Nattarbeid er ikke bra for gravide

Elisabethh

Gift med forumet
Julibaluba 2017
Marsipanene 2019
❤ Aprilbarna19 ❤
Håper dere andre som har turnus og som jobber natt er klar over at å jobbe netter er hormonforstyrrende og virkelig ikke bra for oss gravide. Det er gjort studier på dette, og de har funnet ut at nattarbeid kan føre til spontanabort. Råder alle dere andre her inne til å be om tilpasning tidlig, jeg jobber selv ikke natt nå. Leste nettopp at noen av dere tar nattevakter, så håper dere ber om tilpasning. Jeg har mistet før i uke 10+0, da visste jeg ikke om dette, og jeg hadde/har (jobber der fortsatt) i tillegg en stressende jobb. Legen min tror det kan ha en sammenheng, selv om vi aldri vet sikkert. Ønsker at ingen av dere opplever å miste.
https://nhi.no/familie/graviditet/gravide-bor-unnga-vakenetter/
 
Jeg går fast i ren nattevaktstilling. Ønsker å fortsette i den men leser selvsagt om risikorer osv. Sover veldig godt om dagen heldigvis. Og har som regel rolige netter. Om det oppleves som en belastning eller stress får jeg heller gå ut med svangerskapspenger.
 
Sniker


Det sies at det er vesentlig hvordan man takler natt/turnusarbeid normalt og at det er bedre med ren natt enn skiftende.
Har hørt for noen år siden at det kom forskning som viste nattarbeid ikke var så galt, men har ikke sett det selv så vet ikke hvor gyldig den er.
 
Sniker


Det sies at det er vesentlig hvordan man takler natt/turnusarbeid normalt og at det er bedre med ren natt enn skiftende.
Har hørt for noen år siden at det kom forskning som viste nattarbeid ikke var så galt, men har ikke sett det selv så vet ikke hvor gyldig den er.

Jeg ville uansett ikke tatt sjansen, siden jeg kun har hørt om hvor hormonforstyrrende det er. Vi vil aldri vite helt sikkert hvorfor jeg mistet den gangen, men legen min ville ikke utelukke stressende jobb og nattevakter hadde en innvirkning. Men jeg tenker litt hvorfor ta sjansen når vi vet at det kan være skadelig? Det var utrolig lett for min del å få tilpasning. Sjefen var rask til å legge om tjenestene mine.
 
Jeg går fast i ren nattevaktstilling. Ønsker å fortsette i den men leser selvsagt om risikorer osv. Sover veldig godt om dagen heldigvis. Og har som regel rolige netter. Om det oppleves som en belastning eller stress får jeg heller gå ut med svangerskapspenger.

Det er mulig at ren nattevaktstilling er bedre enn en natt eller tre innimellom, for du snur jo ikke døgnet frem og tilbake. Tror den snuinga er verst, kjenner selv den tar på, spesielt med en ettåring i hus som krever sitt. Men ta vare på helsa, og ikke press deg. Vi har veldig stressende netter hos oss, så jeg er glad for å slippe.
 
hoff, har bare 7 nattevakter før jeg skal over på dagtid, tror kanskje jeg må høre om jeg får gå tidligere... mistet jo for en måned siden, da gikk jeg jo en del nattevakter :/
 
Back
Topp