Nattjobb og graviditet...

PrinsessaOgErten

Betatt av forumet
Hvordan gikk det for dere som var gravide og hadde nattjobb? Hvor mye natt jobbet dere? Greide du jobbe helt til du skulle ut i permisjon eller ble det for tungt?

Snakka med tanta til sambo her om dagen og ho er gravid... Ho greide ikke jobbe mer natt fra ho var bare 3 mnd på vei og ble sykmeldt. Blir jo litt redd kroppen min heller ikke skal takle det.... for søvnbehovet og kvalmen er enorm nå.

erfaringer noen???

Da jeg gikk gravid for snart 4 år siden var det frarådet at gravide skulle jobbe natt. Men de har kanskje gått tilbake på det nå?

u har jo rett til tilrettelegging.. går ikke det så er det sykmelding om du er syk.... svangerskapspenger om du ikke er syk..

ORIGINAL: Labambie

Da jeg gikk gravid for snart 4 år siden var det frarådet at gravide skulle jobbe natt. Men de har kanskje gått tilbake på det nå?

Nei, tror ikke de har det, men syns å huske noe om at H.I. ikke hadde sagt til sjefen at hun er gravid, og hun akkurat har fått ny jobb.
Ikke noen ideell situasjon med nattjobbing når man er gravid, men så lenge man sørger for å få nok timer søvn i løpet av døgnet, så kan det allikevel gå veldig bra å jobbe natt og være gravid.
Du må nesten bare prøve først, og se hvordan det går? Isteden for å ta alle sorgene på forskudd[:)]

Tilogmed legen sa til meg sist at han syns ikke det å være gravid og nattjobb var ideelt, men det blir jo alltid sagt så mye forskjellig...

ORIGINAL: *yummymummy*

Nei, tror ikke de har det, men syns å huske noe om at H.I. ikke hadde sagt til sjefen at hun er gravid, og hun akkurat har fått ny jobb.
Ikke noen ideell situasjon med nattjobbing når man er gravid, men så lenge man sørger for å få nok timer søvn i løpet av døgnet, så kan det allikevel gå veldig bra å jobbe natt og være gravid.
Du må nesten bare prøve først, og se hvordan det går? Isteden for å ta alle sorgene på forskudd[:)]

og jeg forsøker ikke være negativ, men vil gjerne gjøre det rette for både fosteret og meg. Jeg tar ikke sorgene på forskudd, men syns det er veldig fint å høre andres erfaringer...[:)]

jeg jobbet lenge på natt tross graviditet. jeg er nå i uke 32 og har nå gått over på tilrettelegging på dag/kveld for ca 4uker siden. du må bare lytte til kroppen din,og ta tegnene på alvor. jeg har vært i fin form hele svangerskapet. ikke plaget med verken kvalme,bekkenplager el noe. grunnent til at jeg nå har gått over på dag er fordi jeg jobbet alene,vaktene ble for lange og jeg kjente at kroppen trengte mere tid på å komme seg imellom hver vakt. går noen vakter på dag nå ,og er sjukmeldt resten av stillingen min. fungerer bra for meg,og virkelig en fordel da tiden går mye fortere samtidig som du å får brukt kroppen litt. så mitt råd er bare å lytte til kroppen din.,og snakk med arbeidsgiver. viktig med god dialog :-)

Jeg jobbet natt hele svangerskapet, helt frem til fødsel (bokstavelig talt! [:D]) Men jeg jobbet ikke skift da, jeg jobbet kun om natten, synes det er lettere å komme inn i en soverytme på den måten, i forhold til om man skifter fra uke til uke.

Jeg jobbet dag, kveld og natt.

Nettene jobbet jeg helt frem til uke 30. Da ble det for slitsomt.

Jobbet natt til jeg var 4 mnd på vei... Da ble det nok for min del. Det var pga søvn og ryggproblem som ble veldig slitsomme i 9 timer i strekk på en kontorstol.
FIkk tilrettelegging, men senere gikk jeg over til å bli sykmeldt nattevaktene. Da fikk jeg hentet meg inn igjen, og 100 % jobb ble ikke så tungt.

Jeg jobbet netter de først 3mnd, men fikk beskjed av legen at det ikke ble anbefalt. Det pg ajeg sleit veldig med søvn i forbindelsemed nattevakter (jobber 3-delt turnus, og gikk fra 3 nattevakter, og tidligvakt neste dag osv). Jeg kunne få sykemelding fra legen på at jeg ikke skulle jobbe netter, men det var ikke noe problem for arbeidsgiver å bare gjøre om nattevaktene mine til dag/kveldsvakter i steden.

Jeg jobber kun natt, og gjorde det i forrige sv. skap også.
Funket bedre sist gang, nå er jeg sykemeldt fra uke 24..
Fikk ikke nok søvn ila dagen, for har jo ei lita tuppe som også skal ha litt oppmerksomhet.
Ble rett og slett fysisk dårlig av å jobbe natt nå for noen uker siden. Men du må nesten bare prøve, noen takler det veldig fint. Og om det er første sv. skap og du kan sove så lenge du vil på dagen kan det gå veldig fint [:)]

Tanta til bror min jobba på diskoteket til hun var ganske høygravid  (hu sto i garderoben da.så bassen,musikken og røyken ikke drepte ungen[8D])

Jeg jobber skift og det gjorde jeg i svangerskapet også. Hadde store problemer med å sove, så var ikke noe som ødela søvnrytmen min heller[8D]
Gikk greit for min del[:)] Selvfølgelig var det litt tyngre enn når jeg ikke gikk gravid, men var ikke noe grunn for tilrettelegging.

Det er mange som klarer å jobbe natten, det er ikke det, eller noe galt i det.

Men, de fraråder det sterkt, pga det er ikke sundt, kroppen lager feks ett vist hormon om natten når man jobber sånn nattearbeide, og det er ikke bra når man er gravid.

Så grunnen til at gravide får tilrettelagt er eikke kun pga man er mere trøtt selv, men for at kroppen rett og slett ikke har bra av å jobbe natten, ihvertfall ikke når man er gravid...

Håper du får tilrettelagt [:)]

jeg jobbet natt til jeg var 3 mnd på vei.. jobbet alene på 3 hus innenfor pu med mye utagering og epilepsi.. også klarte jeg ikke snu døgnet lenger[&:] og jeg var fryktelig kvalm mot morran.sånn at jeg hang over do skåla og var sikker på at jeg skulle spy..og sleit med bekkenløsning, ble sykm fra natta men jobbet dag og kveld resten av prosentene på stillingen min.. ble aktiv sykm da jeg ikke klarte de vanlige gjøremålene og da brukerne ble farlig for babyen. 

Back
Topp