nattavvenning

bama

Glad i forumet
Oktobermirakler 2013
Minstemor skal avvennes fra nattamming nå. Jeg gruer meg veldig, men jeg starter snart på studie, og det er mye som skjer de første ukene, bl.a. omvisning på sykehuset som foregår på kveldstid. Altså, jeg kommer ikke til å kunne være hjemme hver kveld osv. Til nå har hun brukt puppen som både mat, kos og innsovning på kveldene. Hun tar verken smokk eller flaske, og trenger hjelp til å sovne. Vår eldste var helt annerledes, tok smokk, sovnet lett og sluttet av seg selv å amme på natten fra hun var 8 uker gammel (!). Så jeg har ikke avvennet før og kjenner det knyter seg i magen.

Også fordi minstemor er veeldig glad i pupp og koser seg masse med den. Hun er jo 9,5 mnd så alle sier det er helt lov å slutte. Selv gruer jeg meg og er redd hun kommer til å bli hysterisk når hun ikke får mat. Planen er at pappa skal ta avvenningen. Jeg skal flytte ut på sofaen de første nettene (vi har ikke eget soverom til henne og sengene våre står helt inntil hverandre på et lite rom). Og far skal trøste så mye som det trengs. LIkevel kjenner jeg at det føles feil. Samtidig, våkner hun oftere enn før, og det er mye kos og innsovning før henne. Så innerst inne tror jeg det er bra for nattesøvnen hennes. Jeg har ordnet henne en koseklut som jeg har introdusert de siste måndene, som hun alltid får når hun skal sove, både dag og natt. Som jeg håper kan bli en liten trygghet. Spesielt siden hun ikke tar smokk.

Bør jeg kutte ut helt å amme i sengen, også på morgenen? Husker jeg ammet vår eldste på morgenen, masse kos i sengen. Men hun sov jo alltid hele natten uansett. Vil jeg bare forvirre jenta vår med det?

Har dere avvent ungene fra nattamming? Noen som har råd å komme med?

Ammer fortsatt, men begynner i jobb neste uke og hun i barnehagen, så håper det går av seg selv.
Jenten min tar heller ikke smokk og liker godt puppen, men tar flaske heldigvis. For to dager siden begynte det å komme en tann opp og da våknet hun sånn 10 ganger om natten. Da fikk hun pupp når hun ville. Nå har det roet seg og hun sover med 1-2 oppvåkninger.
Ingen pappa her i huset så orker ikke ta kampen. Håper det går av seg selv:)
Ville ikke gitt pupp i sengen om morgenen, da hun sikkert blir forvirret.. Med gi gjerne pupp i stuen med lys på så skjønner hun at det er morgen:) I hvertfall mitt tips :D Ønsker dere lykke til og fortell gjerne hvordan det går!:)

Det kan hende hun begynner å ta smokk nå! Min gjorde det 8 mnd gammel, en natt han skrek sammenhengende i 20 minutter (aldri skjedd før, har alltid grått svært lite). Nattavvenningen kom da et par uker senere, litt av seg selv. Vi brukte smokk og vann, og det gikk fint.

Få pappan til å ha smokk i hende, kanskje en hun tidligere har suttet litt på?

Takk for svar dere to :)

I går begynte nattavvenningen. En del gråt midt på natten, mens så langt i natt har hun våknet en gang (og mange timer senere enn hun pleier) og var vel kanskje to minutter med klaging mens pappaen hysjen og roet. Og nå sover hun igjen. Går bedre enn forventet :)

Smokk hadde vi i backup, men hun tar den ikke selv om vi har hatt noen liggende i lekekassen (ble ikke behov i går). Hun bare tygger på de, kjedelig for vet de hadde vært gjev til barnehagestart senere i høst..

Ingen andre som har nattavvent? Har barna kanskje gjort det selv eller spiser mange på natten enda?

Takk for svar dere to :)

I går begynte nattavvenningen. En del gråt midt på natten, mens så langt i natt har hun våknet en gang (og mange timer senere enn hun pleier) og var vel kanskje to minutter med klaging mens pappaen hysjen og roet. Og nå sover hun igjen. Går bedre enn forventet :)

Smokk hadde vi i backup, men hun tar den ikke selv om vi har hatt noen liggende i lekekassen (ble ikke behov i går). Hun bare tygger på de, kjedelig for vet de hadde vært gjev til barnehagestart senere i høst..

Ingen andre som har nattavvent? Har barna kanskje gjort det selv eller spiser mange på natten enda?

Her ammer vi på natten enda:)

Back
Topp