Nattamming og usikker på egen melkeprodusjon

Jusom

Elsker forumet
Septemberbarna 2019
Juligull2021
Siden det er første gang jeg ammer så har jeg jo 100 Smp!

Nå er gutten min 2 mnd og nå sover han lenger om natta. Tidligere har jeg fått til å amme/pumpe 2 ganger mellom 00.00 og 0400 men nå er det bare en gang. Er red det vil ha noe å si på produksjon så jeg tømmer meg helt med å pumpe og så handmelke etterpå. Får ut ca 60ml da på natten. Har hatt for lite melk tidligere og nå prøver jeg å fullamme, pumper etter amming og gir det jeg får ut med kopp. Men jeg blir som regel å gi litt ekstra mme på Ettermiddag kveld da han sutrer eller er urolig, pappan spør om han er sulten. Da blir jeg usikker. Er han sulten? Eller bare kveldsuro? Var på HS å veide med en ukes mellomrom, da hadde han vektoppgang på 350gr så vi ble enige om å kutte ned på mme. Så jeg burde jo klare det..

Jeg er ganske lei av å pumpe etter amming. Spseilt når det bare kommer ut 30ml. Men må gjøre det så lenge g gutten min ikke klarer å tømme puppen helt. Noe ganger tømmer han en pupp helt. Spm er jo er han fornøyd når han slipper brystet. Enten sovner han eller så ligger han å smiler. Han spiser fra begge bryst vær gang og spiser ca vær 3 time nå.

Bruker oxytocin nesespray

For dere som fullammer sjekker jo ikke om puppen er helt tømt. hadde dere fått ut 30ml fra deres brsyt etter amming hvis det ble pumpet/handmelket?

Jeg teller også bleier. Får jo 6 tissbleier men hva er våte bleier? :p Bæsje gjør han 2 ganger daglig. Nå har det vært litt grønnere. Men han har vært litt snørrete.

Herregud jeg er sikkert helt hysterisk. Men jeg har gått fra å pumpe og gi på flakse til å amme. Fra full kontroll til ingen kontroll. :p hjelp meg å få ro i hue. ♥️
 
Jeg har også gått fra delamming til fullamming. En utfordring jeg hadde lenge var at jeg hadde nok melk på natten og lite på kvelden. Ga derfor litt ekstra på kvelden. Bestemte meg for å gi erstatning i stedet for å pumpe på natten, fordi jeg ble helt utslitt og da var det bedre å gi litt tillegg. Men plutselig en dag ville hun ikke ha flasken sin på kvelden lenger, så da hadde jeg fått nok melk. Ga alltid begge pupper før jeg prøvde flaske.

Sannsynligvis trenger du ikke den ekstra flasken hvis baby legger på seg så godt og har så mange våte bleier. Hvis du vil kutte flakse helt kan du prøve det en uke også veie på helsestasjonen? Det fikk jeg anbefalt fra helsesøsteren min. Men hvis det roer han på kvelden må du heller ikke ha dårlig samvittighet for å gi han litt ekstra :happy:
 
Jeg har også gått fra delamming til fullamming. En utfordring jeg hadde lenge var at jeg hadde nok melk på natten og lite på kvelden. Ga derfor litt ekstra på kvelden. Bestemte meg for å gi erstatning i stedet for å pumpe på natten, fordi jeg ble helt utslitt og da var det bedre å gi litt tillegg. Men plutselig en dag ville hun ikke ha flasken sin på kvelden lenger, så da hadde jeg fått nok melk. Ga alltid begge pupper før jeg prøvde flaske.

Sannsynligvis trenger du ikke den ekstra flasken hvis baby legger på seg så godt og har så mange våte bleier. Hvis du vil kutte flakse helt kan du prøve det en uke også veie på helsestasjonen? Det fikk jeg anbefalt fra helsesøsteren min. Men hvis det roer han på kvelden må du heller ikke ha dårlig samvittighet for å gi han litt ekstra :happy:
I utgangspunktet trenger ha den jo ikke. Sist jeg ga så sov han i 5 timer. Fra kl 19 til 24.00. H takker altid ja til. Mat også det er det som er utfordringen. JR vært så mange ganger å veid nå så jeg har egentlig lyst å følge magefølelsen og følge med på bleiene. Jeg må jo ha nok melk. Men at ha vil amme mer på Kvelden.

