Nattevakt og gravid.

Vårglede2023

Andre møte med forumet
Hva reglene for å jobbe nattevakt når man er gravid ? Sjefen mener at jeg ikke skal jobbe vakter som går fra kl 23-07 og kl 00-08, men at jeg fint kan jobbe vakter som går fra kl 03-11, kl 04-12, kl 05-14 da dette ikke regnes som nattevakter mener han ? Stemmer dette ? Er gravid i uke 18.

05-14 er vel uansett en dagvakt bare tidlig start. Snakk med jordmor hva som defineres som nattarbeid?

Det var uansett noen rare vakter, hva jobber du med?

Jobber i helsevesenet og her er natt 23-07:00 (altså dag begynner 07:00). Du vil jo ha noen «nattearbeidstimer» i alle de skiftene, kanskje med unntak sv 05:00, men vet ikke hvordan det defineres. Uansett om du ikkke er komfortabel med å jobbe de tidene så ville jeg tatt det opp med lege/JM/bedrifthelsetjeneste o.l. Du vil ikke nødvendigvis få alle de samme «byrdene» som en hel nattevakt nødvendigvis, men det kan allikevel være for tungt og du har krav på tilrettelegging. Snakk med jordmor er nok en god ide :)

Sånn generelt sett er det ikke noe *regler* på det, det bare regnes som 'forhold som kan være uheldige' under arbeid som gravid, og nevnes i en liste sammen med bl.a. liten mulighet til å ta pauser, risiko for vold og tunge løft.

Screenshot_2022-09-14-23-48-36-24_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Det er ikke forbudt å jobbe sånn om kroppen sier det er greit; Men det er altså en ting du kan få tilrettelagt hvis det er til særlig ulempe for graviditeten.
(Forøvrig tenker jeg at alt før kl 06 er nattarbeid :p ) Men ta det uansett opp med jordmor!

Back
Topp