Nattevakter

Bisva86

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Oktoberfest 2024 ❤️
Noen som jobber nattevakter her?
Jeg jobber 70% natt, 10 netter i mnd, og har lest at det ikke nødvendigvis er så sunt.
Noen som har erfaringer med dette? :)
 
Jobber selv 80% natt. Merker allerede at det er mye vanskeligere å holde seg våken enn tidligere :hungover: Blir spennende å se om jeg kan fortsette på natt hele svangerskapet. Har lest at det kan være større risiko for blant annet abort ved nattjobbing. Men jeg tenker som så at kroppen min er jo vandt med nattjobbing, så jeg tror jeg prøver så lenge det går :) Det er like mye stress (om ikke mer) på dagtid hos oss, så tror ikke det hjelper så mye for min del å gå over til dag/kveld uansett.
 
Sniker


Det ble sagt i mange år at nattjobbing økte risikoen for abort etc. De har visst gått bort fra å være så bastante fordi det er mange ting som spiller inn.
Det er viktigere hvordan en takler å jobbe natt eller å snu døgnet i utgangspunktet, noen tåler det jo bedre enn andre.
Også er det bedre å jobbe bare netter enn å veksle (turnus).

Litt ulik praksis rundtomkring om man automatisk kan få slippe netter og flyttes til andre vakter m/u nattillegg, og også vekslende om totalbelastningen da blir mer eller mindre
 
Jeg har også hørt at det er bedre hvis man er vant til nattevakter.
Men fikk høre om en artikkel på forskning.no i går, hvor de i en stor studie i Danmark har kommet frem til at det var 30% større sjanse for SA etter uke 8 hvis man jobbet 2 eller flere netter på rad, så da ble jeg selvfølgelig litt skeptisk :)
 
Jeg jobbet nærmere 80 % natt med første barnet. For meg fungerte det greit å jobbe natt første trimester, men utover andre ble knekken i 6-7 tiden alt for tung. Fikk da gradert sykemelding sånn at jeg fikk kortere vakter (sluttet 0530). I tredje trimester klarte ikke kroppen min å snu døgnet etter jobb, så da gikk jeg over til dag/kveld. Sjefen sa så fint gjennom hele graviditeten at "tilrettelegging er vi pliktet til, så det får vi til". Tror cluet med graviditet og nattejobbing er å kjenne etter på kroppen hva den trenger. Når det ble tyngre å jobbe natt enn hva det pleide, endret jeg arbeidsmåten/mengden for å redusere belastningen.

Gravid med nr 2 nå, jobber enda natt, men er enda i gradert foreldrepermisjon med førstemann, så jobber bare 1-2 vakter i uken :happy:
 
Jobbet natt gjennom hele første svangerskap (5-delt turnus), og har tenkt å gjøre det denne gangen også. Jeg er skikkelig b-menneske, og fungerer bedre på natt og kveld enn på tidligvakt. Det viktigste er at man føler seg ok tenker jeg, og at man får nok søvn :)
 
Jobber natt. Gjort det med de to andre også.
Gått fint. Fått med meg en ekstra assistent for å ta tunge løft etc i siste trimester. Har ikke gått tiden ut, blitt sykemeldt mot slutten.
 
Jeg jobbet masse natt sist gang jeg var gravid. Husker jeg leste en del om det på forkant for å finne ut om det kan være skadelig på fosteret. Etter å ha lest forskjellige forskningsartikler så bestemte jeg meg for at det var trygt nok så jeg fortsatte mine syv strake nattvakter på rad i mnd.
Det har gått helt fint med både gutten min og meg i ettertid :)
 
Det var ikke hyggelig å lese, men supert at det forskes på. Jeg jobber natt, har tidligere hatt en SA. Har et barn født med kromosomvariasjon, som jeg liker å kalle det. Er nå i uke 6, krysser fingere og tær for at alt skal gå bra :)
 
Jeg tar noen løse nattevakter her og der. Snakket med jordmor om det i dag og hun sa så lenge jeg får sove greit etterpå så var det ikke noe problem. Starter fast på natt om noen uker, men det tar vi når det kommer :)
 
Back
Topp