Og ha er jo fornøyd. Men skal prøve dag å ikke gi Mme. Bare legge han til oftere. Det er så irriterende erden at han ikke tømmer brystet helt..
 
Sniker

Dette med uro på kvelden trenger ikke å være sult, med den flott veltoppgangen på 350 gr tenker jeg. Men det er ganske standard at pappaen tenker mat når de ikke får til å roe en litt kropp :p
Prøv bæresjal eller bæresele, å gå inn på et mørkt rom, og såklart la babyen ligge ved brystet om det hjelper. Mange tenker at uro = sult og at man ikke hr nok melk fordi brystene kjennes tomme ut og melken ikke kommer lik fort. Men på kveld er det ofte god fet melk som babyen vil ha mye v for å lagre opp til natta.

Tenker du fint kan prøve å stoppe å pumpe etter amming, også sjekke vekten til baby noen ganger. Du kan også dra til hs og ta en matvekt om du er urolig på hvor mye han får i seg.

Lykke til :)
 
Kjenner meg igjen i mange av spørsmålene dine fra den forrige ammeperioden min. Denne gangen er jeg mye mer avslappet :happy:

Min sover som regel fra 22-23 til 05-06 uten at jeg ammer. Har gjort det i fire uker nå. Virker likevel som at hun får nok melk resten av dagen.

Og ja, det kan som regel være bare kveldsuro. Kan være en idé å prøve å bysse eller roe baby på andre måter enn mat. Irriterer meg hver gang samboer spør om hun er sulten her. Tror det for han noen ganger kan være fortvilelse over at han ikke klarer å trøste... Eldstemann ble nok til tider skikkelig overfora, også med flaske, fordi jeg feiltolket hva han egentlig trengte.

Jeg har ikke pumpet en eneste gang denne gangen, selv om jeg fikk det anbefalt på sykehuset grunnet skjoldbruk. Jeg ble så sliten og lei av det sist... Har gått bra likevel. Nå bruker jeg ikke skjold lenger uansett.

Våte bleier er visstnok 50 - 75 gram (fratrukket vekta av bleia så klart). Vei et par bleier så du får følelsen av hvor mye (lite) det er.

Dette ble kanskje litt oppstykket. Budskapet mitt er at du må tørre å stole på egen kropp og at du har nok melk :happy:
 
En annen ting. Hvis du alltid pumper etter amming som innstiller brystet seg på det. Brystet svarer til etterspørsel, babyen tar det den vil ha men brystet er jo vandt til at du pumper. Det kan være grunnen til at du tenker at han ikke tømmer brystet, for brystet er innstilt på å gi en større mengde melk ;)
Også blir puppene aldri helt tomme, det vil alltid være mulig å få ut noe.
Prøv fullaming og se etter trivsel hos babyen. Det er skummelt npr man har vært vandt til å ha litt mer kontroll med pumping og flaske :)
 
Kjenner meg igjen i mange av spørsmålene dine fra den forrige ammeperioden min. Denne gangen er jeg mye mer avslappet :happy:

Min sover som regel fra 22-23 til 05-06 uten at jeg ammer. Har gjort det i fire uker nå. Virker likevel som at hun får nok melk resten av dagen.

Og ja, det kan som regel være bare kveldsuro. Kan være en idé å prøve å bysse eller roe baby på andre måter enn mat. Irriterer meg hver gang samboer spør om hun er sulten her. Tror det for han noen ganger kan være fortvilelse over at han ikke klarer å trøste... Eldstemann ble nok til tider skikkelig overfora, også med flaske, fordi jeg feiltolket hva han egentlig trengte.

