Nattevakt.......

lille gull på veg....

Betatt av forumet
No har jeg nettopp komt på nattevakt... Lurer på hvordan det skal gå i natt, har ikke fått kvil før jeg reiste... Men er det ikke noe med at man kan bli sykemeld i fra nattevakt når man er gravid ???

eg mener å ha hørt at det er ikke bra å jobbe natt når en er gravid, men kan ikke love at det er riktig. snakk med legen din du :)

Det heter seg på pent at man har krav på tilrettelegging når man er gravid. Men det betyr også at du må fortelle at du er det. Å ha møte med sjefen din for å unngå nattevakte. Legen din kan gradert sykemelde deg, aktiv sykemelde deg el gi deg %vis sykemelding..:)

Skulle visst ha gått inn her før i kveld, har også vært på nattevakt, ferdig om 45 min :-) Ei jeg jobber med gikk 60% på natt og ho fikk kontorjobb istedet for da ho ikke fikk sove etter nattevakt. Nå var ho litt lengre på vei, men det har vel ingen betydning!

på jobben vår går ingen gravide nattevakter. de blir satt over på dag/ kveld, med en gang de forteller det. er noe med at gravide ikke skal jobbe natt.

MissFine skrev:
Skulle visst ha gått inn her før i kveld, har også vært på nattevakt, ferdig om 45 min :-) Ei jeg jobber med gikk 60% på natt og ho fikk kontorjobb istedet for da ho ikke fikk sove etter nattevakt. Nå var ho litt lengre på vei, men det har vel ingen betydning!

Hvor langt du er på vei har ikke noe å si:)

Har det ikkje noko å sei kor langt ein er på veg? Eg har ei venninne som jobber i ambulanse, ho er 16 veker på veg. Jobbar ein del døgnvakter, og da blir det ikkje mykje kvil..
Ho har ikkje fått noko tilrettelagt, sjukmelding eller noko. Jordmora sa til ho at det ikkje var før seinare i svangerskapet at ein måtte slutte med nattevakt..

AudiMamma skrev:
Det heter seg på pent at man har krav på tilrettelegging når man er gravid. Men det betyr også at du må fortelle at du er det. Å ha møte med sjefen din for å unngå nattevakte. Legen din kan gradert sykemelde deg, aktiv sykemelde deg el gi deg %vis sykemelding..:)

Dem gikk bort fra aktiv sykemelding i sommer. Finnes ikke mer :)

lykkeliten123 skrev:
Har det ikkje noko å sei kor langt ein er på veg? Eg har ei venninne som jobber i ambulanse, ho er 16 veker på veg. Jobbar ein del døgnvakter, og da blir det ikkje mykje kvil..
Ho har ikkje fått noko tilrettelagt, sjukmelding eller noko. Jordmora sa til ho at det ikkje var før seinare i svangerskapet at ein måtte slutte med nattevakt..

Nei, det har ingenting å si. Man har jo forskjellige behov gjennom hele svangerskape

Man har krav på fritakelse fra nattevakter når man er gravid ja, uansett hvor langt man er på vei Det kan være ganske skadelig for kroppen å være oppe på natten så mye Kroppen lager ett spesielt hormon når du legger om døgnrytmen på den måte, og det er ikke bra... Men, hør med din lege :)

På jobben min får gravide i hvert fall slippe nattevakt. De har da kun dag / kveld-turnus, Tror noen søker seg over til kontorjobb med vanlig kontortid også, kommer an på hva de passer til / hva som er ledig. Jeg har også hørt det ikke er bra for gravide å gå nattevakt.

Har hørt en del forskjellig, men på min jobb pleier vi ikke gå netter, men det var ei som jobba netter lenge. Selv fikk jeg legerklæring, og det har jeg tenkt å spørre om denne gangen og! På min jobb er det fullt kjør hele natta. Og jeg har og hørt at det ikke er bra å jobbe netter som gravid. Men vet det er mye forskjellige meninger om det, så kommer veldig an på hvilken lege/jordmor du snakker med.

Har vært på nattevakt selv i natt jeg... Har ei igjen nå, før jeg forteller.... Tror vi får passiv natt istedefor aktiv natt når man er gravid her.... Har sovett litt i dag, og skal forsøke å sove litt til før jeg drar på ny nattevakt.....

Back
Topp