det er da like naturlig. En ikke naturlig fødsel vil jeg se på som keisersnitt. Men det er jo like mye heder og ære uansett hvordan en føder! Føler man blir trukket ned på om man tar imot smertelindring:grumpy: Jeg sier mer enn jatakk til smertelindring jeg iallefall!

:anyone
 
Jeg hadde epidural ved siste fødsel og føler absolutt at den var naturlig ;) Snakket derimot med en jordmor som hadde sluttet som jordmor fordi hun synes blant annet at det ble for mye smertelindring av gravide. Hun mente at fødsel var noe helt naturlig og normalt som de aller fleste kvinner takler helt fint uten smertelindring - og at smertelindring frarøvet oss fra den fine og sterke opplevelsen om å klare det helt på egen hånd. Fin tanke, men jeg takker gladelig ja til smertelindring denne gangen også :p
 
Vet ikke hva som legges som kriterier for en naturlig fødsel, men om man velger epidural anses det med en gang som en risikofødsel fordi det krever mer overvåking. Du føder jo like mye som de uten smertelindring. Jeg håper på fødsel denne gangen, endte med akutt KS sist.
 
Skjønner hva de mener at naturlig fødsel skal skje helt uten smertelindrene men hallo! Jeg hadde epidural forrige gang og SKAL ha det denne gang også! Det er virkelig Guds gave til kvinnen!
 
For meg er naturlig fødsel når barnet kommer ut mellom beina...hehe..samme om man trenger smertelundring eller ei...jeg ble satt i gang på overtid sist...de tok vannet og jeg fikk drypp for å få rier...klarte meg med lystgass..
 
Forrige gang foregikk fødselen min uten annen smertrlindrig enn varmepute. Det er jeg kjempe stolt over, og vil nok det neste gang også. Tenker derimot at folk er forskjellig, takler smerte forskjellig, og lengden på fødselen er forskjellig. Tenker at man må gjøre det som føles best for en selv om det så er med smertrlindrig eller ikke. Fortsatt like naturlig :)
 
Jeg kommer til å være førstegangsfødende, så jeg kan nok ikke si på forhånd hva jeg kommer til å tenke der og da.
Syns det er opp til hver enkelt hva de foretrekker. Skjønner godt at noen ønsker å føde uten noen for for smertestillende. Personlig er jeg skeptisk til epidural, siden jeg har møtt folk på Sunnaas som hadde blitt lamme av det. Derfor sitter det veldig langt inne å skulle ta det. Så vi har alle våre grunner.
 
Naturlig fødsel tenker jeg på som en fødsel hvor man like gjerne kunne født hjemme, dvs med badekar, akupunktur. Jeg hadde en naturlig fødsel sist, men var mer enn positiv til epidural om det skulle vært nødvendig. Tenker at det ikke er vits i å henge seg opp i om fødselen er naturlig eller hvordan den ellers skal være, endringer og uforutsigbare hendelser skjer fort i en slik setting
 
Mange artige svar og ulike meninger:) Stusser på en ting: Er epidural virkelig en så "stor" risiko?

Noen som har født før og har formeninger om lystgass?
 
Mange artige svar og ulike meninger:) Stusser på en ting: Er epidural virkelig en så "stor" risiko?

Noen som har født før og har formeninger om lystgass?
Lystgass var greit helt til jeg ble kvalm og kastet opp av den :p da orket jeg ikke den mer. Ble veldig fnisete av den :p
 
Jeg fødte uten epidural sist, og kommer til å gjøre det igjen hvis fødselen blir like lite komplisert.
 
Jeg er enig med Musketer at naturlig fødsel er uten epidural for det er jo ikke naturlig, men at man ikke bør henge seg for mye opp i det. Alle fødsler er forskjellig. Jeg fødte uten noe lindring i badekar sist, men var heldig med en fødsel som kun tok ca 2 timer. Hadde den vart lenger med de smertene hadde nok jeg også takket ja til epidural. Ikke noe nederlag det:)
 
Mange artige svar og ulike meninger:) Stusser på en ting: Er epidural virkelig en så "stor" risiko?

Noen som har født før og har formeninger om lystgass?

Jeg fikk lystgass som eneste lindring.. syntes egentlig ikke jeg merka noe forskjell... gjorde like vondt med og uten.. MEN den maska..(var en maske over munn og nese) gjorde at jeg følte jeg pustet veldig helt inn og ut... og at det hjalp... jeg konsentrerte meg veldig om å puste riktig i den maska...
 
Jeg fikk lystgass som eneste lindring.. syntes egentlig ikke jeg merka noe forskjell... gjorde like vondt med og uten.. MEN den maska..(var en maske over munn og nese) gjorde at jeg følte jeg pustet veldig helt inn og ut... og at det hjalp... jeg konsentrerte meg veldig om å puste riktig i den maska...

Akkurat sånn var det for meg også! Var litt motstand i maska så da måtte jeg konsentrere meg litt. Fikk fokuset over på noe annet og det hjalp. Men de hadde nesten ikke lystgass på heller husker jeg :)

Men husker at jeg var veldig for å føde uten epidural forrige gang, men måtte nok krype til korset etter 21 timer med maserier/rier. Var som å komme til himmelen! Skal lett ta epidural en gang til!
 
Jeg elsker epidural!! Rakk det såvidt forrige fødsel, evig takknemlig! Rakk ikke lystgass da.. Men har brukt det tidligere og da hjalp det veldig med pustinga og det å få konsentrert seg om det.
Livredd for å føde, og enda mer redd for å føde uten epidural. Jeg får helt panikk når det blir skikkelig heftig :/ blir nervøs bare av å tenke på det. Og er ikke fire uker på vei en gang :O
 
Fikk ikke epidural sist og kommer ikke til å ta det denne gangen heller, så lenge alt går bra selvsagt. Jeg er veldig glad for at jeg ikke tok epidural. For min del var det viktig å være helt tilstede og føle akkurat de tingene jeg skulle føle hele veien. Skal ikke legge skjul på at det var vondt men man overlever jo. Jeg synes vel egentlig at med en gang man legger til medikamenter så forsvinner det naturlige over en fødsel, men det er jo ikke det samme som at man ikke har lagt inn en like god innsats i fødselen. Tvert i mot, sikkert mange med epidural i ryggen som gjorde en sinnsykt mye bedre jobb enn meg, bare at jeg hadde en ukomplisert og ganske rask fødsel.
 
Jeg tenker at "naturlig fødsel" er uten smertelindring :)
 
Naturlig fødsel er for meg ut mellom beina :p
Jeg hadde epidural (som ikke funka) med S, men det var i aller høyeste grad en naturlig fødsel allikevel :p
 
Jeg liker ikke smerte, men er livredd for nåler. Derfor er epidural og akupunktur uaktuelt, men hva folk gjør må være opp til de. Jeg kjenner til alvorlige bivirkninger om epidural blir satt feil, men hadde nok brukt det likevel om ikke sprøyteskrekken hadde stoppet meg..

Det er så rart hvilke temaer som opptar kvinner, og bla det med hvordan man velger å føde, med eller uten smertelindring. Synes heller man burde tenke på hvor heldig man er som faktisk får muligheten til å føde. Tenk på de som sitter på den andre siden, de som ikke en gang får til å bli gravide...
 
Back
Topp