Nattavvenning 9,5 mnd

kristin_2016

Elsker forumet
Hvordan skal jeg slutte med nattmat?
Mini er ca 7,5kg, og er normal, men småspist.
Hun blir lagt kl 19 +/- hver dag, og får da flaske på senga med mme, samt når hun våkner rundt 2130-2230, så får hun flaske igjen mellom 2-4 alt ettersom når hun våkner første gangen ol.

Både HS og lege mener hun ikke trenger mat på natten, men siden hu er småspist har vi ikke tatt opp den kampen. Magen rumler om natta så sulten er hun :/

Nå er snart permisjon til mannen ferdig og jeg er i jobb allerede. Jeg ser for meg at det kommer til å blir ekstremt slitsomt med å våkne minst 1-3 gng på natta og jobbe samtidig.

Jeg vet jo at det kommer til å bli skrik, våken netter og vi kommer til å bli utslitte!

Men er det lurt/lettest å slutte tvert?
Bare si at idag blir det ikke mat å sånn er det? ( seff trøste når hun griner, gi vann ol)

Eller er det lettere å trappe ned?
Ta en skje mme mindre per uke/per 2 dg el lignende?

Trenger råd! :)
 
Hvordan skal jeg slutte med nattmat?
Mini er ca 7,5kg, og er normal, men småspist.
Hun blir lagt kl 19 +/- hver dag, og får da flaske på senga med mme, samt når hun våkner rundt 2130-2230, så får hun flaske igjen mellom 2-4 alt ettersom når hun våkner første gangen ol.

Både HS og lege mener hun ikke trenger mat på natten, men siden hu er småspist har vi ikke tatt opp den kampen. Magen rumler om natta så sulten er hun :/

Nå er snart permisjon til mannen ferdig og jeg er i jobb allerede. Jeg ser for meg at det kommer til å blir ekstremt slitsomt med å våkne minst 1-3 gng på natta og jobbe samtidig.

Jeg vet jo at det kommer til å bli skrik, våken netter og vi kommer til å bli utslitte!

Men er det lurt/lettest å slutte tvert?
Bare si at idag blir det ikke mat å sånn er det? ( seff trøste når hun griner, gi vann ol)

Eller er det lettere å trappe ned?
Ta en skje mme mindre per uke/per 2 dg el lignende?

Trenger råd! :)
Kom tilfeldigvis innom her, og siden du ikke har fått noen svar kan jo jeg svare.

Vi tok nattavvenningen når lillegutt var ca. 9 mnd. Jeg ammet, og det ble bare oftere og oftere om natten, opptil annenhver time mot slutten. Vi stoppet brått. Gav vann og trøst naturligvis, men tok han aldri opp av sengen. Siden jeg annet tok far han de første 3-4 nettene.

Her gikk det over all forventning! Gråt en halvtimes tid første oppvåkning og fem minutter andre gang. Våknet vel et par ganger til før morgenen og gråt litt. De neste nettene våknet han sjeldnere og la seg stort sett greit igjen etter å ha fått vann. Etter hvert lærte han seg å hente vannkoppen som sto på en komode ved enden av senga selv. :) Nå sover han fra 19.00 til 05.30 stort sett uten å våkne. Våkner han ordner han vannet selv før han sover videre. En sjelden gang gråter han, men det er når han har sovet dårlig på dagtid.

Jeg tenker det er best å slutte brått. Når man tar det gradvis tror jeg barnet bare blir forvirret. Man skal selvfølgelig trøste og være der når det trengs. Kunne aldri tenke meg å la han ligge å gråte alene.

Lykke til, om dere ikke allerede er ferdige:)
 
Vi tok steget i påsken, og det gikk kjempe bra!
natt 1: 50 min grining, svak mor, tok opp for trøst, vann.
natt 2: 40 min grining
natt 3: 5-10 min grining
natt 4: sov rundt :)

Sover rundt ennå, men noen oppvåkninger mellom 20-24, gjerne sutt, litt kos og sovner igjen :)
 
Grunnen til at hun spiser lite på dagen kan være fordi hun spiser så mye på
natten. Jeg synes ikke noe om å ikke gi en sulten unge mat, men du kan prøve å redusere mengden mme på natten (eventuelt vanne den ut litt) og prøve
å få i henne mer på dagtid, så kanskje det snur litt.
 
Back
Topp