nattskrekk og epilepsi, baby 4 måneder

Hansmamma

Forelsket i forumet
I går kveld opplevde jeg den mest skumle tingen i livet mitt. Gutten (4 mnd) sovet fra ca. 1930, og plutselig rundt 2200, altså tre timer etter, hørte vi at han hylte som om noen prøvde å drepe ham. Han har aldri hylt så høyt i hele sitt liv før. Hverken mannen eller jeg har hørt slikt hyl før. Vi løp inn, så at han lå i senga, litt stiv i nakken kanskje, og fortsatte å hyle. Mannen min tok ham opp, så våkna ham, og så på meg. Blikket hans var litt fjernt.

Vi tenkte først om det kan være nattskrekk, men har lest at det er jo tidligst fra når barna blir ca. 1 år. Jeg har også opplevd to ganger at han har "tomt blikk", stirret på vinduet og lys, og var nesten umulig å få kontakt selv om jeg ropte på ham og ristet ham litt. Det varte kanskje 30 sekunder hver gang.

Vi tok ham til legen i dag, og fikk henvisning til Ahus. Nå venter jeg på brev fra Ahus om når vi får time for en undersøkelse av epilepsi. Mannen min hadde epilepsi som barn, så han kan være genetisk disponert.

Flere som har opplevd slik "nattskrekk" når barna var 3-4 måneder? Eller noen her har barnet med epilepsi? Hvordan ble det oppdaget?

Kjenner at jeg har vært veldig deppa siden igår. Vurderer om jeg skal ta antidepressiva som legen har anbefalt mot fødselsdepresjon, men det vil jo påvirke amming og kanskje også gutten....

jeg har/hadde epilepsi, gutten min har ikke hatt noe tegn til det. Men jeg kan jo fortelle hvordan mine foreldre fant ut at jeg hadde epilepsi; jeg var rundt 5år og var ute å lekte at det var natt og vi skulle "sove" jeg begynte først å bli svimmel deretter spydde jeg og datt helt ut og fikk kramper. Men så har/hadde jeg typen Status epilepticusdvs .

beklager hvis dette ikke var til noe hjelp, har du vært inne på Norsk epilepsiforbund?
http://www.epilepsi.no/

ORIGINAL: lille.trille

jeg har/hadde epilepsi, gutten min har ikke hatt noe tegn til det. Men jeg kan jo fortelle hvordan mine foreldre fant ut at jeg hadde epilepsi; jeg var rundt 5år og var ute å lekte at det var natt og vi skulle "sove" jeg begynte først å bli svimmel deretter spydde jeg og datt helt ut og fikk kramper. Men så har/hadde jeg typen Status epilepticusdvs .

beklager hvis dette ikke var til noe hjelp, har du vært inne på Norsk epilepsiforbund?
http://www.epilepsi.no/

Takk for tilbakemelding og linken. Ja, vi var på den nettsiden og leste litt i går natt. Men vi vet ikke enda om gutten har epilepsi eller ikke enda. Min manns lege fortalte ham at epilepsi ikke er arvelig før jeg ble gravid[&o]. Så tanken på at gutten vår likevel kan ha arvet epilepsi er ikke minst som en kjempesjokk til oss begge. Vi skal ta med gutten til legen for å bekrefte/avkrefte at han har arvet epilepsi fra faren sin. Mannen min hadde det da han var barn.

Back
Topp