Nattamming

SofieSofie

Lillegutt <3
Januarhula 2014
Har postet dette flere steder, men prøver her også :)

Jeg ammer om natta. Av en eller merkelig grunn våkner lillegutt på slaget tre timer etter siste måltid og skal ha mat. Jeg vekker han aldri. Så han får da mat 11-12 tiden på kvelden, våkner da rundt 3 og rundt 6 om morgenen av seg selv igjen. Han er 4 uker i dag.

Problemet er at jeg stuuuper snart. Jeg har en fornøyd baby som sover omtrent hele tida føler jeg, så jeg sover mye på dagen, men jeg får ikke den sammenhengende søvnen på natta og det sliter meg faktisk ut mer enn jeg hadde trudd. Jeg sovner heller ikke med en gang fordi jeg vet at "nå er det bare tre timer til neste gang", så jeg ligger liksom litt "på vent". Han er grei å legge altså. Så det er bare mat - skifte bleie - legge seg, og da sovner han med en gang igjen.

Noen som har tips? Er det noe erstatning jeg kan gi i tillegg til ammingen, som metter mer, til kveldsmåltidet sånn at han sover natta igjennom? Om jeg bare hadde fått han til å sove fra 12 - 6 så hadde det gjort underverker.

Tips tas imot med stooor takk :D

Hei!

Dette er en periode av livet hvor de aller fleste ikke får sammenhengende søvn. Det er veldig utmattende og særlig med første barnet fordi man da ikke er vant til å få søvnen sin så avbrutt. Jeg har selv hatt et barn som måtte få erstatning i tillegg fordi jeg ikke hadde nok melk (ammehjelperen som ikke klarte å hjelpe seg selv ;) ) og jeg kan med hånden på hjertet si at det var mye mer utmattende å måtte lage flaske på natten enn å bare amme. Det er også gjort studier på akkurat dette som viser at mødre som gir morsmelkerstatning og ikke ammer på natten har dårligere søvnkvalitet og sover en god del mindre enn om man ammer.

En så liten baby har ikke stor nok lever til å kunne lagre nok energi til å tære på hele natten, de er ganske store før de er i stand til det så derfor må de spise ca hver 3. time. Det er et fåtall babyer som sover natten gjennom fra 24-06 før de er mange månder gamle, men det høres kanskje vanligere ut fordi man ofte skryter høyt av dem som er flinke å sove ;) Nattammingen er også med på å holde produksjonen din oppe så hvis du gir noe tillegg så vil det påvirke produksjonen din negativt og både tilføre babyen kumelksproteiner i en mye større mengde enn det som er i din melk og mye mer jern enn det som er i morsmelk. Større mengder jern fra andre kilder enn morsmelk er ugunstig fordi jernet i morsmelken tas veldig lett opp og kan ikke nyttegjøres av uønskede tarmbakterier som feks e-coli, men med en gang man tilfører jern fra en annen kilde blir det masse fritt jern i tarmen som uønskede bakterier kan forsyne seg av (så morsmelken beskytter barnet mot sykdom på flere måter enn via antistoffene den inneholder). Morsmelkerstatning er veldig bra når man trenger det men dersom man har en god produksjon så er det unødvendig.

Veldig bra at du legger deg på dagtid så du får ekstra hvile da. Sover du med babyen i sengen din på natten? Hvis du klarer å ligge å amme så får du slappet bedre av enn om du må sette deg opp. Og samsoving er helt trygt så lenge ingen av foreldrene røyker, snuser, tar sløvende medikamenter eller har drukket alkohol. Og selvsagt følger anbefalingene i forhold til trygg samsoving (alle får en brosjyre på sykehuset om det). Dersom babyen ikke bæsjer på natten så slipper du å skifte bleie. Dersom han fortsatt bæsjer på natten så kan jeg trøste med at avføringsmønsteret pleier å endre seg ved 4-6 ukers alder så forhåpentligvis kan du snart slippe unna bleieskiftet på nattestid.

Masse lykke til :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg

Last edited:
Back
Topp