Natteskrekk eller mareritt?

AnneS

Forumet er livet
VIP
Desemberlykke2017
Inatt våknet frøkna og hyyyyylte av full hals. Hun var helt fra seg, men samboer kunne ikke se hva det var. Hun virket litt "borte", i sin egen verden, men samtidig snakket (deriblant spurt etter Mamma) hun.
Noen som har erfaring med at ungene får mareritt eller med natteskrekk?

Høres ut som min 2 åring. Han er sånn innimellom. Jeg har alltid tolket det som mareritt siden han snakker.

Eldste min på 3,5 år drømmer utrolig mye og kan gjøre sånt ved mareritt..

Forskjellen på nattskrekk og mareritt er vel at ved nattskrekk så er barnet fortsatt i dyp søvn, selv om barnet kan sitte i senga å skrike. Ved mareritt så våkner de som regel.
Ved nattskrekk så får man heller ikke god kontakt og kan snakke med barnet

Det har (foreløpig) ikke skjedd igjen heldigvis, så var nok bare et mareritt :) men samboer syns det var litt ubehagelig da hun ikke ga respons til han, hun bare gråt etter mamma:sorry:

Forskjellen på nattskrekk og mareritt er vel at ved nattskrekk så er barnet fortsatt i dyp søvn, selv om barnet kan sitte i senga å skrike. Ved mareritt så våkner de som regel.
Ved nattskrekk så får man heller ikke god kontakt og kan snakke med barnet
Så oppklarende:)
Jeg har sakt at han helt sikkert har mareritt. Skriker, sitter i sengen men ikke våken:dummy: blir aldri vant til det heller:angelic:

Har erfaring med både nattskrekk og mareritt da eldstemann slet mye med det da han var rundt 2,5- 3 år - veldig slitsomt for både han og oss :( Når han hadde nattskrekk fikk vi ikke ordentlig kontakt med han, og prøvde vi å trøste ved å ta på han ble det nesten bare verre. Så vi var inne hos han og bare snakket lavt til han , type ` mamma og pappa er her`. Helsesøster sa at både mareritt og nattskrekk er visst opplevelser som hjernen prøver å fordøye i løper av natten, husker ikke ordrett hva hun sa den gangen :wacky:Når de to eldste har hatt mareritt så er det samme skrikingen ved nattskrekk, men vi får kontakt og kan trøste de. Og di husker at di har hatt mareritt neste dag. Eldstemann husket aldri at han hadde hatt nattskrekk / vært redd/grått i løpet av natten.

Så det høres mest ut som mareritt selv om jeg ikke er noe ekspert der :D

Back
Topp