Jeg har ikke pumpet en eneste gang denne gangen, selv om jeg fikk det anbefalt på sykehuset grunnet skjoldbruk. Jeg ble så sliten og lei av det sist... Har gått bra likevel. Nå bruker jeg ikke skjold lenger uansett.

Våte bleier er visstnok 50 - 75 gram (fratrukket vekta av bleia så klart). Vei et par bleier så du får følelsen av hvor mye (lite) det er.

Dette ble kanskje litt oppstykket. Budskapet mitt er at du må tørre å stole på egen kropp og at du har nok melk :happy:
Åh takk for mange gode betryhhende svar.

Hvis 75gr - bleie vekt er ei våt bleie har vi masse av det. ☺️

Jeg bærer og bysser har han ofte i bæresjal på kvelden når jeg er alene og skal få gjort ting. Også spiser han hele dagen på den handa si. Så det er jo umilig å tolke han. Men jeg skal nå kutte ut mme og så kan jeg pumpe litt til mens jeg veier bleier. Og jobbe med at han tar bedre tak på brystet. Det er det som er problemet.
 
En annen ting. Hvis du alltid pumper etter amming som innstiller brystet seg på det. Brystet svarer til etterspørsel, babyen tar det den vil ha men brystet er jo vandt til at du pumper. Det kan være grunnen til at du tenker at han ikke tømmer brystet, for brystet er innstilt på å gi en større mengde melk ;)
Også blir puppene aldri helt tomme, det vil alltid være mulig å få ut noe.
Prøv fullaming og se etter trivsel hos babyen. Det er skummelt npr man har vært vandt til å ha litt mer kontroll med pumping og flaske :)
Takk for svar. :) Ja det var legen på 6 ukers kontrollen som foreslo å pumpe etter amming når han hadde bare gått opp 60gr på 5 dager. Jeg mente jeg skulle gi det litt mer tid. Han må jo lære seg å Amme. Han har jo bare tatt flakse i 4 uker før jeg begynte å amme igjen. Ikke altid lett.
 
Ok. Ja det var legen på 6 ukers kontrollen som foreslo å pumpe etter amming når han hadde bare gått opp 60gr på 5 dager. Jeg mente jeg skulle gi det litt mer tid. Han må jo lære seg å Amme. Han har jo bare tatt flakse i 4 uker før jeg begynte å amme igjen. Ikke altid lett.

Nei, amming er mye bal, vi styra masse frem til 3 mnd, da ble det endelig bedre. Men hør selvfølgelig på helsepersonell først. Om han bare hadde gått opp 60 gr ville jeg også tenkt pumping. Men det er jo flere uker siden nå og han har hatt noen gode vektøktninger etter det?
Du gjør hvertfall en veldig god jobb, for der er slitsomt å styre sånn med amminga❤️
 
Nei, amming er mye bal, vi styra masse frem til 3 mnd, da ble det endelig bedre. Men hør selvfølgelig på helsepersonell først. Om han bare hadde gått opp 60 gr ville jeg også tenkt pumping. Men det er jo flere uker siden nå og han har hatt noen gode vektøktninger etter det?
Du gjør hvertfall en veldig god jobb, for der er slitsomt å styre sånn med amminga❤️
Ja. Det var for 3 uker siden. Så uka etter der igje hadde har gått opp 350gr på en uke. Da med amming, pumping og litt mme. Men ser jo nå at jeg får Mindre ut når jeg pumper utenom natta. Da er det masse melk. Men jeg skal prøve å ikke pumpe på natta og ikke gi mme. Følge med på vekta på bleiene.
 
Det er jo kjempe spesiel at nå får jeg ikke ut mer enn 10ml når jeg pumper og handmelker. Han bruker god tid på vær pupp og. Har slutta å bite å dra i dem Når de begynner å bli dårlig trøkk. Nå dier ha like effektivt fra start til slutt. Den amminga er så rar.. :p Tolmodighetsprøve.. Så nå får vi håpe han leverer like gode tissbleier.
 
