Nattevakter (sikkert igjen)

Prikken

Glad i forumet
Sensommerbarna 2019
Jobber 50% natt (2 netter uke + 3 netter helg) og blir jo ikke helt klok på hva som er anbefalt i denne Google verden :bored:
Legen min "vet ikke".. forsåvidt hans to favorittord :bored: Jordmor visste heller ikke.. ho sa ho tenkte kanskje jeg burde trappe ned nattevakter sånn uke 24 :bored:
Er det noen helt tydelige anbefalinger på dette noe sted?
Altså ikke sånn syns og tenker og mener og tror.. men noe med vitenskapelig forankring? :)
 
Ikke vitenskapelig men mange som trapper ned, hvordan opplever du det da?
 
Mange som sliter med søvn og og trapper ned. Det er iallefall ikke anbefalt å jobbe natt om man forsøker å bli gravid.
 
Kommer helt ann på hvordan du føler det selv
 
Har hørt at det ikke er bra å jobbe natt som gravid. Tærer ekstra på kroppen. Og de jeg kjenner som gjorde det før/ i tidlig graviditet. Har fått tilrettelagt til dagvakt/kveldsvakt under graviditeten.

Men du må jo også kjenne på dette selv og hvordan du føler det.
 
Jeg fikk streng beskjed om at man ikke skulle jobbe natt i graviditeten, fra uke 20 ble jeg flyttet over til dag, men behold natt tillegget
 
Jeg fikk streng beskjed om at man ikke skulle jobbe natt i graviditeten, fra uke 20 ble jeg flyttet over til dag, men behold natt tillegget

Så rart! Jeg fikk beskjed om at så lenge jeg fikk sove godt etter endt vakt, så gikk det helt fint å jobbe natt.

Jobbet natt frem til uke 35 sist, var veldig sliten på slutten, men det hadde jeg jammen vært om jeg jobba dag/kveld og. Fordelen med nattarbeid er at jeg har lange friperioder hvor jeg kan hente meg inn, jeg jobber BARE natt. Altså, så slipper jeg turnus forøvrig. Hverken fastlege, legene på sykehuset eller jordmor sa noe annet enn at det var flott at jeg var i jobb.

Jobber 95% natt nå. Spørs om jeg holder ut like lenge denne gang, men skal holde ut på natt så lenge jeg kan.

Jeg tenker at alle er forskjellige, og vi må selv kjenne på kroppen hva som føles greit ut. Tror kroppen sier i fra dersom vi presser oss for hardt. Det være om man jobber dag, kveld, natt, kontor eller hva som helst.
 
Fikk vaktfritak om natten i 3.trimester fra arb. giver (vi hadde visst rett til det i helseforetaket hvor jeg jobbet). Da jeg var gravid med nr 2 spurte jeg om å slippe natt og fikk dette innvilget uten problem. Kan du eventuelt høre med arbeidsgiver om du slipper natt mtp graviditeten? Ellers har jeg hørt at man kan ha rett på svangerskapspenger (husker ikke hva det het), men det er det som er i stedet for sykemelding hos gravide når jobben blir for "risky" når man er gravid og lurer på om det ikke og gjelder nattarbeid?
 
Min arbeidsgiver tillater ikke at gravide jobber natt selv om det er stillesittende/rolig arbeid.

Tror det er frarådet hvis det er en mer fysisk krevende jobb / mye på beina om natten, og at hvis du selv får sove godt etter nattevakt og sånt så bør det gå helt fint :) Det viktigste er nok å kjenne etter på hvordan du opplever det.
 
Min arbeidsgiver tillater ikke gravide å gå nattevakter. Fra uke 12 går man heller ikke kveldsvakter og helgevakter. Dette er i psykiatri med begrunnelse i at bemanningen er lavere og at det derfor er forhøyet risiko ved eventuelle utageringer. Så nattevakter går rett over på svangerskapspenger - jeg gikk over på svangerskapspenger for kveldsvaktene og helgevaktene mine, og etterhvert også for dagvaktene da voldsrisikovurderingene ble forhøyet.
 
Back
Topp