Nattbleie -når slutte?

Ruggla

Flørter med forumet
Har ei jente som blir 4 år om to mnd. Hun er tørr på dagen og har vært det i ca ett år (dog med uhell i perioder).
Jeg lurer på om det er på tide å avvenne nattbleien? Hun tisset nokså mye om natta i bleien, men virker ikke til å bry seg om dette.

Er det noe vi kan gjøre for å hjelpe henne med å trene på dette? Noen tips til hvordan man går fram?
 
Jeg har et barn som ikke var ferdig med nattbleie før nesten skolealder og bekymret meg mye over dette. Dagtid var ingen problem. Jeg snakket med helsesøster og hun sa at man er avhengig av produksjon av antidiuretisk hormon om natten for å bli tørr og denne produksjonen varierer fra barn til barn. De pleide ikke å sette inn tiltak før barnet var i skolealder og jeg ble rådet til å ikke bekymre meg. Plutselig så gikk det bare over her.
 
Nattbleie slutter vi med når den er tørr om morgenen over tid. Ikke noe man kan trene egentlig, det handler om hormoner
 
Det er hovedsaklig hormonelt. Min var tørr på natt før han var det på dagen eksempelvis, begynte tidlig å hovedsaklig tisse på morgenkvisten heller enn natta (var under året første gangen vi fikk det med oss), så det er litt begrenset hva man får gjort selv med det har jeg inntrykk av.
 
Min blir fire om en mnd, og er langt fra tørr om natta. Har hørt av andre at vi venter til skolealder før vi evt begynner med hormoner, da barn produserer nok av dette i veldig forskjellig alder :)
 
Ååh, så godt å høre at det er flere i situasjon :happy: Har vært litt stresset da blant annet svigermor maser om at jenta bør bli tørr om natta snart. Da tar vi det litt mer med ro og venter ei stund til nattbleia er tørr :happy:

Takk for svar:happy:
 
Tja mil var ikke tørr på natta da nattbleien forsvant men det var ingen uhell etterpå likevel.
 
Vi slutta med nattbleie da vi flyttet til nytt hus i sommer, hun er 2,5 år og det gikk helt fint å slutte. Hun har ikke brukt bleie på dagen siden hun var 2 år. Hun hadde da hatt tørre bleier på nattan siden hun var 22 mnd. MEN da hun begynte i ny bhg nå i høst begynte hun å tisse på seg om nattan (hadde selvsagt tisselaken under for sikkerhetsskyld, heldigvis), og det har skjedd flere ganger, så vi begynte med bleie igjen da det ble for slitsomt å drive å skifte på lakenet og vaske dyne hele tiden (jeg er gravid og har hypermesis, så tok den enkle løsningen med å ta på bleie igjen). Siden den første natten hun fikk på bleie har hun hatt heeelt tørre bleier, HVER MORGEN! Fatter ikke hvorfor det er sånn. Vurderer å ta vekk bleiene igjen, men usikker på om jeg skal vente eller ikke. Hun bryr seg ikke om hun sover med truse eller bleie...


Jeg har jobbet på apotek nå i 11 år og har sjeeeeldent opplevd at barn under 7 år har brukt medisiner pga inkontinens. Tror ikke du skal bekymre deg før ungen din går i 1.-2. klasse og «problemet» er det samme.
 
Slutter vel ikke nattbleie før bleia faktisk er tørr etter natten. Med mindre man synes det er gøy å stå opp hver natt og skifte på senga og ikke minst vaske dyne, dynetrekk og laken.
 
Sluttet med nattbleie da eldste var 5 og da spurte han om det selv. Yngste på 3 er tørr side han var 2,5 på dagtid, men vi avventer litt. Kanskje vi prøver å slutte når han blir 4.
 
Eldste på 4.5 år bruker ennå bleie på natt. Han vil selv kun bruke boxer men er ennå veldig tissetunge bleier på morgenen. Får sovne med boxer så bytter vi etterhvert når han er sovnet. Prøvd å ta han på do før vi legger oss uten hell
 
Back
Topp