Nattamming

Bkno8893072

Andre møte med forumet
Hei!

Jenta mi blir 6 mnd i slutten av januar, og jeg har bestemt meg for at nå er tiden inne for at mor og far (og ikke minst barn!) skal få sove godt om natten!!
Hun har en tendens til å våkne om natten, omtrent annenhver time, og slik holder hun det gående til tidlig morgenkvist og jeg ikke får henne til å sovne igjen (mellom 06.00 og 07.00).
Men dette er for så vidt greit. For hun er trett og legger seg tidlig (mellom 18.00 og 19.00)..

Men så kommer bekymringene.
Får hun i seg nok mat om dagen?
Hun spiser hjemmelaget hirsegrøt med sviske morgen og kveld + pæremos til mellommåltid. (Driver å introduserer nye smaker til henne, en og en ingrediens).
I tillegg blir det en god del amming mellom måltidene, men mindre nå enn før fast føde (men dette er vel logisk?).
Må bare informere om at hun legger godt på seg, og har aldri hatt noe problem med å få i seg mat.

Er jeg for tidlig ute til å avvenne henne med nattmat?
Leser så mye forskjellig, der folk mener det er mye vanskeligere å avvenne etter 6 mnd. Og den fella har jeg IKKE lyst å gå i. Jeg trenger flere timer søvn i strekk, og det så kjapt som mulig...

her var det amming hele natten gjennom med 1,5-2 t mellom hver gang. både jeg og ungen var jo helt i svima av dette. tilslutt endte det med at hun fikk en flaske med mme før legge tid og vips så sov ungen nesten hele natta.
tok det opp med helsesøster om amming hele døgnet gjennom med 1,5-2 t mellom hvert måltid. helsesøster sa at jeg bare måtte forsette å amme. dette er en helsesøster som er veldig for amming og ingenting annet gjelder.
vet bare med meg selv at blir mageboeren vi venter om ikke så lenge lik, særlig med tanke på amming om natta, så kommer jeg til å gi mme tidligere enn jeg gjorde med første.

Ja, kan fort bli til at hun våkner hver time også. Sånn som i natt... :/

mme har jeg tenkt på. men blir ikke det litt feil siden hun er 5mnd og begynt med fast føde? Hun får jo grøt og pupp rett før hun legger seg. så kan ikke tro det kan være sult heller. tror rett og slett hun bruker puppen for kos og nærhet, for så å sovne igjen. for det gjør hun nesten med en gang! som regel tar det bare 5 minutter, så sovner hun! men hun trenger disse 5 minuttene hver time, så da blir det travelt for oss alle.. har henne selvsagt i sengen med meg, noe annet hadde vært uholdbart.

Tror rett og slett jeg må bli strengere. Hun må sove i senga si, uten pupp til det er morgen igjen..
Eller er jeg for streng nå? Er det for tidlig med puppenekt om natten?

spiser hun nok grøt og pupp før legge tid? her var ikke puppen mettende nok, ble fort sulten igjen.
husker at for oss utgjorde det forskjell om det var tynn eller tykk grøt og type merke.
bruker hun sutt eller klut?

Jeg synes det er altfor tidlig å kutte nattmat. Samsover dere? For da kan hun jo bare finne frem selv om natta og du sove videre?

Husk at nattamming holder produksjonen igang. Det er på natten at hormonet som produserer melk er på topp. Så kutter du nattamming kan du risikere å få mindre melk. Det igjen kan føre til at hun maser mer på melk.

Og tenk på at hun fremdeles er liten og trenger trygghet og nærhet. En kamp med senga hennes nå kan føre til en vegring for senga.

Ta ting i hennes tempo er mitt forsalg ;-)
Jeg samsov med frøkna hver natt til hun var 13 mnd jeg, først da fikk hun eget rom og pappan begynte å legge henne. Frem til da ammet jeg henne i søvn ;-)
Aldri vært noe styr og stress å endre på det.

Hun kommer fortsatt inn til oss innimellom på natten, men sovner med en gang og sover til vi må opp. Jeg sover mye bedre med henne i senga enn å fly ut og inn hele natta ;-)
Hun er nå 2.5 år.

Og du, mme er ikke alltid løsningen på hvor mye søvn det blir ;-)

Jeg har fått samtlige råd om at de ikke trenger nattmat etter 4-5mnd når de da begynner m fast føde.
Vi vente av storebror på den tiden.
Flaske med vann helt til han ikke lenger våknet "for belønning"..... Vann var ike like interessant ;)

Da datteren min var 3 mnd ammer jeg kun to ganger på natt, da hun ble 6 mnd begynte hun å spise en gang til. Altså hver tredje time. Tydelig at hun trengte mer mat. Problemet var ar hun brukte lang tid på å begynne å spise fast føde. Hun er om noen uker 1 år og får pupp fremdeles tre ganger om natten. Vil ikke nekte henne mat på natten når hun er sulten.

Sønnen min sluttet med nattamming da han var 10 mnd. Da spiste han to halve posjoner med grøt og et kvart middagsglass. Datteren spiser ca det samme, eller litt mer...men allilevel har hun behov for mat på natten.

Personlig syns jeg det høres tidlig ut, og her får han pupp om natten enda. Han blir snart 15mnd.
Forstår du er trøtt og sliten, men dette er en periode og jeg tenker man bør stå i det.
Hun trenger kanskje maten på natten, og derfor hun legger så godt på seg? Stort behov for nærhet og kos kan det også være:)

Det at det blir vanskeligere desto eldre baby blir, har ikke jeg noe tro på. For noen går det enkelt, andre helt av seg selv og andre tar det mer tid. Barn er ulike på alt, sånn er det bare.

Uansett, lykke til med hva dere finner ut av:)

Back
Topp