Nattesøvn

• Trådstarter Trådstarter SecondChance
  • Opprettet Opprettet
S

SecondChance

Guest
jeg blir så frustrert - og sliten. Våkner hver natt i tretiden og må tisse. Klarer ikke å sovne igjen før rett før vekkerklokken ringer. Har alltid hatt vansker for å finne søvnen, men nå blir jeg ekstra sliten av det ettersom graviditeten allerede krever sitt.

Noen tips for nattesøvnen?

Jeg pleier ikke å ha problemer med å sovne igjen, men ser problemet ditt. Utrolig slitsomt å ligge å vri seg i sengen. Jeg tror et godt tips er å prøve å ikke tenke «å neeeei, jeg får ikke sove!!!». Men heller bagatellisere det litt og tenke at man sovner til slutt, eller akseptere at morgendagen blir tung. Det synes jeg hjelper veldig.

Her er de tingene jeg passer på å gjøre når jeg er oppe på natten og tisser:
- skrur på minst mulig lys, unngå å sjekke klokka på mobilen (mye lys som gjør meg våken)
- prøver finne ut om det er andre årsaker til at jeg ikke får sove: kjenner etter om jeg er tørst, i så fall drikker jeg litt for å lindre tørsten. Tar meg et knekkebrød, hvis jeg ikke har fått sove igjen. Kanskje var jeg sulten?
- er jeg kald eller varm? Samboeren liker å ha det kaldt på soveromme, noen ganger har jeg lagt meg på sofaen i stua.
- har jeg sovet for mye tidliger på dagen? I så fall er det bare å finne seg i mindre søvn på natta (leser gjerne på mobilen da).

Det er noen av tingene jeg kom på i farten.

Så utrolig slitsomt :( Er det noen andre som har gode tips som kanskje kan hjelpe litt?

Har du prøvd sånne lydfiler? De hjelper jo ikke mot at du våkner, men om du bruker litt tid på å venne deg til de, skal de visst framskynde innsovningen igjen...

Har en søster med søvnvansker, og hun hører på regnlyder når hun skal sove. Da forbinder hun lyden med søvn, og hun ligger ikke å tenker på andre ting.

Dette strevde jeg også med i starten. Men jeg var sykemeldt så da fikk jeg hentet meg inn igjen og sov litt i løpet av formiddagen.

Jeg vet ikke om noen konkrete triks annet enn at man må prøve å ikle stresse seg opp over at man ikke sovner igjen med en gang. Da blir man bare liggende og snu og vri på seg.

Ellers kan man jo tenke på det lille positive i det dette. Og det er at dette er en liten øvelse i den kommende nattevåkingen når babyen skal ha mat og kos x antall ganger i løpet av natten[emoji38][emoji7][emoji85]

Vanlige søvnhygieniske tiltak er jo;
- Det å bare akseptere situasjonen. At du ikke får sove og ikke stresse med det. Det er tross alt ikke verdens undergang!
-Ikke se på klokka
-Ikke bruke skjerm, pc eller mobil eller tv
-Stå opp om du har ligget lenge å vridd deg. Drikk pittelitt vann, men ikke mye og kanskje en liten youghurt eller banan.
-Ha det svalt på soverommet, ikke ha det varmt og ha frisk luft.
-Bruk ørepropper mtp støy

håper noen kan være til hjelp.. :confused2

Last edited:
Har du prøvd sånne lydfiler? De hjelper jo ikke mot at du våkner, men om du bruker litt tid på å venne deg til de, skal de visst framskynde innsovningen igjen...

Har en søster med søvnvansker, og hun hører på regnlyder når hun skal sove. Da forbinder hun lyden med søvn, og hun ligger ikke å tenker på andre ting.

Hei! Takk for tips, jeg har prøvd å høre på meditering og regnlyder samt en del andre "sovelyder" Nå har jeg endelig begynt å sovne litt lettere men sliter med at jeg ikke har sammenhengende søvn, jeg tror det hele henger sammen med at jeg er stresset over å ikke får sove som bare fører til en ond sirkel. Men det er bedre nå enn det det var [emoji28]

Dette strevde jeg også med i starten. Men jeg var sykemeldt så da fikk jeg hentet meg inn igjen og sov litt i løpet av formiddagen.

Jeg vet ikke om noen konkrete triks annet enn at man må prøve å ikle stresse seg opp over at man ikke sovner igjen med en gang. Da blir man bare liggende og snu og vri på seg.

Ellers kan man jo tenke på det lille positive i det dette. Og det er at dette er en liten øvelse i den kommende nattevåkingen når babyen skal ha mat og kos x antall ganger i løpet av natten[emoji38][emoji7][emoji85]

Jeg er også sykemeldt men etter x antall netter uten noe som helst søvn følte jeg meg helt zombie.. fikk ikke til å sove på dagtid heller. Nå har innsovningen begynt å komme seg [emoji120] Gruer meg til våken netter allerede[emoji28]

Vanlige søvnhygieniske tiltak er jo;
- Det å bare akseptere situasjonen. At du ikke får sove og ikke stresse med det. Det er tross alt ikke verdens undergang!
-Ikke se på klokka
-Ikke bruke skjerm, pc eller mobil eller tv
-Stå opp om du har ligget lenge å vridd deg. Drikk pittelitt vann, men ikke mye og kanskje en liten youghurt eller banan.
-Ha det svalt på soverommet, ikke ha det varmt og ha frisk luft.
-Bruk ørepropper mtp støy

håper noen kan være til hjelp.. :confused2

Tusen takk for tips![emoji173]️

Til trådstarter: jeg beklager (skylder på pregnancy-brain) men jeg hadde fulgt denne tråden og trodde det var jeg som hadde spurt etter tips fordi jeg slet med søvnen akkuratt som deg, derfor har jeg svart som om det skulle vært min egen tråd var ikke meningen å stjele den eller noe[emoji23][emoji23]

Men søvnen min har ihvertfall blitt bedre etter jeg klarte å slappe av å tenke "det er ikke farlig om jeg ikke sovner" og etter hvert så klarte jeg det. Hvis du ligge lenge våken i senga kan det være lurt å stå opp å sette seg en annen plass og feks lese en bok eller noe i noen min også prøve å legge seg igjen. Varm melk med honning drikker jeg også før jeg legger meg også har jeg hørt at det kan hjelpe å ta seg en dusj 1-2 timer før for å senke kroppstemperaturen. Kanskje du kan prøve å unngå å drikke noe etter et visst kl slett på kvelden så du ikke må opp å tisse på natta? Håpe du har fått det eller får det bedre med søvnen du også[emoji173]️

Back
Topp