Nattevakter

Lodviss

Elsker forumet
Noen her som går nattevakter? Hvordan går det? Mtp unger oppi det hele? Dere får sjonglert det greit? Er det tungt å komme inn i rutinene igjen etterpå?

Hva er det som er bra med nattevakter (og negativt)? Og hvorfor fungerte det ikke for dere som slutta med det?

Tusen takk for svar! :)

gikk mye netter før,men det var før jeg fikk barn da,så har ikke noe erfaring på det.
Men de jeg synes var positivt var at det merktes veldig godt på lønna og at jeg jobbet mindre enn i en dag stilling(altså natta var fler timer,så ble mindre dager å møte opp på jobb)

det negative er at det er mindre sosialt og man får lite igjen av dagen.jeg sov ofte til 4-5 tida også reise igjen halv 10.Da fikk jeg bare 4-5 timer i våken tilstand på dagtid.

Jeg går ikke nattevakter, men har veldig lyst til å ha nattevakt-stilling når jeg er ferdig. Men man vet jo ikke hvordan kroppen takler det før man har prøvd. veldig forskjellig hvordan man takler det.

Mamma har hele tiden hatt 75% stilling på natt og var alene med meg og søskene, skjønner ikke at hun klarte det. Men mine minner fra barndommen var jo at mamma alltid var hjemme. Hun sov når vi var i barnehage og på skole og når vi kom hjem sto middagen på bordet. Vi gikk aldri på SFO og jeg følte at mamma virkelig var mye oss hos.

Hun sov jo noen ganger på ettermiddagene og kveldene, men da hadde vi jo som regel annet å gjøre uansett!

Nå er det bare en 50 % stilling jeg vurderer å søke på.
Går fra en 100 % stilling lederstilling på dagtid + 6. hver helg til en 50 % sykepleier på natt, altså kun turnus..
Men jeg ønsker å være med tilstede for jenta, samtidig som jeg vet at det kommer til å komme flere barn om ikke så altfor lenge (om jeg får det som jeg vil!), og da tenker jeg at dette kanskje dette er jobben jeg burde søke. Hun skal gå i barnehage 3 dager i uken. Da kan jeg være hjemme disse dagene, uten å få en haug med telefoner som jeg gjør i dag.

Hadde vært fint! Men samtidig går jeg ned 50.000 kr i grunnlønn, så er det jo en mindre stilling også, så jeg får jo enda mindre. Og vi har nettopp kjøpt oss hus. Trenger jo pengene, men samtidig så savner jeg å ha den tilstedeværelse når jeg faktisk er hjemme...

Uff, dette ble langt. Mange tanker. Hva hadde dere gjort?

Jeg har gått natt i et år nå, og vil aldri gå tilbake til dag/kveld. Jobber fra  2230 - 7 30, så jeg har kvelden fri.

Grunnen er at jeg slipper stresset på morgenen og jeg er hjemme når størstemann kommer fra skolen, noen som har resultert i en flinkere skolegutt med faste rutiner ang. lekser og spising. Før var han alene hjemme til kl 17, og da var det stress med middag for så å gjøre lekser etc.   Jeg har jo Pernille i bhg. så jeg sover på dagen, har ingen problemer med å sove når jeg har fri. Bare setter på vekkerklokka så jeg ikke sover så lenge

Har hvilende nattevakter jeg da, så sover fra 12-6 så fungerer ganske bra på dagtid også så jeg syns det fungerer veldig bra med barn og jobbe natt på den måten. Vesla merker jo ikke at jeg er borte nesten, drar når hun har sovnet og kommer tilbake når hun akkurat har stått opp :)

Også må man ikke jobbe like mye som i en vanlig jobb for å komme opp i brukbar lønn fordi man har natttillegg og fordi en nattevakt er på flere time renn en vanlig vakt så har mye mer fritid enn når jeg jobbet dag/kveld :D

Jeg elsker nattjobbing.
Da jobba jeg mens jenta sov, kom hjem, leverte i barnehage, dro hjem og sov, sto opp, laga middag, så var mann og barn hjemme. Nå går jeg jo bare hjemme, så jeg har ikke prøvd med 2 barn, men kan ikke se hvorfor det skal bli værre.
Og for ikke å snakke om at man får lange friperioder.
Men det kommer jo an på deg da. Noen takler ikke å jobbe natt, og sliter med å komme tilbake i vanlig gjenge igjen.

Takk for innspill, kom gjerne med flere! ;)

Jeg har hatt hvilende nattevakter før, og det går jo veldig fint. Er jo nesten som å være hjemme, og sover jo 6 t. Men våkennattevakter sliter jeg med å få sove noe før jeg skal på jobb. Er slitsomt å gå 24 timer uten søvn. Men nå kan jeg jo ikke det uansett for Alma er jo som regel hjemme de dagene jeg skal starte med nattevakt. Men går seg vel til. Nå er det jo ikke sikkert at jeg får jobben en gang om jeg søker, men jeg vil ikke søke før jeg er litt mer sikker enn jeg er nå. For det gir jo ikke så bra signal om jeg søker meg bort fra den jobben jeg har nå. Særlig viss jeg egentlig ikke er sånn kjempeinteressert, men det tror jeg nok. Ser på turnusen at jeg da evt. skal jobbe 4 nattevakter etter hverandre etterfulgt av halvannen uke fri! Luksus!! :D ;)

Jeg jobbet nattevakter før, under og nå etter svangerskapet.

Etter jeg har fått eldstemann på skolebussen og levert minstemann i barnehagen så legger jeg meg igjen og sover ett par timer.
Så er jeg våken når resten av familien kommer hjem og det er herlig! :)

Jeg får tid på morgenen og på kvelden med de :)

Jeg jobbet nattevakter før, under og nå etter svangerskapet.

Etter jeg har fått eldstemann på skolebussen og levert minstemann i barnehagen så legger jeg meg igjen og sover ett par timer.
Så er jeg våken når resten av familien kommer hjem og det er herlig! :)

Jeg får tid på morgenen og på kvelden med de :)

Back
Topp