Nattpose eller dyne?

Ønskebebis

Forelsket i forumet
Tilgangsansvarlig
Marsmagi 2025
Har begynt å handle inn litt ting til bevis, men blir ikke helt klok på hva man bør kjøpe inn av sengetøy.
Planen er å ha en bedside ved siden av sengen vår. Er selvsagt noe bekymret for krybbedød da dette er førstemann:nailbiting:
Ser for meg at bebis kan få dynen over hodet eller lignende uten at jeg får det med meg om natten. Burde man helst gå for en slags nattpose eller noe svøping? Eller ser jeg for meg helt urealistisk scenario med å bli kvelt av dynen?

Har begynt å handle inn litt ting til bevis, men blir ikke helt klok på hva man bør kjøpe inn av sengetøy.
Planen er å ha en bedside ved siden av sengen vår. Er selvsagt noe bekymret for krybbedød da dette er førstemann:nailbiting:
Ser for meg at bebis kan få dynen over hodet eller lignende uten at jeg får det med meg om natten. Burde man helst gå for en slags nattpose eller noe svøping? Eller ser jeg for meg helt urealistisk scenario med å bli kvelt av dynen?
Har alltid brukt dyne på nyfødt. Tenker ikke at det er særlig farlig. Går an å bruke mindre dyne (ment til vogn) i starten. Tenkte jeg skulle prøve med svøping denne gangen, men bare ved behov (om de sover veldig urolig). Syns svøping personlig virker farligere, pga jeg tenker armene beskytter. Husk at de lett lager seg luftlummer og skal mye til for at nesen blir helt blokket.

Jeg lurer på det samme. Har tenkt at jeg vil bruke nattpose da jeg synes det virker tryggere, men lest at mange starter med dyne eller svøping og begynner med nattpose etter noen måneder? :think005 Er det noe i veien for å begynne med nattpose når baby er nyfødt? Tenker også å prøve å svøpe om baby blir roligere av det :)

Jeg kjente på akkurat det samme med førstemann som deg, og valgte å gå for sovepose. Den minste størrelsen ble for stor ved fødsel og valgte da å bruke et tynt ullpledd til å ha over i starten. Han sov i babynest i enten vår eller egen seng, og jeg lot pleddet ligge litt løst over han.

For min del gjorde sovepose nattesøvnen mye bedre. Jeg klarte å legge fra meg alle bekymringer om dyne over hodet etc. Jeg kjøpte større ved behov og gikk ikke over til dyne før han var 2 år. Han lå roligere i sengen fordi kroppen var mer samlet, i tillegg til at på vinteren slapp vi det med at dynen falt av og at han ble kald og våknet.

Jeg vil virkelig anbefale nattpose for egen søvn og trygghet om du er bekymret. Det var ingen problem å gå over til dyne når han ble større :)

Tenkte også å prøve nattpose på nr 2. Nr 1 har alltid sparket av seg dyna utallige ganger i løpet av natta og jeg må opp og legge den på igjen. Det gjelder fortsatt, og hen er 3 år.. Svøping brukte vi mye i starten med et elastisk ullpledd, samt babynest, selv om det ikke er anbefalt.. Hen ble mye roligere, og sovnet ikke uten dette. Håper nestemann har bedre sovehjerte..

Førstemann sov med dyne, og det gikk helt fint. Prøvde med nattopse, men da var han allerede stor og nektet å ha på seg! Alltid sparket av seg dynen da, så hadde egentlig vært kjekt om han ville det. Med nr to brukte vi dyne helt til vi en kveld kom inn og fant han med hode viklet inn i dynetrekket. Det gikk heldigvis fint, men var en grusom opplevelse, og har fått skrekken etter det. Utelukkende brukt nattpose siden det, og det har vært helt supert. Han er nå 2,5 år og bruker fortsatt pose. Han sover godt og trygt og bonus at han ikke klarer å klatre ut av senga, så her sover han fortsatt i sprinkelseng, i motsetning til eldste som klatret ut når han var 1,5. Denne gangen går vi for nattpose fra dag 1! Tør ikke prøve med dyne igjen etter det som skjedde sist..

Vi har brukt nattpose fra Easygrow siden nyfødt og har ikke sett oss tilbake. Eneste er at armene kan bli litt kalde på kaldeste vinteren, men det har sjelden vært et problem.

Tusen takk for mange innspill her.
Da tror jeg at vi går for magefølelsen med nattpose til å begynne med :)
Så ser vi hvordan det går med søvnen og mammahjertet etter hvert :Heartred

Back
Topp