nattevakter som gravid

*Ingunn*

Flørter med forumet
Jeg jobber 70 % nattevakter, og lurte på hvilke erfaringer dere hadde med det.
Flere og flere anbefaler meg å slutte på natta pga ekstra stor belastning for kroppen. Er liksom tung nok for kroppen å gå gravis, så nattevakter i tillegg..
Kjenner jeg blir usikker. Begynte i denne jobben i desember... 3 dager før jeg fant ut at jeg var gravid..

Men noen som har jobbet nattevakter? kjenner noen med erfaing og vet hvordan det var for dem?

Eg ville snakket med legen, har hørt fra fleire at nattevakt ikkje er så bra, men eg vil ikkje si sikkert kva grunnen er for det blir bare å skremme unødvendig. En lege vil vite sikkert om du kan jobbe natt eller om du bør tenke på å få dagvakter. Jobben er i så fall pliktet til å gi deg tilrettelegging

Det anbefales å ikke jobbe nattevakter når man er gravid, så dette ville jeg tatt en prat med legen om så snart som mulig. Evt. bedriftslege om det er en på din arbeidsplass. Du har krav på tilrettelagt arbeid når du er gravid.

På jobben min er det stort sett ingen som jobber netter når de går gravide. Sjefen min har tilrettelagt min turnus for at jeg skal slippe å gå netter. Det er vel som du sier, at kroppen har nok med å være gravid, og at det da er unaturlig å være våken om natten. Nattevakter kan være tunge nok når man ikke er gravid, ettersom kroppens naturlige mønster er at den skal sove om natten.

Selv mistet jeg den forrige mens jeg var på nattevakt, og syns derfor det er ekstra guffent. Selv om jeg vet at dt var ikke selve nattevakten som gjorde at jeg mistet så tenkte jeg på det når jeg gikk natt her like etter jeg fant ut at jeg var gravid igjen. Derfor var sjefen veldig hjelpsom.

Sier ikke dette for å skreme deg, men jeg foreslår at du snakker med sjefen din og ser om han/hun kan hjelpe deg jeg.

Ellers lykke til med den lille spiren!

Hei går i tredelt turnus sjøl og jordmor sa til meg at jeg bare måtte si i fra om det ble for tung så skulle det ordnes slik at jeg fikk slippe det. Men ikke at jeg måtte kutte det ut, vet flere hos oss har gått en del netter ( men ikke bare netter) i starten, men det er få som gjør det mot slutten. Tror det er veldig individuelt i forhold til hvordan kroppen din takler nattevakter i utgangspunktet og nå som gravid.. merker du stor forskjell?
Skal på min andre nattevaktshelg nå som gravid, og merket at det var tyngre ja men det gikk, så denne helgen blir litt en test på å se om det går greit foreløpig :) Lykke til da [:D]

Takk for svar folkens :)
Jeg merker det er tyngre ja. Er dager der jeg har kjørt gråtene på jobb pga jeg er såå sliten. Uka som kommer nå skal jeg ha 5.. jeg gjentar 5 nattevakter... Den gruer jeg meg litt til faktisk nå. Men har tenkt til nå at det sikkert bare er akkuratt nå det er tungt pga jeg trenger 12 timer søvn og får ikke det. Tenker liksom at bare hvis jeg holder ut noen uker til, så våkner jo kroppen litt mer til og energien kommer tilbake.
Er 11+2 i dag..

Får ta en prat med jordmor...

I min jobb som sykepleier ble jeg automatisk tatt av nattevaktene når jeg ble gravid. Dette var pga at nattevakter ikke anbefalles for gravide, og pga at man som gravid ofte er trøttere og dette kan medføre mer arbeid for kollegaene. Jeg kjenner likevel mange kvinner som har gått nattevakter gjennom hele svangerskapet, og de mener at det ville vært tyngre å gå tidligvakter fra kl 0645 om morgenen enn hva det er å gå nattevakter. Selv merket jeg det veldig på kroppen at nattevaktene ble tyngre når jeg ble gravid. Holdt på å sovne ved midnatt.

Uansett hva du velger så har du rett på tilrettelegging i svangerskapet. Det er nå en gang slik at det er oss kvinner som skal bære frem barn, og vi bør derfor ikke være redd for å fortelle sjefen at vi bærer på en liten en, og vi bør ikke være redd for å kreve den tilretteleggingen som er viktig for vår og vårt barns helse [:)]

Lykke til [:)]

Hmm når jeg leser dette så blir jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg jobber 75 % natt med 3, 4, 5 netter på rad.. Jeg er 4 uker på vei .. Jobber på aldershjem for demente, hvor det er mye stress og utagering.. Så jeg er kjempe usikker på hva jeg skal gjøre.. Skal på jobb i natt og kjenner jeg gruer meg til alt stresset.. men jeg vil jo gjerne jobbe ellers blir ventetiden fryktelig lang...

Jeg jobbet nattevakter da jeg fant ut at jeg ble gravid. Sjefen min flyttet meg rett på dagjobbing. Forsøkte å jobbe et par vakter før jeg fortalte sjefen, men det var utrolig tungt. Jeg ble mye mer kvalm på nattestid og hadde vanskelig for å holde meg fokusert og våken.
Nattarbeid kan også øke sjansen for SA. Kroppen trenger en normal rytme og mye hvile når man er gravid. Tenk hvor mye krefter kroppen bruker på å "gro" et nytt menneske. Tror ikke nattevakter er tingen da :)

Men uansett, ikke si opp jobben! Gravide har rett på tilrettelegging til dagvakter! Du skal ikke skamme deg over å være gravid. Kvinner blir gravid - slik er det bare :)

Back
Topp