Nattevakter og svangerskap

Annemarie

Betatt av forumet
Hei! Er det noen av dere som har en jobb med nattarbeid her? Jeg har fått høre at man SKAL ha fritak fra nattevakter når man er gravid, er det noen som vet om dette stemmer, eller om man faktisk kan velge å ikke fritas? Jeg jobber i turnus med nattevakter å pga ferieavvikling så har jeg ikke samvittighet til å be om fritak, men jeg overhørte noen som snakket om akkurat dette å de sa at det var direkte skadelig for gravide å jobbe natt å at det ikke er noe man kan velge å jobbe. Stemmer dette, er det noen som vet?
 
Hvorfor skal det være skadelig? Det har jeg aldri hørt om før, og jeg kjenner flere som har jobbet natt å vært gravid. Det må jo komme ann på formen din om du jobber natt, dag eller kveld :)
 
Det er større sjanse for spontanabort og tidlig fødsel, samt senskader som konstentrasjonsvansker, lese- og skrivevansker blant annet. Men de vet ikke hvor ofte man må jobbe natt for at det skal være skadelig.
Grunnen kan være at det blir trøbbel i hormonproduksjon når man jobber natt, men de er ikke 100% sikker på grunnen.
Men igjen sier noen at om den gravide selv ønsker å jobbe natt og er sikker på at de får nok søvn, så skal det ikke være noe problem, for det er jo en del som mister, selv om de sover på natta og jobber på dagen.
Så du må nesten kjenne på det selv. Jeg er stort sett våken om natta nå pga kvalmen og ingen sier at det er farlig liksom.
 
Jeg jobber bare natt. Legen sa sist jeg var gravid att jeg kunne jobbe natt fram til jeg var omtrent halvveis i svangerskapet. Spurte egentlig ikke hvorfor jeg ikke kunne jobbe lenger enn det? men tenker at det må være opp til den gravide og hvordan formen kjennes ut.
 
Jeg jobber og natt pga ferie og vil att noen skal vert hjemme på dag med mine 2 barn. Jeg tror så lenge man får nok hvile går det bra.og så lenge jobben på natt ikke er så tung.
 
Takker for svar Jeg har et håp om jeg skal være like heldig på dette svangerskapet som på de 2 forrige at jeg jobbet fult helt til permisjonen, men får ta ting som det faller seg. Har bare aldri hørt om før om at man måtte ha fritak for nattevakter fordi man er gravid liksom. Har nettopp kpmmet tilbake etter 4 uker ferie og har første nattevakter som gravid neste uke, tenker jeg prøver å ser hvordan det går å så får jeg heller be om fritak hvis det ikke går så bra. Er jo ferie avvikling på jobb å ikke rom for fritak fra noe som helst så det er ikke gunstig om jeg hadde måttet bedt om fritak for nettene mine
 
Jeg jobber kun natt, men får nok ikke jobbe etter 12 uker. Det er på grunn av fare for vold på jobben og ikke pga nattarbeid! Jeg merket dog at jeg synes det var lettere å jobbe natt enn dag/kveld, fordi jeg var mye trøttere på dag/ ettermiddag! Men nattarbeid er definert som risikoarbeid i regelverket for svangerskap i arbeidslivet! :)
 
Jeg jobber kun natt, men får nok ikke jobbe etter 12 uker. Det er på grunn av fare for vold på jobben og ikke pga nattarbeid! Jeg merket dog at jeg synes det var lettere å jobbe natt enn dag/kveld, fordi jeg var mye trøttere på dag/ ettermiddag! Men nattarbeid er definert som risikoarbeid i regelverket for svangerskap i arbeidslivet! :)

Vold? Hjelp!!
 
Jeg jobber 62% natt og 38% dag. Har vært sykemeldt no i snart 3 mnd pga forlite søvn etter nattevaktene. Jeg får ikke sove verken på natten eller når eg kommer hjem fra nattevakt. Så da har legen rett og slett sykemeldt meg.

Jeg regner med jeg fortsatt blir sykemeldt fra nattevaktene ut svangerskapet, dette i sammenheng og med at jeg jobber med en utagerende pasient. Så å fortsette p jobbe med han igjennom svangerskapet er ikke akkuratt trygt.

Men selvsagt så er det andre som går nattevaktene igjennom svangerskapet sitt. Alle er forskjellige :)
 
Man kan søke om svangerskapspenger om man jobber natt. Nattarbeid står til og med som ett av eksemplene til hvem som kan søke sv.skap penger, fordi det kan være skadelig for mor og barn.
 
Takker så mye for svar. Jeg merket stor forskjell på hvordan kroppen fungerte på nattevaktene jeg hadde nå å hvordan den fungeeer normalt, så det er nok ikke noe jeg kommer til å fortsette med langt inn i svangerskapet.
 
Back
Topp