Tror du har fått mange gode råd her og har funnet en plan du ønsker å teste ut. Ville bare si at det er maaange ganger ila dagen at lillegutt her sier seg ferdig med amminga mens det enda renner ut. Så det er nok sjeldent han tømmer brystet helt. Merker jo på kveldene at de virker mer tomme, men det tror keg er veldig normalt. Lykke til med fullammingen ;)
 
Tror du har fått mange gode råd her og har funnet en plan du ønsker å teste ut. Ville bare si at det er maaange ganger ila dagen at lillegutt her sier seg ferdig med amminga mens det enda renner ut. Så det er nok sjeldent han tømmer brystet helt. Merker jo på kveldene at de virker mer tomme, men det tror keg er veldig normalt. Lykke til med fullammingen ;)
Takk. ♥️
 
Kjempe fin vektoppgang med 350 g på en uke:) Jeg ville nok sluttet å pumpe, og sluttet å gi mme, og heller veid på helsestasjonen om du er usikker. Når du pumper etter amming siden han ikke tømmer vil du øke melkeproduksjonen og da få mer melk enn han behøver. Og han vil til slutt aldri klare å tømme. Bedre at de får regulere selv. Det fine er at en "tom" pupp fylles raskere opp. Så er ikke så rart at du får ut 30 ml etter amming. Også er det bare å veksle mellom puppene om de er "tomme". På 1 time har du allerede 50% fylt opp igjen.
Jeg bytter ikke pupp før hun begynner å slippe puppen par ganger og blir urolig, det er på slutten er melka fetest.
Hvis han surker på kveldene og er urolig så er det også normalt, uten at de nødvendigvis er sulten. Vesla her kan ligge på puppen i timesvis på kveldene, men er mer kos enn bare mat.
 
Kjempe fin vektoppgang med 350 g på en uke:) Jeg ville nok sluttet å pumpe, og sluttet å gi mme, og heller veid på helsestasjonen om du er usikker. Når du pumper etter amming siden han ikke tømmer vil du øke melkeproduksjonen og da få mer melk enn han behøver. Og han vil til slutt aldri klare å tømme. Bedre at de får regulere selv. Det fine er at en "tom" pupp fylles raskere opp. Så er ikke så rart at du får ut 30 ml etter amming. Også er det bare å veksle mellom puppene om de er "tomme". På 1 time har du allerede 50% fylt opp igjen.
Jeg bytter ikke pupp før hun begynner å slippe puppen par ganger og blir urolig, det er på slutten er melka fetest.
Hvis han surker på kveldene og er urolig så er det også normalt, uten at de nødvendigvis er sulten. Vesla her kan ligge på puppen i timesvis på kveldene, men er mer kos enn bare mat.
Har slutta å pumpe. :) ser at han tømmer puppen fint. Han har ikke klart det tidligere. En ser nå at han er flinkere å die. :)
Skal ta en tur innom HS i midten av desember. Får følge med på tissebleine.
Har trua nå.
 
Ville slutta å pumpe og slutta med mme og sett korleis det gikk om eg var deg, høyrast ut som du har nok melk :) kveldsuro er veldig vanlig hos babyer, og i tillegg så er melka feitere og renner saktere på kvelden, samt at baby skal spise seg opp til natta. Så er mange faktorer som gjør at baby henger på deg heile kvelden, og det er meininga dei skal det :D når dei er 3-4 mnd gamle begynner dei å få døgnrytme og produsere søvn hormon sjølv, så då vil du merke at det letter litt :happy:

Eg får ikkje ut 30ml etter amming, men eg har ikkje pumpe vennlige bryst helder. Pumping er ingen indikasjon på kor mykje melk du har, for baby tømmer brystet mykje meir effektivt og ikkje alle kan pumpe :)

Så lenge baby har våte bleier, og virker tilfreds så er det greit :Heartred visse daga vil du nok merke meir uro og amming enn andre, det er såkalla økedøgn kor baby skal amme meir for å få deg til å produsere meir :) dei er veldig flinke å regulere det sjølv heldigvis!

