Nattvakt og gravid

Ingeri

Elsker forumet
jentene i juni13
Leste nedenfor her at gravide ikke bør jobbe netter. Er nattvakt selv, og tenkte i utgangspunktet å fortsette på natt selv om jeg er gravid. Men hvis det er store komplikasjonsfarer så kjenner jeg at jeg ikke har så veldig lyst likevel..Er det noen som har erfaringer om dette?

Har aldri jobbet natt, men ser ikke helt hvordan det skal ha noe å si om man jobber natt eller dag? Så lenge du sover om dagen da :) 

Jeg jobber natt, og har fått klar beskjed av lege at jeg ikke skulle gå natt når jeg ble gravid. Er økt fare for spontanabort, lavere fødselsvekt og for tidlig flødsel. Så jeg ønsker ikke å ta sjansen. Dersom arb.giver ikke kan omplassere degvkan du ha rett på svangerskapspenger.

Jeg jobber som nattevakt. Ei jeg jobbet med på forrige arbeidsplass, jobbet natt mens hun var gravid. Og detvargikk fint det. Jeg er ikke interessert i å jobbe dagen. Trives så altfor godt på natt, det er stille og rolig og jeg får den søvnen jeg trenger etter en vakt. Pluss at jeg har myyyye fri i mellom vaktene mine, så ser ikke noe problem i å jobbe natt for min del. :-)

Jeg er også nattevakt.
Min forrige arbeidsgiver plasserte meg rett på dag og kveld når de fikk vite at jeg var gravid.
Grunnen for at en ikke skal jobbe nattevakt under svangerskap er at det viser seg å være en betydelig økt fare for spontanabort, lav fødselsvekt, prematur fødsel og dødfødsel dersom en jobber på nettene.
Dette bugner i at en forstyrrer hormonbalansen som er så uhyre viktig at er helt riktig når en er gravid. 
Lyspåvirkningen en en får når en er en tur på toalettet mens en sover på dagtid er mye større enn den en har dersom en gjør det samme på natt. Disse avbrudd i søvn og stadige endringer i søvnrutiner viser seg å ha uheldige effekter på svangerskapsforløpet.

Det er faktisk slik at dersom en ikke får tilrettelagt arbeidet til d/a så har en krav på svangerskapspenger.Noe som gis til gravide arbeidstakere som har arbeid som er skadelig for fosteret.

Dere gjør som dere vil - sannsynligvis går det bra - men jeg hadde ikke tatt sjangsen. En får ikke slike ordninger på ting dersom det ikke er en risiko!

Jeg jobber tredelt turnus så 6 netter hver 12 uke.. Tenkte jeg skull eprøve å jobbe det, og se ann formen:) Pleier som regel å gå greit å jobbe netter, så hadde vært greit å gjort det selv om jeg er gravid.. men får se ann formen etterhvert!

Back
Topp