Nattrutiner

Heartbeat<3

Flørter med forumet
Heisann!

Hører stadig hvor viktig det er å få inn rutiner for å få de små til sove natta rundt og har noen spørsmål til dere:

Når legger dere babyene for kvelden?
Hvor mange ganger våkner de i løpet av natta, og mater dere da - eller bare trøste/gi smokk etc?
Når står dere opp?
Hvor mange dupper har sover mini på dagen?

Her har vi nå tenkt å prøve å begynne med 3 faste dupper om dagen (ca. 9,12 og 15) og legge 18.30. Forhåpentligvis vil dette gi bedre søvn om natta for til nå har han våknet minst 3 ganger hver natt.

Her prøver vi å stelle kl 7 og være i seng før 8, men er som regel alltid i seng før 7 fordi han blir så trøtt . Sover da til mellom 7.30 og 8.30 med ca 4 mat-runder.

Sover 3 ganger om dagen. 2 ganger 20-30 min og én gang ca 1 time. Rundt kl 10,13 og 16

- Han legger seg 1730
- Han våkner ca hver 3 time, spiser og sovner igjen. Om han er kliss våken i sånn 4-5 tiden får han ny bleie, tilbud om en flaske, suss på panna og så sovner jeg [emoji14] Han sov lengere strekker før (5-6 timer), men vi er tydeligvis tilbake til nyfødt soving...
- Heldigvis som regel pappaen som står opp med han ca 630-730.
- Sover en lur ca kl 10 og en sånn 14ish. Det varierer veldig. Han sover aldri mer enn 45min...

Han er i seng klokken 19.00.
Han våkner alt i fra 0, til 1, til 2 ganger i løpet av natta. Dersom han våkner, vil han ha mat, og sovner med en gang igjen. Hvis han våkner er det ofte klokken 03.00 og 06.00. Eller bare klokken 03.00.
Det varierer litt når vi står opp. Dersom han har vært våken i løpet av natta, så sover han til omtrent 08.00, men hvis han har sovet gjennom hele natta, våkner han rundt 06.00 og er lys våken.
På dagen sover han vanligvis fra 10.00 til 11.00 og fra 15.00 til 16.00, med variasjoner. Noen ganger litt lenger, noen ganger til litt andre tider, men dette er det vanlige.
Vi har flere og flere netter hvor han enten sover gjennom hele natta, eller kun våkner 1 gang. Det er deilig at det går den veien (selv med utviklingstrinn på gang)!

Her legger han seg rundt kl 18:30. Begynner kveldsstellet, inkl. et grøtmåltid rett før kl 18. Er jeg heldig sover han da helt til kl 4/5. Våkner han før dette så prøver jeg alltid smokken først - han spytter den glatt ut og blir sint hvis han er sulten. Tar også en "test" og ser om han vil suge på hånda mi først, da jeg kjenner igjen "sultensugingen" på en måte.
Står opp alt mellom kl 7 og kl 9 - kommer an på hvor raskt han sovner igjen etter å ha våknet kl 4/5 (noen ganger kan han være våken en time) - sover som regel 3 timer etter dette.
Da han begynte å sove lengre på natta, så var det slutt på de gode dagduppene. Her har han 2-3 dupper, men de varer bare 30-60 min. Er våken 2-3,5 time mellom duppene.

Här sitter rutinerna inte helt ännu.

Brukar vakna 07.00 men när han gör det tar han gärna två dupper (30-50 min) innan kl 12.00. Så försöker få honom till att somna om på morgonen, lyckas ibland. Om han somnar om kan han sova till 09.00 och istället en dupp innan 12.

Efter kl 12.00 ser det också väldigt olika ut från dag till dag (beroende på om han somnar om på morgonen eller ej). Men brukar behöva en lång sovstund (1,5-3 h) som kan starta mellan 14-16 nångång. Sen en kortis till runt 18 innan jag försöker få honom att sova kl 21.

Har lust att få fastare rutiner men känns som jag skjuter mig i foten när jag meckar med hans sömn.

Her prøver vi å stelle kl 7 og være i seng før 8, men er som regel alltid i seng før 7 fordi han blir så trøtt . Sover da til mellom 7.30 og 8.30 med ca 4 mat-runder.

Sover 3 ganger om dagen. 2 ganger 20-30 min og én gang ca 1 time. Rundt kl 10,13 og 16

Nesten akkurat det samme som her, bare at dagduppene kommer på litt mindre forutsigbare tidspunkt [emoji12]
Og så mater jeg når vi legger oss (ca23), og én gang ila natten (ca04) før vi står opp i 7-8tiden [emoji5]

Her legges mini mellom kl 18 og 19.
Våkner en gang mellom 02 og 04 og vil ha mat.
Våkner også mellom 5 og 7 for
mat.
Våkner han utenom dette. Så får han smokken.
Vi står opp mellom 06.30 og 07.00.

Første dupp går fra 08.30 til ça 11.00 så er det en fra kl 13 til ca kl 15. Om duppene på dagtid blir korte. Så får han en dupp fra 16 til 17.30 også.

Går på rommet 18.30, sovner mellom 19-19.30, våkner en sillion ganger på natt og gir da bare puppen orker ikke bysse, trøste og styre på når ho enda er så liten. Står opp i 8 tiden, men våkner ofte før [emoji846] Sover 2-3 dupper på dagen, enten 3 korte eller 1 lang og 1 kort [emoji846]

Ikke rutine på søvn på dagtid. Men våkner mye om natten spesielt etter hun begynte å rulle i søvne

Prøver å legge han kl 9-10, 12, 14 og 16-17. Han sover så korte strekk om ganga (30 min) så derfor blir det såpass ofte. Han legger seg for natta mellom kl 19 og 21 en gang. Han våkner da i 7-8 tiden. Han våkner 4-6 ganger i løpet av disse timene og da får han pupp.

Vi begynte først denne uka å prøve å ha litt mer rutiner, så prøver og feiler litt enda, men dette funker til nå :) Tidligere sovna han ikke før 22-23 på kvelden og sov 1 time til sammen på dagtid så dette er en klar forbedring :p

Ingen rutiner på dagtid soving. Legger henne når hun viser tegn på å være trøtt eller har vært veldig lenge våken. Noen ganger etter 45 min, andre ganger etter 3 timer. Stort sett har hun vært våken ca 1,5 t. Hun sover da 40 min (kan nesten stille klokken etter henne!), også fortsetter vi slik utover dagen.
Legges for natta mellom 19.00 og 20.00. Da sover hun alt fra 3-10 timer før hun våkner for mat. Vi fortsetter soveøktene til det faller deg naturlig å stå opp. Mor nekter å stå opp før 06.00, så hender vi har en "tvangssoving-økt" hvis frøkna bestemmer seg for at det er morgen klokken 5! Men stort sett våkner hun i sju/åtte tiden og er lys våken! [emoji173]️

Back
Topp