Nattamming

Kirsebærtre

Glad i forumet
Mailykke <3
Hei!
Har ei jente på snart 5 mnd (født 6 uker for tidlig) som de siste 6 døgnene har våkna ofte om natta.
Har siden 2,5 mnd alder hatt en rutine som har funket utmerket: legger henne når vi ser hun begynner å bli trøtt (19-20), ammer henne i søvn, tar ca 1 time, gir henne en pupp til før jeg går å legger meg (22-23) og så sover hun til halv 6-6 før neste måltid.
Men nå i det siste begynner hun å skrike 15 min etter hun har sovnet første gangen og jeg har listet meg ut av rommet. Går inn å gir henne mer, hun sovner og jeg går ut, 15-20 min etterpå skriker hun igjen og roer seg ikke for noe annet enn puppen. Holder på slik til jeg går å legger meg og gir henne enda litt mer. Da sover hun gjerne litt lengre, 1 til 2 timer, før hun igjen er sinna og ikke gir seg før det er pupp innen rekkevidde. Så går det slag i slag resten av natta, hun sover en halvtime før hun våkner igjen og jeg rekker ikke å sovne. I 5-6 tida gir jeg opp, tar henne over i min seng og hun kan spise som hun vil mens jeg får sove litt, så lenge hun ligger inntil meg sånn kan hun (jeg) sove fra 5 til 9. Det er ikke et alternativ å amme liggende/sovende hele natta, kroppen min krangler voldsomt etter bare 3-4 timer sovende stiv som en stokk slik.

Ja, i natt er natt nr.6 i rekken av sånne slitsomme netter og jeg har lyst til å gi opp hele amminga, men snupp nekter å ta flaske så det er ikke et alternativ :(

Tilleggsopplysninger:
- hun får 2 ss mos/grøt på dagtid, begynte med smaksprøver ved 4 mnd.
- jeg har ME og over gjennomsnittlig behov for søvn/hvile så tips mottas med bukking, neiing og hallelujarop! :)
 
Hei!

Dette hørtes slitsomt ut, særlig med tanke på at du har ME. Håper hun har roet seg litt igjen? De har ofte en del "nattestyr" i den alderen pga utvikling. Det kan være at hun bare har ekstra behov for trygghet akkurat nå og puppen forbinder hun med å være trygg så da spør hun etter den når hun våkner på natten. Det som er med sånne perioder som dette er at de pleier å gli over av seg selv. Har du mulighet til å la pappaen ta henne litt på natten? Har han mulighet til å sove sammen med henne? Eller om han sover et annet sted så du og hun kan ha hele dobbelsengen for dere selv slik at du kan ligge bedre? Får du sovet noe på dagtid?

Håper ting har gått seg til.

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg
 
Back
Topp