Nattesøvn og kveldsmat...

Den perfekte mor er påan igjen

Forelsket i forumet
Marsboere 2020
Påskekyllingene 2020
Februarlykke 2022❄️
Diktatoren har endelig begynt å legge seg om kvelden, selv om han våkner innimellom og trenger trøstepupp:love7 Men der han før sov ca 3 timer, noen ganger nesten 5 timer om nettene, går det sjelden så mye som 2 timer nå. Våkner etter ca 1,5 time noen ganger før, noen ganger litt senere. Er dette en slags uvane, eller kan det tyde på at det nærmer seg innføring av mer mat før legging enn morsmelk? Han er fire måneder om 1,5 uke, så det nærmer seg jo aktuelt... Hva er deres erfaring?
 
Det kan også være den kjente 4 month sleep regression. Søvnmønsteret kan endre seg litt til det "dårligere" før det kanskje blir bedre. Det er i den perioden søvnen endrer seg mest mener jeg å ha lest.

Gutten min har noen netter der han vil ha mat oftere enn andre, men prøver å drøye fast føde til 5 nærmere 6 mnd. Han virker fornøyd ellers i døgnet.
 
Diktatoren har endelig begynt å legge seg om kvelden, selv om han våkner innimellom og trenger trøstepupp:love7 Men der han før sov ca 3 timer, noen ganger nesten 5 timer om nettene, går det sjelden så mye som 2 timer nå. Våkner etter ca 1,5 time noen ganger før, noen ganger litt senere. Er dette en slags uvane, eller kan det tyde på at det nærmer seg innføring av mer mat før legging enn morsmelk? Han er fire måneder om 1,5 uke, så det nærmer seg jo aktuelt... Hva er deres erfaring?

om du googler «four month sleep regression» så finner du god forklaring på hva som skjer og tips til hva som kan hjelpe ☺️ Jeg begynte å gi grøt da det samme skjedde her, men han ble steinhard i magen stakkar, så har tatt det litt bort. Sist gang hadde jeg ordnet melkeflaske samtidig og han ville heller ha den enn grøten, da hører jeg på han, så prøver vi grøt litt senere ☺️
 
Det er ganske delte meninger om grøt for å få mer søvn ved 4 mnd. Ammehjelpen basere seg på forskning som sier det ikke hjelper, men er de som er uenig med dem.

Som nevnt over så har vi 4 months sleep regression (kan komme ved 3 mnd, de er jo forskjellige) og faren for å få magevondt i tillegg som taler mot.

Noen unger sover og bedre når de ikke samsover pga mamma lukter mat ;) I perioder med første så sov jeg for meg selv for at eldste ikke skulle våkne så ofte. Par dager så kom søvn på plass igjen.
 
Det hjelper å sette ord på det! I natt har han sovet med «gamle» intervaller igjen. Håper det fortsetter slik!
 
Dager med hyppigere oppvåkning her og. Over 5 mnd nå
 
Straks 5 mnd og her er nettene variable. Han er mer nysgjerrig på dagtid og ofte for travel til å spise effektivt. Da tar han igjen med hyppige, og lange måltider på natt. Det toppa seg for ei lita uke siden med amming nesten hver time, to netter på rad. Viste seg at det kom ei tann, og at han nok har trengt nærheten, trøsten og kosen på puppen. Nå som tanna er igjennom sover han jevnt over 3-5t intervaller igjen. Vi har likevel begynt så smått med smaksprøver, får noen skjeer banan og avokadomos, gulrotmos etc på dagen. Erfaringsmessig fra storesøster gjorde kveldsgrøt henne mer tørst og ga mer nattamming, så kveldsgrøt avventer vi:meh:.
 
Back
Topp