Nattevakt og gravid

Ompalompas

Forelsket i forumet
September To Remember 2022
Hva gjør dere som jobber netter når dere blir gravid? Jeg leste en artikkel fra et studie i Danmark gjort i 2019 at man øker risiko for spontanabort med 32% dersom man jobber to eller flere netter i uka. Jeg har ren nattevaktsstilling og ønsker ikke si på jobb at jeg er gravid før uke 12. Skal jeg da gå sykemeldt i nesten to mnd, eller bare gå på jobb og satse på det beste? :(

Du bør gå i dialog med arbeidsgiver om at du vil gå over til dagstilling hvis du ikke vil gå netter. Folketrygden (sykemelding) kan ikke betale for at du ikke vil fortelle din arbeidsgiver at du er gravid. Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge i svangerskap. Arbeidsgiver har taushetsplikt og kan ikke fortelle videre.
Hvis det absolutt ikke går å si det til arbeidsgiver kan legen skrive avventende sykemelding om at du skal over på dagtid og unngå netter.

Du bør gå i dialog med arbeidsgiver om at du vil gå over til dagstilling hvis du ikke vil gå netter. Folketrygden (sykemelding) kan ikke betale for at du ikke vil fortelle din arbeidsgiver at du er gravid. Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge i svangerskap. Arbeidsgiver har taushetsplikt og kan ikke fortelle videre.
Hvis det absolutt ikke går å si det til arbeidsgiver kan legen skrive avventende sykemelding om at du skal over på dagtid og unngå netter.
Takk for svar :happy: Jeg har mistet flere ganger og derfor ikke lyst til å fortelle sjefen om det enda. Får bestille meg legetime og høre hva legen tenker er det beste, men håpet å få innspill på hva andre gjør som også jobber netter:anyone

Jeg ble sykemeldt tvert da legen min fikk vite at jeg bare jobbet natt (var bare 4 uker +noe smått). Selv trodde jeg det var fordi jeg spottet, og ønsket å begynne i jobb igjen da jeg passerte 12 uker - men det fikk jeg ikke lov til. Hun sa at ingen gravide skulle jobbe natt, da risikoen både for abort og prematur fødsel var for stor.
På møte med bedriftshelsetjenesten noen uker seinere, bekreftet også de at gravide ikke skulle jobbe natt. For min del så var bekkenløsningssmertene allerede så store, at det ikke var aktuelt å jobbe dag/aften, så jeg forble sykemeldt hele svangerskapet.

Jeg ble sykemeldt tvert da legen min fikk vite at jeg bare jobbet natt (var bare 4 uker +noe smått). Selv trodde jeg det var fordi jeg spottet, og ønsket å begynne i jobb igjen da jeg passerte 12 uker - men det fikk jeg ikke lov til. Hun sa at ingen gravide skulle jobbe natt, da risikoen både for abort og prematur fødsel var for stor.
På møte med bedriftshelsetjenesten noen uker seinere, bekreftet også de at gravide ikke skulle jobbe natt. For min del så var bekkenløsningssmertene allerede så store, at det ikke var aktuelt å jobbe dag/aften, så jeg forble sykemeldt hele svangerskapet.
Man skal vel heller ha svangerskapspenger istedenfor sykepenger

Du bør kontakte jordmor. De har ofte mer erfaring ift svangerskapspenger. Det er bedre å få svangerskapspenger, men da får også arbeidsgiver se søknaden og årsaken til at det søkes. De er også pliktig til å forsøke å flytte deg til annet arbeid. Hvis du overhodet ikke vil at arbeidsgiver skal vite noe, så er sykemelding enklere da arbeidsgiver ikke ser årsaken til at det søkes. Men du kan også risikere å møte en lege som faktisk ikke vil skrive ut sykemelding basert på den årsaken alene. De må nemlig registrere en diagnose som nav godtar.

Man skal vel heller ha svangerskapspenger istedenfor sykepenger

Mulig, men det var aldri et tema fra legen min sin side :) Jeg kunne dessuten ha blitt omplassert til dag/aften, da det alltid er behov på min arbeidsplass - selv om heller ikke det var et tema fra arbeidsgiver de første ukene av svangerskapet. Og da jeg ønsket meg tilbake i jobb, var som sagt bekkenløsningen allerede så ille at det ikke var mulig med dag/aften, når jeg heller ikke fikk jobbe natt. Og bekkenløsning er jo ikke til fare for fosteret, så da var jo heller ikke svangerskapspenger aktuelt for meg :)

Jeg jobber både dag og natt. Jeg var lenge sykemeldt fra nattevakter, men det var fordi jeg var for dårlig til å jobbe natt. Jobbet da bare dag i stedet. Var ikke sykemeldt hele graviditeten og jobbet vanlig natt ellers.

Back
Topp