Nattamming

Giraffe

Forumet er livet
Min lille er 7 mnd gammel og jeg nattammer fortsatt, jeg ønsker veeeldig å snart slutte med amming. Når det er sagt ammer jeg nesten aldri på dagtid lengre. Ammer før han sovner til lvelden også våkner han alt fra 2-6 ganger på natt og vil ikke noe annet enn å ha pupp :( uansett hva jeg prøver. Prøvd kosing, stryking, gi vann, ta han opp av senga, han skriker og skriker, jeg har rett og slett ikke hjerte til å la han skrike sånn :( også ammer jeg en gang tidlig morgen.
Har du noen råd for nedtrappinga?

På forhånd takk :)
 
Hei!

Det er veldig vanlig at babyer i denne alderen krever brystet hyppigere om natten. Brystet betyr så mye mer enn mat for babyen, brystet er trygghet, nærhet og kos så det at de våkner hyppigere på nattestid kan ofte ha med at de utvikler seg masse, de blir mobile, oppdager mer og mer av verden rundt seg og er nok ganske travelt opptatt med alt som skal utforskes på dagtid. Det gjør at det er masse inntrykk som skal "fordøyes" og det kan gi urolig søvn og mange oppvåkninger på natten, og da vil barnet naturlig nok søke det tryggeste stedet han vet om, og det er nettopp ved brystet. Dette er en slitsom periode for foreldrene men det går heldigvis over og det beste rådet mitt vil være å innrette seg litt i forhold til dette så det blir enklest mulig for dere mens det står på. Sover han godt på kvelden så er det lurt å legge seg litt tidligere (vet at akkurat DET ikke er så lett, men det er veldig godt de gangene man kan få det til), en annen ting er dette med samsoving-dersom dere følger rådene for trygg samsoving så er dette en god løsning i denne perioden. Det kan hjelpe barnet til å lettere komme gjennom en litt urolig periode, kanskje våkner han ikke så ofte da fordi han vil føle seg trygg uten å måtte die.
Dersom du ønsker å forsøke å aktivt kutte ned antall nattmåltider så vil jeg anbefale at du trapper gradvis ned, bestem deg for hvilket måltid du først vil forsøke å hoppe over og vær forberedt på å bysse og bære til han sover over dette måltidet. Tilby gjerne vann og masse kos og nærhet, så vil han nok etterhvert sove over det ene måltidet. Og så tar du det neste, og så fortsetter du sånn til han sover i lenger strekk. Men vær forberedt på at det vil gå litt frem og tilbake, sånn som med det meste når det gjelder barn ;) Om du ikke vil slutte helt så vil en liten mengde morsmelk (feks 1 amming i døgnet) være av stor betydning for både barnets og din helse- det er heldigvis ikke sånn at man enten ammer masse eller ikke i det hele tatt. Bittelitt går også helt fint og vil være som en liten daglig vaksine mot alle de små-infeksjonene som det går så mye av nå på vinterstid.

Supert at du har ammet i 7 mnd! Godt jobbet mamma! :)


Lykke til!!

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg :)
 
Back
Topp