Nattamming

Monique33

Gift med forumet
Hvordan klarte dere å slutte med nattamming? Jenta mi er snart 11måneder, og skal begynne i barnehagen neste uke. Jeg fullammet frem til 6måneder, og har trappet gradvis ned på dagen og det har gått veldig fint, får kun pupp om morgenen og om kvelden nå. Men hun har blitt veldig avhengig av å få puppen hvis hun våkner på natta. Så vil gjerne prøve å kutte ut amming etter leggetid nå så jeg kan få mulighet til å dra i bryllup neste helg, da skal mamma passe henne. Men tenker kanskje å dra hjem å amme å legge henne selv. Har prøvd å bysse og gi henne flaske med vann når hun har våknet på kvelden/natta, pappaen har også prøvd, men hun blir helt hysterisk og etter en time med hylskriking har jeg bare måttet gi henne puppen. Da spiser hun i 10-20min og sovner helt fint igjen! Noen som har noen tips om hvordan jeg kan klare å avvende henne, og få henne til å sove lengre?

Gi mer mat (og pupp) og drikke på dagen, slik at hun ikke har behov for pupp på natten. Spiser hun i 20 min så er hun sulten, ikke bare for kos. Jeg synes ikke noe om å nekte en sulten baby mat. Hun er jo ikke året enda engang. Jeg anbefaler også å vente pga barnehagestart. Både pga imunforsvarstoffer og fordi det kan være ekstra nærhetsbehov etter seperasjon på dagen - spesielt de første månedene.

Siden jeg ikke synes noe om å nekte et sulten barn mat eller å gjøre slik at barnet får mindre søvn på natten pga ammenekt, så har jeg ingen andre råd til deg enn å gi mer mat på dagen og håpe behovet går ned. Det gjorde det her med begge mine.

Last edited:
Min er 11mnd og begynte i bhg forrige uke. Planen har hele tiden vært å amme til etter innkjøring i bhg. Nå har det gått så fint at jeg igår kuttet kveldsammingen, uten problem (ammer kun kveld og natt frem til nå). Han sover sporadisk gjennom natten så jeg håper bare at det skal skje oftere og oftere slik at ammingen "går over" av seg selv. For øyeblikket er det tenner på gang, og noen dager spiser han så lite at han våkner i 12-01 tiden og hylskriker. Trodde først han var redd, men viser seg han er sulten så hender han får grøt da og så sover han rundt :)

Som skrevet over, så er nok nøkkelen mer mat før leggetid slik at behovet for mat ikke er der om natten. Er det kos hun vil ha kan det bli litt vanskeligere hvis du med matfatet er den som gir kos, og så lukter hun melk og ikke får noe. Da evt kan pappa'n ta natten. Men, om hun er god og mett ligger det til rette for at hun sover rundt.

Gi mer mat (og pupp) og drikke på dagen, slik at hun ikke har behov for pupp på natten. Spiser hun i 20 min så er hun sulten, ikke bare for kos. Jeg synes ikke noe om å nekte en sulten baby mat. Hun er jo ikke året enda engang. Jeg anbefaler også å vente pga barnehagestart. Både pga imunforsvarstoffer og fordi det kan være ekstra nærhetsbehov etter seperasjon på dagen - spesielt de første månedene.

Siden jeg ikke synes noe om å nekte et sulten barn mat eller å gjøre slik at barnet får mindre søvn på natten pga ammenekt, så har jeg ingen andre råd til deg enn å gi mer mat på dagen og håpe behovet går ned. Det gjorde det her med begge mine.
Tusen takk for svar. Da skal e prøve å amme før eller etter middag i tillegg til etter kveldsmaten. Så kanskje det hjelper :) Vil absolutt ikke nekte henne pupp om hun er sulten om kvelden, så tror jeg skal prøve å pumpe og prøve å venne henne til litt flaske heller da så e har mulighet til å være borte en kveld :)

Min er 11mnd og begynte i bhg forrige uke. Planen har hele tiden vært å amme til etter innkjøring i bhg. Nå har det gått så fint at jeg igår kuttet kveldsammingen, uten problem (ammer kun kveld og natt frem til nå). Han sover sporadisk gjennom natten så jeg håper bare at det skal skje oftere og oftere slik at ammingen "går over" av seg selv. For øyeblikket er det tenner på gang, og noen dager spiser han så lite at han våkner i 12-01 tiden og hylskriker. Trodde først han var redd, men viser seg han er sulten så hender han får grøt da og så sover han rundt :)

Som skrevet over, så er nok nøkkelen mer mat før leggetid slik at behovet for mat ikke er der om natten. Er det kos hun vil ha kan det bli litt vanskeligere hvis du med matfatet er den som gir kos, og så lukter hun melk og ikke får noe. Da evt kan pappa'n ta natten. Men, om hun er god og mett ligger det til rette for at hun sover rundt.
Takk for svar :) Hun er småspist så får litt mat hver 2-3time for tiden, gir som oftes middag i 16-tida og kveldsmat kl.18 og så får hun begge puppene før hun skal sove. Men ammer sjelden i søvn lenger da hun har blitt flink til å sovne av seg selv etter vi testet ut opp/ned metoden :) Men sover max 4timer før hun våkner igjen, og da blir hun hysterisk om hun ikke får puppen, og slik er det ofte gjennom hele natta, våkner ca hver 4time. Men i natt sov hun faktisk fra kl.22:15 til kl.5:45 så håper det kan fortsette sånn ;)

Men har du noen råd om hva jeg kan gjøre denne uka, så jeg kan få dratt i bryllup neste helg uten at det blir bare skriking hele kvelden/natta når jeg blir borte? Tenker selvfølgelig på å pumpe meg så mamma kan gi henne flaske, men bør kanskje venne henne til det noen dager på forhånd? Eller er det best at pappen får ta leggingen og gi henne flaske noen dager før? Har aldri gjort det tidligere da jeg har valgt å bare være hjemme og amme hver kveld! :rolleyes:

Men har du noen råd om hva jeg kan gjøre denne uka, så jeg kan få dratt i bryllup neste helg uten at det blir bare skriking hele kvelden/natta når jeg blir borte? Tenker selvfølgelig på å pumpe meg så mamma kan gi henne flaske, men bør kanskje venne henne til det noen dager på forhånd? Eller er det best at pappen får ta leggingen og gi henne flaske noen dager før? Har aldri gjort det tidligere da jeg har valgt å bare være hjemme og amme hver kveld! :rolleyes:
Jeg ville prøvd å sett om det gikk greit med flaske en hel natt før jeg valgte å dra.

Eg flyttet på gjesterommet ei veke ca. Da fikk pappa styre, og det gikk ganske kjapt over.

Jeg dro på overnatting en helg til min venninne og pappaen fixet avhendingen. Var hjemme på dagtid, men sov borte fredag-søndag. Da luktet det ikke "mamma"og barna og pappa måtte klare seg. Gikk kjempefint.

Han sluttet selv når han var ca16-16 mnd

Back
Topp