Vil anbefale deg å gå inn på ammehjelpen sine sider og lese litt, der står utruleg mykje god informasjon :happy: eg fullammer mitt 2. barn no berre takka vere dei! Lykke til og stå på, du er flink :D
 
At du får ut lite på natta etter amming er naturlig, utdrivninga er dårlig på natta, melka er heller fetere og full av hormoner :)
Jeg hadde lett droppa den nattpumpinga, for å få nok søvn. Nok hvile og drikke er faktisk også viktig for produksjonen din.

Og uro på kvelden er nok kveldsuro. Som andre sier er nærhet kanskje vel så viktig som mat da. Bæretøy og å ligge på brystet ditt på magen kan funke vel så godt som mat da :)
 
Ville slutta å pumpe og slutta med mme og sett korleis det gikk om eg var deg, høyrast ut som du har nok melk :) kveldsuro er veldig vanlig hos babyer, og i tillegg så er melka feitere og renner saktere på kvelden, samt at baby skal spise seg opp til natta. Så er mange faktorer som gjør at baby henger på deg heile kvelden, og det er meininga dei skal det :D når dei er 3-4 mnd gamle begynner dei å få døgnrytme og produsere søvn hormon sjølv, så då vil du merke at det letter litt :happy:

Eg får ikkje ut 30ml etter amming, men eg har ikkje pumpe vennlige bryst helder. Pumping er ingen indikasjon på kor mykje melk du har, for baby tømmer brystet mykje meir effektivt og ikkje alle kan pumpe :)

Så lenge baby har våte bleier, og virker tilfreds så er det greit :Heartred visse daga vil du nok merke meir uro og amming enn andre, det er såkalla økedøgn kor baby skal amme meir for å få deg til å produsere meir :) dei er veldig flinke å regulere det sjølv heldigvis!

Vil anbefale deg å gå inn på ammehjelpen sine sider og lese litt, der står utruleg mykje god informasjon :happy: eg fullammer mitt 2. barn no berre takka vere dei! Lykke til og stå på, du er flink :D

Takk for gode ord ja jeg har hatt en amme konsulent fra ammehjelpen tidligere og lest alt av info der. ☺️ Glad vi har det tilbudet.
Nå har jeg sluttet å pumpe og gi Mme. Får ta å veie han til uka på HS. Men nå er ha så flink/tolmodog å amme at jeg er sikker på at han har gått opp i vekt. ☺️
 
Takk for gode ord ja jeg har hatt en amme konsulent fra ammehjelpen tidligere og lest alt av info der. ☺️ Glad vi har det tilbudet.
Nå har jeg sluttet å pumpe og gi Mme. Får ta å veie han til uka på HS. Men nå er ha så flink/tolmodog å amme at jeg er sikker på at han har gått opp i vekt. ☺️
Så bra, ja håper det går rette veien :D hugs at om vektoppgangen har roet seg litt så treng ikkje det bety at du må tilbake på pumping og erstatning, for kan ta nokre daga å få opp produksjonen tilsvarende det ekstra du har gitt han :) og vekta kan tross alt variere ein del alt etter før/etter måltid, bæsjebleier osv :happy: lykke til :Heartred
 
Så bra, ja håper det går rette veien :D hugs at om vektoppgangen har roet seg litt så treng ikkje det bety at du må tilbake på pumping og erstatning, for kan ta nokre daga å få opp produksjonen tilsvarende det ekstra du har gitt han :) og vekta kan tross alt variere ein del alt etter før/etter måltid, bæsjebleier osv :happy: lykke til :Heartred
Takk. Ja jeg har veid litt hjemme nå og ser at han har jo ikke hatt den samme vektoppgang en som med pumpingg og mme. Men det hadde jeg ikke forventet heller. :) Og nå fikk jeg mensen og da føler jeg at det er mindre melk i puppa også. Kjempe kult.. :(
 
Back
Topp