Nattarbeid/sykemelding

MartheMor09+12

Forelsket i forumet
Hei, jeg jobber natt 50 % som sykepleier på et sykehjem. Men nå er jeg sykemeldt, på grunn av kvalme, oppkast, høyt blodtrykk og trøtthet. Men jeg håper jo at jeg kan jobbe litt etterhvert. er kjedelig å gå hjemme helt til februar. 

legen min snakket om å få meg over på dagjobb,jeg vet at jobben ikke trenger folk på dag, men at de sliter maks med å få folk til å jobbe natt. Mangler 2 stillinger av 4 på natt. Så jeg vet ikke hvordan de vil ta det eventuelt, og så lurer jeg på om jeg har krav på natt tileggene mine som jeg har på natt, eller vil jeg jo miste mye av lønnen og det har jeg ikke råd til.

Men jeg orker ikke å jobbe natt nå, jeg har ansvar for 90 pasienter alene på natt på et svært sykehjem, med veldig mange dårlige pasienter, det er tungt nok fra før, og så kommer all kvalmen og trøttheten +++ i tillegg. Huff....noen som har råd? eller vet hva jeg har krav på? eller noen som er i samme situasjon?

Hei! Trur ikkje du får natttlillegget med deg om du går over på dag,då får du nok kun lønn etter 50% dag stilling.
Har lurt på det samme sjølv (jobbar natt eg og),men me har ikkje råd te at eg går så mye ned i lønn... kjipt..:(

Er det ikke sånn at hvis legen din mener at du må ha tilrettelagt jobb, og det ikke er mulig for jobben å innfri, så kan du få svangerskapspenger i steden..? Kan jo ikke se for meg at du får beholde natt-tileggene dine hvis du går over på dag dessverre.. Håper det ordner seg for deg!

vanskelig å finne ut av dette, jeg har søkt litt på nettet. på et forum sier noen at de fikk nattileggene, mens andre ikke fikk (når de gikk over på dag)
har ikke hørt noe om svangerskapspermisjon, men jeg vet at jeg kan bli sykemeldt helt frem til svangerskapspermisjonen starter og da går jeg ikke glipp av tillegg, siden jeg er sykemeldt grunnet svangerskap.

sniker litt, få en aktivsykemelding. 
nattarbeid kan øke risikoen for spontan abort

vi får heldigvis slippe nattevakter hvis vi vil... arbeidsgiver er vel pliktig til å tilrettelegge for å unngå sykemelding. (eller gjelder det bare IA-bedrifter?) er noe annet å være på jobb på dagtid, når man er flere til å ta støyten og tunge løft... stå på ditt. hvis du ikke tåler nattevakter, så krever du full sykemelding. da kan de heller velge..... hvis du jobber på dagen, så kanskje noen andre kan ta nattevaktene som ekstravakter?

.... og man skal ha med seg både natttillegg, stillingsprosent og alt når man går over i dagtid, fordi du skal ikke lastes for å være gravid.

(så jeg som jobber 35,5 timers uke og nattevakter, får bare dette omgjort til likt antall timer på dag/kveldstid og beholder lønna......)

Du får ikke natttillegget dessverre. hvis du er sykmeldt mister man tilleggene sine, og beholder grunnlønn.

Jeg mister ikke tilleggene mine nå når jeg er sykemeldt, de får jeg siden jeg er sykemeldt grunnet svangerskap, hadde jeg blitt sykemeldt for noe annet, så hadde jeg mistet tilleggende. Men snakket med Nav og forhørte meg litt med dem tidligere i dag, og da fortalte de at hvis jeg går over til 50%dag, så får jeg kun lønn for 50 % dag. noen arbeidsgivere er snille og gir den lønnen de hadde fra før, men jeg garanterer at min arbeidsgiver aldri kommer til å gjøre det.

Så det vil si at jeg må enten bli sykemeldt hele veien ut og få lønnen min, eller gå over til dag og få en brøkdel av hva jeg har i lønn nå :(

Aktiv sykemelding funker visst bare i noen uker.

Siste utvei er å jobbe natt som vanlig, men det orker jeg ikke nå når jeg er så dårlig, og spørs om jeg tørr å utsette kroppen for så mye stress på natt. hos oss er det full dekning + mer på dagtid, men på kveld og natt er dekningen svært dårlig. Så det er løpe,løpe,løpe hele natten lang, tunge løft og psykisk og fysisk stressende.

Planen min var egentlig å si opp jobben for jeg synes det var så tungt, men så fant jeg pluttselig ut at jeg var gravid, og da kunne jeg jo ikke si opp.

Back
Topp